Project \'gooi&smijt\' fixie
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 jun 2008 17:59
Naast mijn 'zondagse' fixie, zou ik toch ook nog wel graag een 'gooi-hem-daar-maar-neer' versie willen hebben.
Frame was snel gevonden:
[img=http://lh6.ggpht.com/hulcjje/SIL93VeOSj ... ntom_1.JPG]
Nu de garage overhoop halen op zoek naar bruikbare spullen.
Frame was snel gevonden:
[img=http://lh6.ggpht.com/hulcjje/SIL93VeOSj ... ntom_1.JPG]
Nu de garage overhoop halen op zoek naar bruikbare spullen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 jun 2008 17:59
Wat een hoop rotzooi kun je door de jaren verzamelen, geeft in ieder geval al een vrij compleet 'rolling chassis' in stemmig grijs-zwart:
[img=http://lh5.ggpht.com/hulcjje/SIN0HLfhux ... ntom_4.JPG]
Nu komt de aandrijving aan de beurt, dat gaat wel effe meer tijd kosten ben ik bang.
[img=http://lh5.ggpht.com/hulcjje/SIN0HLfhux ... ntom_4.JPG]
Nu komt de aandrijving aan de beurt, dat gaat wel effe meer tijd kosten ben ik bang.
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 jun 2008 17:59
Zit al een week om die trapas heen te pipo-en.
Er zaten alleen cups op het frame, er moeten dus nog lagers en een as bij.
De cup aan de linkerkant komt er zo uit, die aan de rechterkant niet. De rechter geeft een halve slag en dan zit die vast, naar beide kanten. Voordat ik er brute kracht op gaat zetten, wil ik eerst weten of ik wel de goed bezig ben.
Normaal zit de vaste cup toch links, en die met de sluitring rechts, bij de trapper (op dit frame zitten ze andersom)?
En het is toch zo dat normaal gesproken de vaste cup de draad andersom heeft, tegen de traprichting in? Dus dan krijg je die cups toch ook niet verkeerd erop zonder de draad kapot te maken (snap dus eigenlijk niet dat de linker er zo makkelijk op en afdraait).
Wie o wie helpt me op weg.
Er zaten alleen cups op het frame, er moeten dus nog lagers en een as bij.
De cup aan de linkerkant komt er zo uit, die aan de rechterkant niet. De rechter geeft een halve slag en dan zit die vast, naar beide kanten. Voordat ik er brute kracht op gaat zetten, wil ik eerst weten of ik wel de goed bezig ben.
Normaal zit de vaste cup toch links, en die met de sluitring rechts, bij de trapper (op dit frame zitten ze andersom)?
En het is toch zo dat normaal gesproken de vaste cup de draad andersom heeft, tegen de traprichting in? Dus dan krijg je die cups toch ook niet verkeerd erop zonder de draad kapot te maken (snap dus eigenlijk niet dat de linker er zo makkelijk op en afdraait).
Wie o wie helpt me op weg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 jun 2008 17:59
Had gehoopt er al singlespeed mee te kunnen rijden, maar helaas. Het remt niet, ketting loopt eraf, wiel trekt scheef.
[img=http://lh4.ggpht.com/hulcjje/SNaNBOkNLS ... 010096.JPG] />
Maar weer verder sleutelen, dikke ketting, cassette vervangen door tandwiel, kijken of het dan gaat lukken om rondje te rijden.
[img=http://lh4.ggpht.com/hulcjje/SNaNBOkNLS ... 010096.JPG] />
Maar weer verder sleutelen, dikke ketting, cassette vervangen door tandwiel, kijken of het dan gaat lukken om rondje te rijden.
Tja, het handigste is om dan een tandwiel te gebruiken wat eigenlijk bedoeld is voor BMX. Heeft langere tandjes, dus je ketting loopt er niet 1 2 3 vanaf. Dikke ketting erop, en dat wiel goed vastzetten .
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
Eindelijk als ss in gebruik als woon-werk-fiets:
[img=http://lh4.ggpht.com/_JSVe7ma3MJA/SXxpj ... espeed.jpg]
[img=http://lh4.ggpht.com/_JSVe7ma3MJA/SXxpj ... erwerk.jpg]
De achterkant bleef maar problemen geven. Snelspanner zo vast gedraaid dat die alleen maar met heel veel moeite weer los was te krijgen, zo strak. En met kleinste tikje zat wiel weer scheef. Uiteindelijk maar plaatjes aan de buitenkant van frame onder de snelspanner gestopt, en ik weet niet waarom, maar nu blijft wiel zitten.
