columbus schreef:daj schreef:Als je het zeker wil weten moet je DT Swiss mailen hierover, die kunnen je ongetwijfeld vertellen of het mogelijk is!
Ik denk zelf dat het niet kan aangezien zo'n naaf ontworpen is om alle krachten te verdelen over 32 gaten, wanneer je dan maar de helft gebruikt worden de gebruikte gaten misschien te zwaar belast. Maargoed, ik weet dat ook niet zeker, DT Swiss mailen dus
Dit is niet waar, in de bikegear 2008 staat de nieuwe carbon wielset van PRO, de rc 50 denk ik, die heeft een 18 spaaks voorwiel, en is gemaakt met ultegra naven, die bestaan niet in 18 gaats, enkel in 36 gaats. Dus het kan wel. En dit voorwiel wel radiaal gespaakt denk ik.
Hoi,
Vergeet niet dat PRO zowat de onderdelen/accessoires arm is van Shimano.
Nu, ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar het zou me niet verwonderen dat Shimano voor OEM toch naven uitlevert met het juiste aantal gaten.
In alle geval is het zo dat die DT Swis voornaaf bij radiale bespaking het niet te lang gaat uithouden.
Als je die voonaaf toch met de helft van het aantal voorziene spaken wil opbouwen kan dat als je per 2 stuks kruist maar of het stijf genoeg zal zijn betwijfel ik.
Achteraan kan je aan de aandrijfkant per 3 kruisen en dan de andere kant wel radiaal doen, daar staat immers ongeveer de helft van de spanning van de aandrijfkant op.
Maar ipv risicos te nemen met zo'n leuk setje naven zou ik persoonlijk eens gaan kijken bij Corima. Die verkopen losse naven met het gepaste aantal spaakvoorzieningen (gaten zijn het niet, het is een brilliant inhaaksysteem) die uitstekend lopen en niet eens duur zijn.
Ciao,