Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Geluid Rohloff naaf

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 25 dec 2008 22:28

Ook is het zo dat het extra gewicht van de naaf in het midden van het wiel zit. Het kost dus naar verhouding niet eens zo extra veel energie tijdens het fietsen.

Heb zelf sinds afgelopen vrijdag ook een fiets met rohloff naaf. Heb ook een paar keer een ratelend geluid gehoord. Maak me hier verder niet druk om. Het geluid als je in de lagere versnellingen zit vind ik zelf wel grappig.

kestrelfreak
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 okt 2008 20:45

kestrelfreak 27 dec 2008 22:27

Het extra gewicht stoort me niet. Ik heb nu een hardtail met brede banden en ten opzichte van mijn vorige ATB met achtervering merk ik weinig verschil in de handelbaarheid (hoewel dat natuurlijk door veel meer factoren wordt bepaald). Achterwiel over een boomwortel liften gaat nog net zo gemakkelijk.
Zijn hier nog Kestrel liefhebbers?

bikebaron
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 26 dec 2004 12:20

bikebaron 01 jan 2009 12:38


onthemoots
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2010 20:23

onthemoots 06 feb 2011 09:35

Dat ratelend geluid komt ook voor als je na de klik de shifter tegen de volgende klik laat staan, na het schakelen er op letten dat de shifter ietsje terug dus tussen de klikmomenten in wordt gezet zeker als het systeemal een paar jaar ouder is en niet meer zo soepel klikt.
Moots Rigormootis Rohloff

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 feb 2011 14:43

mcf1 schreef:geen 4 kilo iig... De rohloff naaf is en blijft een duits super product...vind alleen het gewicht nog echt een nadeel!


De naaf zelf weegt 1700 gram en het verschil tussen de systemen is, incl. de excenter en een meergewicht voor de frameconstructie, een netto meergewicht voor Rohloff van 500 gram.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 feb 2011 15:06

Maar dat gewicht zit wel op een ongunstige plaats.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 06 feb 2011 21:48

En zo onverwoestbaar is die naaf nu ook weer niet. Toch iets te veel sneuvelende rohloffjes gezien om dit een "top" product te noemen.

ericschuijt
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2007 01:20

ericschuijt 08 feb 2011 09:57

Op de site van De Vakantiefietser staan allerlei Rohloff onderhoudsfilmpjes: http://www.vakantiefietser.nl/praktische-tips/filmpjes/

En veel informatie: http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... vorderden/
Eric Schuijt is geen racefietser, maar heeft wel in 4 jaar tijd door 80 landen gefietst.

techmaster
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2006 19:13

techmaster 22 mar 2011 21:07

Amclassic-fan schreef:Maar dat gewicht zit wel op een ongunstige plaats.


Je bedoelt dat jij altijd precies op dezelfde plaats op je zadel blijft zitten? Al eens bekeken wat een centimeter over je zadel heen en weer schuiven aan verplaatsing van gewicht betekend?

En jij hebt je voorvork ook uitgekozen op de gewichtsverdeling van je fiets? En als je nu dubbel geveerd rijdt, wat gebeurt er dan met de gewichtsverdeling?

Compleet onzinnige uitspraak dus, voegt helaas weer aan de vooroordelen toe.


Daarbij gaat een Rohloff rijder meestal voor betrouwbaarheid en zal zijn fiets misschien wel een kilo zwaarder zijn. Maar hij (zij) kan wel altijd en overal schakelen en dus meestal doorrijden. Ideaal dus voor 95% van de bikers!

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 26 mar 2011 08:18

de voordelen zijn er gewoon lijkt me en nadelen ook.
1 nadeel had ik nog niet voorbij zien komen:
2 jaar geleden in de zomer trof ik 2 duitsers op fietsvakantie in frankrijk. ver van de bewoonde wereld. waarbij 1-tje met een gescheurde velg langs de kant stond. ik heel naief: even een nieuw wiel en gaan maar weer, zonder meteen te zien dat het om een rohloffnaaf ging. de 1e fm was nog 50 km verderop.
hoe vaak scheur je een velg? in dit geval is het een heel gedoe voordat je weer kan fietsen.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie