Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Inpassing krachttraining op sportschool

wieltje
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 17 aug 2004 13:58

wieltje 03 feb 2011 16:39

ha mensen,

Misschien een domme vraag, maar ik loop er toch al wel een tijdje mee rond. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik meer aan krachttraining moet doen. Nu ben ik elke donderdagavond 2 uur in de sportschool. Eerste uur powerpump en tweede uur spinning. Rond die twee uur wil ik dan nog een kwartier krachttraining doen. Wanneer is dan het beste moment? Iets eerder stoppen met de powerpump lijkt me het meest logisch; ik heb dan nog een uur spinnen over en powerpump is voor ontwikkeling van 'fietsspieren' niet toereikend genoeg. Maar het is bij krachttraining toch de bedoeling om mijn spieren echt uit te putten? Ik zit dan weer gesloopt op de fiets.
Na het spinnen kan ook nog, maar dan moet ik me weer omkleden, ben enorm bezweet en daar heb ik ook weer niet zo'n zin in. Bovendien ben ik dan nog later thuis (nu al half 11).
Het is mogelijk om ook het eerste uur te spinnen. Powerpump is alleen het eerste uur te volgen.

Mijn vraag is dus: wat is het meest optimale trainingsprogramma in die twee uur?
Wat is wijs?
Fietsen? Ja, maar hard!

marcus.
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 aug 2009 23:29

marcus. 03 feb 2011 22:36

Sowieso altijd eerst krachttraining en dan spinnen.
Voor krachttraining heb je "snelle energie" nodig, wanneer je eerst gaat spinnen is dat al op en is je krachttraining niet optimaal.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 03 feb 2011 23:57

Ik snap nooit zo goed dat mensen die buiten fietsen op een racefiets ook nog zo nodig aan spinning moeten doen. Ik zou juist me concentreren op andere lichaamstraining dan fietsen. En dan met name die oefeningen die je thuis moeilijk kunt uitvoeren. Zo maak je toch veel meer optimaal gebruik van de sportschool. En in plaats van 2 uur achter elkaar dan liever 2 x één uur verspreid in de week.
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 04 feb 2011 12:12

[quote="Swoosh"]Ik snap nooit zo goed dat mensen die buiten fietsen op een racefiets ook nog zo nodig aan spinning moeten doen. [/quote]

+1

Spinning is zeer intensief en wordt dan ook nog eens vaak gedaan in de maanden dat je eigenlijk voornamelijk duurtrainingen zou moeten doen. Wanneer je je conditie op een verstandige manier op wilt bouwen in de aanloop naar een nieuw seizoen, lijkt spinning me geen goed idee.

Ik zou de sportschool ook gebruiken voor krachttraining, niet voor spinning.

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 04 feb 2011 13:40

[quote="Wieltje"]Mijn vraag is dus: wat is het meest optimale trainingsprogramma in die twee uur?
Wat is wijs?[/quote]

Als je 2 uur in de sportschool verblijft en je wil verschillende dingen gaan doen, moet je altijd concessies doen. Je kunt niet 2 (of 3) verschillende dingen in 2 uur allemaal goed uitvoeren. Als je er een goed uitvoert, moet je inleveren op de ander.
Ik zou dan spinnen ondergeschikt maken. Doe een uur krachttraining (of powerpump). Voer dit gewoon goed uit, en gebruik dan een uurtje spinnen om uit te werken (dus niet volle bak rammen). Dit is hoe ik het zou doen.

wieltje
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 17 aug 2004 13:58

wieltje 04 feb 2011 16:40

Dank jullie wel.

Het is een soort ingesleten patroon om te gaan en ik merk dat het niet brengt wat ik ervan hoop (meer vermogen). Daarom ben ik aan het zoeken wat beter kan werken. Alleen krachtsport en uitfietsen lijkt me dan wel het beste. Fietsen doe ik inderdaad ook (juist!) buiten de sportschool.
Fietsen? Ja, maar hard!

Gebruikersavatar
hendriku
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 feb 2005 10:11
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar hendriku 04 feb 2011 17:00

Spinnen - als training voor het fietsen - heb ik eerlijk gezegd ook nooit helemaal begrepen. In een uur proberen ze je een paar keer in het rood te laten rijden. Daar zie ik dan toch het nut niet van in. Ik doe het zelf echter wel zo nu en dan - zeker met slecht weer - met het idee je beter een uur kan spinnen dan een uur met je reet op de bank zitten.

Als het geen fietsweer is doe ik vaak eerst een klein half core (buik/rug), dan een uur D1 (zelf op een spinfiets met hartslag tussen 130/140) en daarna wederom een klein half uur core training.
Eén keer per week doe ik ook een serie krachttraining. 6 oefeningen voor de benen op maxmimaal gewicht, één serie. Volgens onderzoek - een keer in Fiets blad gestaan - zou dit bijdragen naast het reguliere fietswerk.
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

fietspraat
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 22 nov 2010 16:46
Contact

fietspraat 04 feb 2011 17:09

Trainingsopbouw gedurende de wintermaanden lijkt me als volgt ideaal:
Eerst krachttraining, dan duurvermogen/duurtraining en daarna pas intensieve training.
Dus wellicht kun je van november t/m januari het spinnen verkorten of helemaal achterwege laten en focussen op je krachttraining.
In januari dan je krachttraining afbouwen en middels spinning op lage intensiteit veel uren maken om je duurtraining te vergroten (2 uur is natuurlijk te weinig, maar het is een begin). In maart mag je dan eens voorzichtig af en toe intensief gaan spinnen, maar niet te vaak.
fiets,fiets,fiets en verder niets.

wieltje
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 17 aug 2004 13:58

wieltje 07 feb 2011 10:01

Tja, het is nu februari he?

Maar ik begrijp jullie punten wel en ik moet zeggen, als spinnen het enige is wat ik zou doen, dan lijkt me dat begoorlijk te weinig. Ik vind het als afwisseling naast de D1 en coretrainingen wel weer lekker en als ik er dan toch twee uur kan zijn, dan wil ik er ook uithalen wat erin zit. Mijn vraag ging over krachttraining inpassen en daar heb ik wel een antwoord op: doe dat dan eerder ten koste van de spinning dan van de powerpump en fiets vooral veel in D1. In deze periode van het jaar dan in ieder geval.
Fietsen? Ja, maar hard!

Plaats reactie