Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Krachttraining 2.0

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 04 feb 2011 20:35

In aansluiting op de KT-topics heb ik een paar vragen die ik graag centraal wil stellen.

1. Wanneer moet je nu juist krachttraining doen, vóór je duurtraining (waardoor je D1 training niet echt lekker gaat, ingebouwd in de training (bijvoorbeeld 70 reps legpressen na elk half uur D1 training, iets wat mij wel bevalt) of ná de duurtraining (omdat je langzame spiervezels al vermoeid zijn). Kortom, wat is nu het doel van KT: de spiervezels zoveel mogelijk vermoeien óf de beweging zo vaak correct mogelijk uitvoeren (als de spiervezels nog vers zijn).

2. Draagt viaducten training nu vooral bij aan het sprintvermogen of aan het Kracht/Uithoudingsvermogen?

3. Ik wil zowel het KU-vermogen als de spiermassa doen laten toenemen. Wat moet ik dan doen? Voor de spiermassa: korte herhalingen icm veel massa en voor de KU: veel herhalingen met niet al te veel gewicht, toch? Maar kan ik deze trainingen combineren?

Dank!

fietsen, da\'s mijn verzetje!

gjo
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jan 2011 00:38

gjo 04 feb 2011 22:27

Uit mijn ervaring;) :

1. Ik doe m'n krachttraining meestal op de fiets (op de tacx) tijdens een duurtraining, eerst lekker warm rijden en dan na 20minuten of een half uurtje de kracht intervallen. Voor mijn gevoel kan de krachttraining op de fiets in dit geval wel verruild worden door krachttraining met gewichten/apparaten, na een half uur zijn je spieren goed warm gedraaid. En als je vlak na de krachtoefeningen weer op de fiets kruipt en de rustige duurtraining voortzet, vertaal je de krachttraining meteen naar de fietsbeweging wat mijns inziens ook een pluspunt is.

2. Viaducttraining draagt in mijn ogen bij aan sprintvermogen wanneer er volle bak naar boven gereden wordt en de hartslag boven het omslagpunt uitkomt.
En viaducttraining draagt bij aan kracht/uithoudingsvermogen wanneer deze met een zware versnelling (het ligt aan je eigen conditie welke versnelling dat is, gewoon uitproberen en aanvoelen) en met een trapfrequentie tussen pak 'm beet 50 en 60 omw./minuut onder je omslagpunt wordt uitgevoerd.

3. Daar zijn de meningen over verdeeld, de een zweert bij series van 30 herhalingen met relatief lichte gewichten en de ander zweert bij series van 15 herhalingen met een zwaarder gewicht.
Ik heb daar zelf nog geen ervaring mee, dus ik moet je het antwoord helaas schuldig blijven;). Maar met mijn huidige kennis zou ik voor 15 tot 20 herhalingen gaan met een zwaarder gewicht, als je kracht/uithouding wilt combineren met spiermassa (explosiviteit) in één training. Omdat je dan de middenweg kiest tussen krachttraining voor krachtuithouding en krachttraining voor pure explosiviteit.

Hoop dat je hier wat aan hebt;)

Plaats reactie