nadeel klimmen met Cosmic Carbon SL
Beste,
Ik heb mijn Pinarello FP6 voorzien van Cosmic Carbon SL wielen. Mede omdat ze er goed onder staan en qua prijs/kwaliteit zit het ook goed. Nu ga ik dit jaar onder andere vaak in de vogezen (frankrijk) fietsen, waaronder de trois ballon (200km met 5000hm).
Ben zelf 24 jaar, trainen is 3x p week spinnen en 2x kracht training. Daarbij doe ik mouintainbiken en vanaf maart duurtrainingen op de weg. Ben 69 kilo.
Ik lees weleens dat hoge carbon wielen niet geschikt zijn om te klimmen. Klopt dit en wat is het nadeel eraan t.o.v lage wielen.
Ik heb mijn Pinarello FP6 voorzien van Cosmic Carbon SL wielen. Mede omdat ze er goed onder staan en qua prijs/kwaliteit zit het ook goed. Nu ga ik dit jaar onder andere vaak in de vogezen (frankrijk) fietsen, waaronder de trois ballon (200km met 5000hm).
Ben zelf 24 jaar, trainen is 3x p week spinnen en 2x kracht training. Daarbij doe ik mouintainbiken en vanaf maart duurtrainingen op de weg. Ben 69 kilo.
Ik lees weleens dat hoge carbon wielen niet geschikt zijn om te klimmen. Klopt dit en wat is het nadeel eraan t.o.v lage wielen.
Wielrennen.. Verslavend als geen ander.
|Pinarello FP6|
|Pinarello FP6|
Hoge carbon wielen zijn prima geschikt om te klimmen. Vaak zijn ze iets zwaarder dan lage wielen uit dezelfde prijsklasse, dat is het enige nadeel. Echter op vlakke stukken, afdalingen en lichte klimmen heb je meer voordeel van aerodynamische wielen dan van hele lichte wielen.
Als je dan toch op de details gaat letten: spinnen is niet echt een fietsspecifieke training. Je positie is anders en je traint daardoor je beenspieren op een andere manier dan op een racefiets. Beter is het dan om in de winter gebruik te maken van een rollenbank of een Tacx.
Als je dan toch op de details gaat letten: spinnen is niet echt een fietsspecifieke training. Je positie is anders en je traint daardoor je beenspieren op een andere manier dan op een racefiets. Beter is het dan om in de winter gebruik te maken van een rollenbank of een Tacx.
michefwd schreef: Ben zelf 24 jaar, trainen is 3x p week spinnen en 2x kracht training. Daarbij doe ik mouintainbiken en vanaf maart duurtrainingen op de weg. Ben 69 kilo.
Ik weet dat je hier niet naar vroeg, maar dit is wel precies verkeerd om. Normaal gesproken begin je met duurtrainingen en ga je later intensief werk erbij doen.
Dat verhaal over hoge carbon wielen heeft vooral betrekking op de full carbon versies, waarvan het remvermogen vaak niet goed is, zeker niet in natte omstandigheden. Bovendien hebben de meeste full carbon wielen een lage zijdelinge stijfheid , op de absolute onbetaalbare top na (Lightweight). De Cosmics zijn aluminium lage velgen, stijf - degelijk met goed remvermogen, met een carbon kapje. Wellicht moet je uitkijken met zijwind, maar de andere nadelen gaan hier niet op.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Roos69 schreef:Meestal zijn hoge wielen ook zwaarder.
Bij klimmen is gewicht belangrijker dan aerodynamica.
Al moet je je er ook niet teveel blind op staren.
Ik zou er zelfs helemaal niet naar kijken, want het is gewoon niet waar dat gewicht belangrijker is, toch zeker niet in deze (want anders wordt er wel weer een vergelijking van een vliegwiel met een paar Lightweights geopperd).
Bij afdalen heeft een zwaarder wiel een groter vliegwiel-effect. Daardoor wil het wiel rechtdoor sturen, terwijl jij eigenlijk een bocht wil nemen. Dat hangt allemaal af van het gewicht in de velg, en de verschillen in werkelijkheid worden niet door iedereen in dezelfde mate ervaren.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
@michefwd: google eens op dit forum op tacx. Je kan het antwoord dan snel vinden: nee.
Verder interessant leesvoer: Klimmen voor beginners (e.a.).
Verder interessant leesvoer: Klimmen voor beginners (e.a.).
de zwarten schreef:Roos69 schreef:Meestal zijn hoge wielen ook zwaarder.
Bij klimmen is gewicht belangrijker dan aerodynamica.
Al moet je je er ook niet teveel blind op staren.
Ik zou er zelfs helemaal niet naar kijken, want het is gewoon niet waar dat gewicht belangrijker is, toch zeker niet in deze (want anders wordt er wel weer een vergelijking van een vliegwiel met een paar Lightweights geopperd).
Bij afdalen heeft een zwaarder wiel een groter vliegwiel-effect. Daardoor wil het wiel rechtdoor sturen, terwijl jij eigenlijk een bocht wil nemen. Dat hangt allemaal af van het gewicht in de velg, en de verschillen in werkelijkheid worden niet door iedereen in dezelfde mate ervaren.
Ik doelde meer op het totaal gewicht dan puur het gewicht van de wielen.
Aangezien de topic-starter 69kg weegt zou ik mij helemaal niet druk maken over een iets zwaardere fiets!