Wanneer welke versnelling?
-
- Forum-lid
BasD schreef:tomkolkman schreef: Ik heb mijzelf van het begin af aan aangewend om een lichte versnelling rond te draaien omdat je daarmee de 'pijn' in de spieren zolang mogelijk uitstelt want als ik met een cadans van 70 ga rijden is het zo gebeurd.
Wss is dat precies mijn probleem, ik rij steeds met een zo hoog mogelijk verzet met, voor mijn gevoel, een lage frequentie.
Heb nl al vrij snel pijn in de spieren.
Zal er eens beter op letten morgen
Het is jammer dat je geen cadansmeter hebt anders kon je dat mooi zien.
Wat ook wel makkelijk is is als je iemand kent die een cadansmeter heeft, ga een keer met deze persoon fietsen en dan dezelfde versnelling ronddraaien als die persoon en hij kan je dan vertellen met wat voor een cadans je dan fiets, zo krijg je misschien wel voor jezelf het gevoel rond welke cadans je moet zitten.
Dan kun je dit tijdens een latere training weer toepassen en kun je ongeveer nagaan wat voor cadans je rijd.
Je kunt ook een fietscomputer met cadans meter aanschaffen waardoor het natuurlijk nog makkelijker te zien is maar die keuze is voor jezelf.
Ik hoop dat het weer ons gunstig is gezind want dan kunnen we weer lekker naar buiten om een stukje te fietsen, we horen wel hoe de training is gegaan.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02
Foosho schreef:Dit kun je toch zo opzoeken?
is allemaal nog een beetje nieuw voor me, mijn excuses!
Scepticus schreef:12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
Thx!
tomkolkman schreef:Het is jammer dat je geen cadansmeter hebt anders kon je dat mooi zien.
Wat ook wel makkelijk is is als je iemand kent die een cadansmeter heeft, ga een keer met deze persoon fietsen en dan dezelfde versnelling ronddraaien als die persoon en hij kan je dan vertellen met wat voor een cadans je dan fiets, zo krijg je misschien wel voor jezelf het gevoel rond welke cadans je moet zitten.
Dan kun je dit tijdens een latere training weer toepassen en kun je ongeveer nagaan wat voor cadans je rijd.
Je kunt ook een fietscomputer met cadans meter aanschaffen waardoor het natuurlijk nog makkelijker te zien is maar die keuze is voor jezelf.
Ik hoop dat het weer ons gunstig is gezind want dan kunnen we weer lekker naar buiten om een stukje te fietsen, we horen wel hoe de training is gegaan.
Beetje jammer dat ik net een nieuwe heb gekocht (sigma BC 1706 HR), die heeft ook geen mogelijkheid tot cadansmeting en om nu direct weer een andere te kopen....
Net even op buienradar gekeken en bij mij (Groningen) word het pas in de middag droog en dan komt de visite
Een kadansmeter is natuurlijk best nuttig, maar niet echt noodzakelijk.
Op je sigma zit vast een stopwatch oid, als je dan 15 of 30 seconden het aantal omwentelingen telt weet je je cadans. Na verloop van tijd voel je gewoon of de cadans hoog genoeg is.
Wat je evt. ook kunt doen is een paar richtgetallen onthouden die een snelheid aan het 'juiste' verzet koppelen.
Op je sigma zit vast een stopwatch oid, als je dan 15 of 30 seconden het aantal omwentelingen telt weet je je cadans. Na verloop van tijd voel je gewoon of de cadans hoog genoeg is.
Wat je evt. ook kunt doen is een paar richtgetallen onthouden die een snelheid aan het 'juiste' verzet koppelen.
Je moet gewoon met een dusdanig hoge frequentie trappen dat je met je bovenlichaam stil kan blijven zitten en waarbij je gewoon rustig op je zadel blijft zitten.
Is de trapfrequentie te hoog dan zit je als het ware te stuiteren op je zadel, is je trapfrequentie te laag dan zie je vaak dat mensen hun bovenlichaam mee gaan bewegen met de beentrap.
Is de trapfrequentie te hoog dan zit je als het ware te stuiteren op je zadel, is je trapfrequentie te laag dan zie je vaak dat mensen hun bovenlichaam mee gaan bewegen met de beentrap.
BasD schreef: Dit is ongetwijfeld een mega newbie vraag, maar toch...
Ik heb een paar dagen geleden een fiets aangeschaft en vraag me af of er ook "regels" zijn wanneer welke versnelling/blad te gebruiken.
De fiets is afgemonteerd met Ultegra 10sp.
crank is 52/42/30
cassete is 12-25
Of is het gewoon zoeken naar een combinatie die je zelf prettig vind?
Alvast bedankt!
http://www.ritzelrechner.de/
Ik rij zelf met een 13-23 casette ( 13-14-15-16-17-18-19-21-23 ) , daardoor niet al te grote sprongen als je schakelt , wat erg prettig is. Want soms is het verschil net niet fijn , de een te licht en de andere te zwaar.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
daj schreef:Je moet gewoon met een dusdanig hoge frequentie trappen dat je met je bovenlichaam stil kan blijven zitten en waarbij je gewoon rustig op je zadel blijft zitten.
Dat heeft ook zeer veel met de hoogte van je zadel te maken..