Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

nadeel klimmen met Cosmic Carbon SL

michefwd
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:59

michefwd 04 feb 2011 12:10

Beste,

Ik heb mijn Pinarello FP6 voorzien van Cosmic Carbon SL wielen. Mede omdat ze er goed onder staan en qua prijs/kwaliteit zit het ook goed. Nu ga ik dit jaar onder andere vaak in de vogezen (frankrijk) fietsen, waaronder de trois ballon (200km met 5000hm).

Ben zelf 24 jaar, trainen is 3x p week spinnen en 2x kracht training. Daarbij doe ik mouintainbiken en vanaf maart duurtrainingen op de weg. Ben 69 kilo.

Ik lees weleens dat hoge carbon wielen niet geschikt zijn om te klimmen. Klopt dit en wat is het nadeel eraan t.o.v lage wielen.
Wielrennen.. Verslavend als geen ander.

|Pinarello FP6|

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 04 feb 2011 12:29

Meestal zijn hoge wielen ook zwaarder.
Bij klimmen is gewicht belangrijker dan aerodynamica.

Al moet je je er ook niet teveel blind op staren.
Ook met een wat zwaardere fiets kom je boven.

Alles is relatief! ;)

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 04 feb 2011 12:31

Hoge carbon wielen zijn prima geschikt om te klimmen. Vaak zijn ze iets zwaarder dan lage wielen uit dezelfde prijsklasse, dat is het enige nadeel. Echter op vlakke stukken, afdalingen en lichte klimmen heb je meer voordeel van aerodynamische wielen dan van hele lichte wielen.

Als je dan toch op de details gaat letten: spinnen is niet echt een fietsspecifieke training. Je positie is anders en je traint daardoor je beenspieren op een andere manier dan op een racefiets. Beter is het dan om in de winter gebruik te maken van een rollenbank of een Tacx.

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 04 feb 2011 12:32

misschien dat je wat meer problemen krijgt met afdalen. Dit is met hogere wielen minder zeker.

Ook hier verschilt het wiel, moet zeggen dat ik met een cosmic carbon slr weinig problemen had in de afdaling.

eelcoz

eelcoz 04 feb 2011 12:47

michefwd schreef: Ben zelf 24 jaar, trainen is 3x p week spinnen en 2x kracht training. Daarbij doe ik mouintainbiken en vanaf maart duurtrainingen op de weg. Ben 69 kilo.


Ik weet dat je hier niet naar vroeg, maar dit is wel precies verkeerd om. Normaal gesproken begin je met duurtrainingen en ga je later intensief werk erbij doen.

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 04 feb 2011 12:49

En hoe zit het met het warm worden van Cosmic Carbon SL in de afdaling?
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 04 feb 2011 12:52

Dat verhaal over hoge carbon wielen heeft vooral betrekking op de full carbon versies, waarvan het remvermogen vaak niet goed is, zeker niet in natte omstandigheden. Bovendien hebben de meeste full carbon wielen een lage zijdelinge stijfheid , op de absolute onbetaalbare top na (Lightweight). De Cosmics zijn aluminium lage velgen, stijf - degelijk met goed remvermogen, met een carbon kapje. Wellicht moet je uitkijken met zijwind, maar de andere nadelen gaan hier niet op.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 04 feb 2011 13:06

Roos69 schreef:Meestal zijn hoge wielen ook zwaarder.
Bij klimmen is gewicht belangrijker dan aerodynamica.

Al moet je je er ook niet teveel blind op staren.

Ik zou er zelfs helemaal niet naar kijken, want het is gewoon niet waar dat gewicht belangrijker is, toch zeker niet in deze (want anders wordt er wel weer een vergelijking van een vliegwiel met een paar Lightweights geopperd).

Bij afdalen heeft een zwaarder wiel een groter vliegwiel-effect. Daardoor wil het wiel rechtdoor sturen, terwijl jij eigenlijk een bocht wil nemen. Dat hangt allemaal af van het gewicht in de velg, en de verschillen in werkelijkheid worden niet door iedereen in dezelfde mate ervaren.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 04 feb 2011 13:24

Vond mijn Cosmics bij het dalen lekkerder en klimmen de Ksyriums SL. Verschillen zijn voor mij echt minimaal
Twitter: @rbruijns

michefwd
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:59

michefwd 04 feb 2011 13:28

Oke bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb thuis wel een tacx en ik kan mijn pinarello hierin zetten, maar brengt die tacx mijn pinarello geen schade toe???
Wielrennen.. Verslavend als geen ander.

|Pinarello FP6|

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 04 feb 2011 13:32

@michefwd: google eens op dit forum op tacx. Je kan het antwoord dan snel vinden: nee.

Verder interessant leesvoer: Klimmen voor beginners (e.a.).

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 04 feb 2011 13:42

de zwarten schreef:
Roos69 schreef:Meestal zijn hoge wielen ook zwaarder.
Bij klimmen is gewicht belangrijker dan aerodynamica.

Al moet je je er ook niet teveel blind op staren.

Ik zou er zelfs helemaal niet naar kijken, want het is gewoon niet waar dat gewicht belangrijker is, toch zeker niet in deze (want anders wordt er wel weer een vergelijking van een vliegwiel met een paar Lightweights geopperd).

Bij afdalen heeft een zwaarder wiel een groter vliegwiel-effect. Daardoor wil het wiel rechtdoor sturen, terwijl jij eigenlijk een bocht wil nemen. Dat hangt allemaal af van het gewicht in de velg, en de verschillen in werkelijkheid worden niet door iedereen in dezelfde mate ervaren.



Ik doelde meer op het totaal gewicht dan puur het gewicht van de wielen.
Aangezien de topic-starter 69kg weegt zou ik mij helemaal niet druk maken over een iets zwaardere fiets! :)

Plaats reactie