En dan nu naar de volgende stap, fixed gear!
[img=http://lh4.ggpht.com/_JSVe7ma3MJA/SXxpj ... espeed.jpg]
[img=http://lh4.ggpht.com/_JSVe7ma3MJA/SXxpj ... erwerk.jpg]
De achterkant bleef maar problemen geven. Snelspanner zo vast gedraaid dat die alleen maar met heel veel moeite weer los was te krijgen, zo strak. En met kleinste tikje zat wiel weer scheef. Uiteindelijk maar plaatjes aan de buitenkant van frame onder de snelspanner gestopt, en ik weet niet waarom, maar nu blijft wiel zitten.
En dan nu naar de volgende stap, fixed gear!
Eerste stap naar fixed. Oude pion mtb-wielset, zonder snelspanners (geeft een iets rustiger gevoel bij parkeren in de stad). Baantandwiel erop:
[img=http://lh6.ggpht.com/_JSVe7ma3MJA/SXxpk ... lijn_1.jpg]
en dat geeft dan een kettinglijn die 'wat werk nodig heeft'.
[img=http://lh6.ggpht.com/_JSVe7ma3MJA/SXxpk ... lijn_1.jpg]
en dat geeft dan een kettinglijn die 'wat werk nodig heeft'.
De achterkant bleef maar problemen geven. Snelspanner zo vast gedraaid dat die alleen maar met heel veel moeite weer los was te krijgen, zo strak. En met kleinste tikje zat wiel weer scheef. Uiteindelijk maar plaatjes aan de buitenkant van frame onder de snelspanner gestopt, en ik weet niet waarom, maar nu blijft wiel zitten.
Ik denk dat het as einde te lang is ! Je patten lijken me ook erg dun. Als je de spanner dicht drukt dan klemt hij niet op het pat maar op het uiteinde van de as !!
Daarom werkt het wel met een ringetje ertussen.
Maar goed nu is het tijd voor fixed en bouten. Naaf mooi uitspaceren zodat je tandwielen in lijn zijn, velg om trekken en voila ! Vergeet geen lock ring te monteren ! (borg ring van een oude trapas) beetje lock tied er op en gaan !
Reed je trouwens al die tijd met een freewheel en alleen een voorrem ??
Ik denk dat het as einde te lang is ! Je patten lijken me ook erg dun. Als je de spanner dicht drukt dan klemt hij niet op het pat maar op het uiteinde van de as !!
Daarom werkt het wel met een ringetje ertussen.
Maar goed nu is het tijd voor fixed en bouten. Naaf mooi uitspaceren zodat je tandwielen in lijn zijn, velg om trekken en voila ! Vergeet geen lock ring te monteren ! (borg ring van een oude trapas) beetje lock tied er op en gaan !
Reed je trouwens al die tijd met een freewheel en alleen een voorrem ??
Mooi apparaat van gemaakt moet ik zeggen! Hoe is de controle met dat stuur en dergelijke banden?
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl
Tis een raar frame, inbouwbreedte zal wel smaller zijn.Ik denk dat het as einde te lang is ! Je patten lijken me ook erg dun. Als je de spanner dicht drukt dan klemt hij niet op het pat maar op het uiteinde van de as !!
Daarom werkt het wel met een ringetje ertussen.
Reed je trouwens al die tijd met een freewheel en alleen een voorrem ??
Yep, maar haal geen snelheden waarbij dat problemen geeft.
Banden zijn zo breed dat je waarschijnlijk geen druk meer hebt in bochten. Ga al niet snel, maar ben al een paar keer over voorwiel weggeschoven. Kan ook zijn dat ik ze af en toe te hard oppomp, dan rijden ze zo hoe zo niet lekker.Mooi apparaat van gemaakt moet ik zeggen! Hoe is de controle met dat stuur en dergelijke banden?
Vanmiddag aan de slag gegaan met achterwiel. Eerst de as omgedraaid:
[img=http://lh3.ggpht.com/_JSVe7ma3MJA/SbgOI ... pacerd.jpg]
En daarna de velg omgezet:
[img=http://lh6.ggpht.com/_JSVe7ma3MJA/SbgOI ... rokken.jpg]
Eerste testrit zit erop, optische verschil 1.9 vs. 2.3 blijft wel giga:
[img=http://lh5.ggpht.com/_JSVe7ma3MJA/SbgOI ... estrit.jpg]