Easton EA90 Aero tikkende spaken
Hallo,
Ik heb Easton EA90 Aero wielen. Rijden perfect, maar bij lage snelheden hoor ik de spaken tikken. Het lijkt net alsof de spaken iets raken, maar dat is niet het geval. Wanneer ik het wiel gewoon ronddraai zonder dat ik op de fiets zit dan hoor ik namelijk niks. Ik weeg 70 kg, dus echt zwaar is dat niet.
Wie herkent dit fenomeen en wat is er aan te doen. Opnieuw op spanning laten brengen door de FM?
Ik heb Easton EA90 Aero wielen. Rijden perfect, maar bij lage snelheden hoor ik de spaken tikken. Het lijkt net alsof de spaken iets raken, maar dat is niet het geval. Wanneer ik het wiel gewoon ronddraai zonder dat ik op de fiets zit dan hoor ik namelijk niks. Ik weeg 70 kg, dus echt zwaar is dat niet.
Wie herkent dit fenomeen en wat is er aan te doen. Opnieuw op spanning laten brengen door de FM?
Lex
-
- Forum-lid
Ik heb ooit nog met een koppel Mavic Cosmic Pro's gereden, zo een lichtblauwe kleur met zilveren spaken en gele Cosmic stickers. Wielen reden prima, waren stijf, niet van de lichtste maar we spreken over een jaar of 8 terug.
Die wielen hadden net hetzelfde fenomeen en ik heb ze nooit stil gekregen. Nippels van loctite voorzien, beetje kruipole laten tussen lopen, ... Niets hielp. Ik vermoed dat het de hoge spaakspanning was die voor dat getik (getintel zou ik het beschrijven) zorgde.
Ik denk dat het eigen is aan hoge aluvelgen met hoge spaakspanning.
Ik hoop voor jou dat ik ongelijk heb.
Die wielen hadden net hetzelfde fenomeen en ik heb ze nooit stil gekregen. Nippels van loctite voorzien, beetje kruipole laten tussen lopen, ... Niets hielp. Ik vermoed dat het de hoge spaakspanning was die voor dat getik (getintel zou ik het beschrijven) zorgde.
Ik denk dat het eigen is aan hoge aluvelgen met hoge spaakspanning.
Ik hoop voor jou dat ik ongelijk heb.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Hoor je het ook op glad, mooi asfalt? Ik had ook een tikkend geluid specifiek op slecht asfalt, klinkers of bijvoorbeeld over witte, onderbroken lijnen op de weg. Op mooi asfalt hoorde ik niets. Het heeft een paar ritten geduurd, voordat ik er achter kwam wat het was: het ventiel van mijn achterwiel kwam in trilling en tikte tegen de velg. Nadat ik het ventiel omwikkeld had met tape, was het verholpen.
Je kunt het inderdaad omschrijven als zingende of tingelende spaken. Wanneer ik stilsta met m'n fiets en ik zet kracht op mijn pedaal (links of rechts) dan hoor ik het ook. Ik ga het toch maar eens aan de FM vragen. Of ik moet me vergissen en dat het toch iets anders is, maar dat denk ik niet. Wat olie heeft ook niet geholpen.
Lex
Oh ja en ik heb het ook bij glad asfalt. Met name tijdens het klimmen in de alpen viel het extra op. Zelfs nog even gestopt om te checken of er niks tegen de spaken aanliep. Het lijkt met name op te treden wanneer ik meer kracht moet zetten.
Lex
-
- Forum-lid
Net hetzelfde wat ik had met die Cosmics, toen ik die fiets dan verkocht heb en voor het eerst met mijn nieuw fietsje reed was het eerste wat ik dacht: man wat is die fiets stil.
Ik hoop echt dat het niet hetzelfde is want anders zie ik het niet opgelost raken.
Ik hoop echt dat het niet hetzelfde is want anders zie ik het niet opgelost raken.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Hopelijk is dat niet het geval. Fiets (concorde X-blade) en wielen zijn gloedje nieuw. Pas 950 km gefietst. Mag je toch verwachten dat je een stille fiets hebt! Een troost is dat bijna iedereen wel een tikje of een krakje in z'n fiets heeft.
Lex
Mag eigenlijk niet kunnen. Een vriend van me heeft ook neutrons en die heeft er geen last van. Als ik nog een oplossing vind dan laat ik het wel even weten! Ik ga nu maar eerst een stukje fietsen, misschien is het geluid verdwenen.....
Lex
-
- Forum-lid
Ik heb precies hetzelfde probleem. Afgelopen weekend tijdens het klimmen in de vogezen werd het geluid opeens sterker en na een paar kilometer was het ook weer minder/weg. Binnenkort maar even naar mijn fm en kijken of we er iets aan kunnen laten doen.
Ik gebruik de wielen vanaf maart. Ze rijden heerlijk maar ik heb al een kapotte lager gehad en nu zingende/tikkende wielen. Het moet niet gekker worden.
Ik gebruik de wielen vanaf maart. Ze rijden heerlijk maar ik heb al een kapotte lager gehad en nu zingende/tikkende wielen. Het moet niet gekker worden.