Ook is het zo dat het extra gewicht van de naaf in het midden van het wiel zit. Het kost dus naar verhouding niet eens zo extra veel energie tijdens het fietsen.
Heb zelf sinds afgelopen vrijdag ook een fiets met rohloff naaf. Heb ook een paar keer een ratelend geluid gehoord. Maak me hier verder niet druk om. Het geluid als je in de lagere versnellingen zit vind ik zelf wel grappig.
Geluid Rohloff naaf
-
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 28 okt 2008 20:45
Het extra gewicht stoort me niet. Ik heb nu een hardtail met brede banden en ten opzichte van mijn vorige ATB met achtervering merk ik weinig verschil in de handelbaarheid (hoewel dat natuurlijk door veel meer factoren wordt bepaald). Achterwiel over een boomwortel liften gaat nog net zo gemakkelijk.
Zijn hier nog Kestrel liefhebbers?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 mar 2010 20:23
Dat ratelend geluid komt ook voor als je na de klik de shifter tegen de volgende klik laat staan, na het schakelen er op letten dat de shifter ietsje terug dus tussen de klikmomenten in wordt gezet zeker als het systeemal een paar jaar ouder is en niet meer zo soepel klikt.
Moots Rigormootis Rohloff
mcf1 schreef:geen 4 kilo iig... De rohloff naaf is en blijft een duits super product...vind alleen het gewicht nog echt een nadeel!
De naaf zelf weegt 1700 gram en het verschil tussen de systemen is, incl. de excenter en een meergewicht voor de frameconstructie, een netto meergewicht voor Rohloff van 500 gram.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 15 mei 2007 01:20
Op de site van De Vakantiefietser staan allerlei Rohloff onderhoudsfilmpjes: http://www.vakantiefietser.nl/praktische-tips/filmpjes/
En veel informatie: http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... vorderden/
En veel informatie: http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... vorderden/
Eric Schuijt is geen racefietser, maar heeft wel in 4 jaar tijd door 80 landen gefietst.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 feb 2006 19:13
Amclassic-fan schreef:Maar dat gewicht zit wel op een ongunstige plaats.
Je bedoelt dat jij altijd precies op dezelfde plaats op je zadel blijft zitten? Al eens bekeken wat een centimeter over je zadel heen en weer schuiven aan verplaatsing van gewicht betekend?
En jij hebt je voorvork ook uitgekozen op de gewichtsverdeling van je fiets? En als je nu dubbel geveerd rijdt, wat gebeurt er dan met de gewichtsverdeling?
Compleet onzinnige uitspraak dus, voegt helaas weer aan de vooroordelen toe.
Daarbij gaat een Rohloff rijder meestal voor betrouwbaarheid en zal zijn fiets misschien wel een kilo zwaarder zijn. Maar hij (zij) kan wel altijd en overal schakelen en dus meestal doorrijden. Ideaal dus voor 95% van de bikers!
de voordelen zijn er gewoon lijkt me en nadelen ook.
1 nadeel had ik nog niet voorbij zien komen:
2 jaar geleden in de zomer trof ik 2 duitsers op fietsvakantie in frankrijk. ver van de bewoonde wereld. waarbij 1-tje met een gescheurde velg langs de kant stond. ik heel naief: even een nieuw wiel en gaan maar weer, zonder meteen te zien dat het om een rohloffnaaf ging. de 1e fm was nog 50 km verderop.
hoe vaak scheur je een velg? in dit geval is het een heel gedoe voordat je weer kan fietsen.
1 nadeel had ik nog niet voorbij zien komen:
2 jaar geleden in de zomer trof ik 2 duitsers op fietsvakantie in frankrijk. ver van de bewoonde wereld. waarbij 1-tje met een gescheurde velg langs de kant stond. ik heel naief: even een nieuw wiel en gaan maar weer, zonder meteen te zien dat het om een rohloffnaaf ging. de 1e fm was nog 50 km verderop.
hoe vaak scheur je een velg? in dit geval is het een heel gedoe voordat je weer kan fietsen.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;