Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hulp gevraagd.

hermens
Forum-lid

hermens 03 aug 2008 02:58

Ik ben Rik, 16 jaar en woon in Wijchen. Ik heb vanaf mijn 6de op voetbal gezeten en speel nu in een selectie elftal. Omdat ik er geen zin meer in heb ga ik hoogstwaarschijnlijk stoppen en beginnen met fietsen. Ik heb via het blad Fiets dit mooie forum gevonden, heel erg handig, vooral voor mij omdat ik weinig verstand van dit soort zaken heb. Omdat ik competatief ben ingesteld wil ik over een onbepaalde tijd ook wel wedstrijden of bijv. bepaalde klassiekers gaan rijden (ook voor de lol natuurlijk). Daarom wil ik jullie vragen voor wat hulp.

Momenteel heb ik een erg oude fiets, met 10 versnellingen (2x5). Deze heb ik een keer gekregen, en ik koop niet een nieuwe voordat ik echt intensief ga trainen.
Nu wil ik dus met mijn trainingen (gewoon solo, of met een vriend) zoveel mogelijk resultaat bereiken dus mijn vragen zijn. Hoevaak per week trainen? Hoelang moet 1 training zijn? Hoeveel inspanning moet ik leveren op 1 training? Intervallen ofzo? En wat voor een voedsel kan ik het beste nemen ('s Ochtends eet ik altijd brood, op school ook en 's avond eet ik met mijn ouders mee maar, voor na/voor de trainingen weet ik niet wat ik het beste kan pakken voor betere conditie/meer spieren?)

Misschien niet een heel duidelijk voorbeeld van mijn fietsconditie, maar eergisteren heb ik ong. 40 minuten tussen de 27-30 km/h gefiets, wisselend door de wind.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties, en als iemand wat tips in het algemeen heeft stel ik dat natuurlijk heel erg op prijs,
Groeten Rik

PS: Ja het is een lang verhaal, maar ik hoop dat jullie ernaar willen kijken.

woelders
Forum-lid

woelders 03 aug 2008 05:57

He Rik, welkom op het forum! En leuk dat je zo enthousiast bent over wielrennen!

Ik ben natuurlijk geen arts of fysioloog/-therapeut, maar dit is hoe ik er over denk:
Je bent nu 16, dus nog volop in groei. Hier moet je rekening mee houden, je hebt veel kracht maar groeien kost ook veel energie!

Een goed trainingsschema kan zijn 3x per week trainen, met 1 training 1-1,5 uur in hartslagzone 70-85%, een hersteltraining 1 uur in hartslagzone 60-70% en een intervaltraining van 1-1,5 uur. Dit schijnt genoeg te zijn. Voor het kweken van zitvlees weet ik niet of het toereikend is, haha!
En om mijn advies direct 'onderuit te trappen': Een trainingsschema is eigenlijk voor iedereen anders. Aan het bovenstaande heb je dus eigenlijk niks, behalve dat het een voorbeeld is. Koop in elk geval een hartslagmeter. Je zegt dat je 40 minuten kan fietsen tussen de 27-30 kmh. Dat kan mijn grootmoeder ook, alleen heeft ze dan een hartslag die op 95% van haar maximale zit. Da's dus een andere conditie dan iemand die bij een dergelijke inspanning op slechts 65% van zijn/haar maximale hartslag zit. Je zult dus ook je max. hartslag moeten (laten) bepalen. Over hartslagzones is op internet ook wel e.e.a. te vinden.

OVer het eten: tijdens de verschillende trainingen verbrandt je lichaam afwisselend vetten en koolhydraten. Vóór een hersteltraining (vaak vetverbranding) heeft het dus weinig zin om veel koolhydraten te eten. Overigens duurt het een uur voordat koolhydraten worden opgenomen in je bloedbaan, dus ruim van tevoren eten.

Verder reikt mijn kennis helaas niet. Beste advies is dus om goede info her en der in te winnen en het serieus aanpakken. Je kunt door verkeerd trainen ook heel veel kapot maken en dat wil je niet op je 16e!
Nog maar 0 keer gevallen en toch nu al lelijk...

hermens
Forum-lid

hermens 03 aug 2008 13:56

Ok erg bedankt voor je hulp. Ookal ben je geen fysio, je hebt altijd meer verstand dan mij dus alle hulp is welkom ;). Ik denk dat 3x trainen mij ook het beste uit gaat komen dus dat is mooi. Over de hartslagen, ik heb op school geleerd dat je Hf.Max 220- je leeftijd is. Ik neem aan dat dat wel ongeveerd klopt. Maar in principe is het goed om bijv. 1x per week hersteltraining te doen, 1x per week interval, en 1x gewoon duurtraining? Het zitvlees creeer ik wel omdat ik af en toe wel een uur of 4-5 op de fiets zit.

Nog even een opmerking wat ik bij mezelf merk: Als ik tegenwind heb of bergop rijd ben ik een stuk 'slechter' dan gewoon vlakke weg. Bergop heb ik het gevoel dat me hartslag omhoog vliegt, maar ook mijn ademhaling is minder gecontroleerd. Elke keer als ik op vakantie bergop rijd ben ik bovenaan dus helemaal afgemat. Is hier iets speciaals aan te doen, of gewoon trainen?

Gr Rik

lior63
Forum-lid

lior63 04 aug 2008 10:38

[quote="hermens"]Nog even een opmerking wat ik bij mezelf merk: Als ik tegenwind heb of bergop rijd ben ik een stuk 'slechter' dan gewoon vlakke weg. Bergop heb ik het gevoel dat me hartslag omhoog vliegt, maar ook mijn ademhaling is minder gecontroleerd. Elke keer als ik op vakantie bergop rijd ben ik bovenaan dus helemaal afgemat. Is hier iets speciaals aan te doen, of gewoon trainen?

Gr Rik
[/quote]

Je gevoel zegt wel iets, maar je hartslagmeter zegt alles.
Als je effectief wilt gaan trainen, dan is een hartslagmeter onontbeerlijk. Die dingen zijn er al va 15 euro bij de Aldi en doen het ook nog redelijk.

Dan is een beetje kennis over hartslag, omslagpunt etc wel zinvol.
Is erg veel over geschrevenop dit forum. Even de zoekfunctie hanteren.

bushwankaz
Forum-lid

bushwankaz 04 aug 2008 14:34

En zoek anders een wielervereniging bij je in de buurt, zij kunnen je prima begeleiden.

Plaats reactie