Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

pedalen + schoenen mtb

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 04 aug 2008 15:58

Allereerst mijn situatie schetsen:
Ik ben drie maanden geleden fanatiek begonnen met het fietsen op een racefiets. Ik heb met veel pijn en moeite de marmotte uit kunnen fietsen. Nu is er over een kleine maand een mtb-race (kermisronde) waar ik aan mee wil doen.
Ik heb heb nog een oude mtb waarmee ik wil deelnemen. Hier wil ik wel andere pedalen opzetten want anders schiet het ecth niet op.

Kan iemand mij adviseren wat voor pedalen ik het beste kan kopen? Het zou het mooiste iemand een mooie actie weet met pedalen en schoenen.

Over een jaar wil ik ook een mtb bij gaan kopen, ik wil de pedalen dan over zetten. Ze moeten daarom wel van redelijke kwaliteit zijn maar het hoeven geen toppedalen te zijn. Op mij racefiets rijdt ik trouwens met volle tevredenheid op shimano ultegra spd-sl pedalen.

wouter1992
Forum-lid

wouter1992 04 aug 2008 23:57

ik zou gewoon voor de goedkoopste pedalen gaan van shimano wel die waar je aan twee kanten kan inklikken! Die andere daar schiet je echt niets mee op. Als het een redelijk eenvoudig parcour is (wat vaak zo is met kermisrondjes) dan kan je de mountainbike plaatjes ook eenmalig op je raceschoenen schroeven.

Anders zou ik gewoon een paar goedkope mountainbike schoenen zoeken. Het is een investering die ik zelf meer dan de moeite waard vond. Het aanzetten gaat zo veel makkelijker!

succes met je keuze,

gr,

Wouter
time vx special pro / trek 9.8 oclv.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 15 aug 2008 17:42

Shimano pedalen zijn prima. ik heb zelf de XTR maar dat is niet nodig de goedkopere klikken ook goed. De XT zijn prima prijs kwaliteit.

Zolas hierboven geschets zijn de goedkoopste ook prima.

Schoen das een ander verhaal ik zou (van shimano, andere merken ken ik niet goed genoeg) Ik zou minimaal de Shimano - SH-M160 nemen. De zolen van de Goedkopere zijn minder stijf en ik krijg daar last van.

Bv bij de shimano winter schoenen na een uurtje krijg ik pijn in mijn voeten.

Voor € 150,- / € 175 moet het setje zeker verkrijbaar zijn.

pim3
Forum-lid

pim3 16 aug 2008 23:33

wasbeer2006 schreef: Schoen das een ander verhaal ik zou (van shimano, andere merken ken ik niet goed genoeg) Ik zou minimaal de Shimano - SH-M160 nemen. De zolen van de Goedkopere zijn minder stijf en ik krijg daar last van.
Bv bij de shimano winter schoenen na een uurtje krijg ik pijn in mijn voeten.

Niet helemaal mee eens. Een mtb schoen wordt sowieso nóóit zo stijf gemaakt als een raceschoen, aangezien er nog mee gelopen moet kunnen worden. Het verschil tussen een middenklasse schoen en een topmodel wordt dus niet zozeer gemaakt in stijfheid, alswel in gebruik van andere soorten sluitingen en materialen.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

optico
Forum-lid

optico 17 aug 2008 01:01

Voor de pedalen is het eigenlijk allemaal al gezegd. De goedkoopste internet aanbieding zoeken en kopen. Je zou ook eens naar oude modellen kunnen kijken. Ik heb zo nog van die dikke oude XTR's gekocht voor een prikkie. Voor 50-60 euro heb je hele mooie pedalen, voor minder moet je denk ik goed zoeken.

Schoenen... zoek ook hier naar uitverkoop. Ik heb voor de zomer een paar dure top Specialized schoenen aangeschaft. Zitten mij perfect maar toen was ik wel ~200 euro lichter. In de opruiming bij hopmans een paar Shimano schoene met ratel sluiting en carbon zool zien staan. Laatste paar en precies in mijn maat, voor nog geen 20 euro was ik klaar. Voor 20 euro een paar slecht weer schoenen, prima en waarschijnlijk zal ik ze wel vaker dragen dan dat. Goed zoeken wordt beloond, ik zou vooral passen en rond kijken. Net als met een spijkerbroek of normale kleding, je kunt het zo duur maken als je wilt. Let vooral op dat het goed sluit en lekker zit.

Succes en veel plezier,
Loeki Pro

roel78
Forum-lid

roel78 25 aug 2008 19:16

http://www.futurumshop.nl/product/6105- ... daal.phtml

Tja, ik heb over deze niet te klagen. Ik gebruik mijn MTB vrijwel alleen in de september t/m maart voor wat toertochtjes. Verder fiets ik voornamelijk op mijn racefiets.

pepino
Forum-lid

pepino 28 sep 2008 14:22

Heb vorige week ook mtb pedalen gekocht, maar ze kunnen me voorlopig niet bekoren. Veel te klein druk-oppervlak, kan precies niet genoeg kracht zetten. Reed daarvoor rond met wegpedaal en oude wegschoenen. Hier bij ons moet je niet veel afstappen. Licht glooiend parcours.
Ook de Q-factor vind ik te groot, mijn voeten staan heel ver uiteen.

Plaats reactie