Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Sigma ROX 8.0 en 9.0

buddo
Forum-lid
Berichten: 1980
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 05 aug 2009 00:02

jwpsv schreef: Beschikt de Sigma ROX 9.0 ook over een pauzefunctie om de registratie (afstand, gemiddelde, etc) tijdelijk stil te zetten? Ik gebruik dit nu op mijn Polar CS100 als ik sterk word opgehouden door fietsers of als ik heel langzaam moet fietsen op een slecht pad, zodat mijn gemiddelde bijvoorbeeld niet onderuit wordt gehaald. Als ik weer 'normaal' kan fietsen haal ik hem van pauze af.


Ik rij nu een jaar met de ROX 9.0 en heb deze functie nog niet gezien, maar moet toegeven dat ik waarschijnlijk niet alle functies ken. Misschien dat anderen je hier meer info over kunnen geven.

Overigens ben ik juist een groot tegenstander van jouw "truukje". Ik vind dat je van A tot Z moet meten... zet dus de teller thuis aan terwijl ik nog zeker 10 min moet fietsen om de stad uit te komen. En de teller gaat pas thuis weer uit.

Een gemiddelde/afstand is over de hele tocht, niet alleen over de delen die je het beste uitkomen om statistisch goed te scoren, vind het wel wat manipulatief en in mijn ogen is dit geen logische functie. En volgens mij hadden mijn vorige tellers deze functie ook niet.

jwpsv
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2008 22:02

jwpsv 05 aug 2009 00:23

buddo schreef: Overigens ben ik juist een groot tegenstander van jouw "truukje".
Ieder zijn manier van sporten natuurlijk. Ik meet mezelf graag op een kort, vast rondje, maar wel op de stukken waar ik zelf invloed heb op mijn snelheid.
Voor de andere ritten gebruik ik dit niet.

De andere functies van de ROX 9.0 hebben mij inmiddels wel overtuigd. Echter zou ik het toch graag horen als iemand weet of deze pauzefunctie mogelijk is.

dinkelover2
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2009 00:52

dinkelover2 05 aug 2009 04:26

Een start/stop functie zit er NIET op. Maakte ik ook altijd gebruik van. Maar er is een handig trucje... je kunt de computer in zijn houder paar graden draaien, dan denkt deze dat hij ontkoppeld is, tijd springt op pauze en hij registreert helemaal niets meer. Totdat je hem weer in positie draait en dan neemt ie weer op. En de autopauze werkt veel beter dan andere tellers. De vorige computers waar ik ervaring mee had namen sowieso al 4 seconden extra voordat de tijd stopt. Deze doet dat binnen 2 seconden, maar de tijd gaat ook pas weer na 2 seconden als je weer begint.

Maar nu ik hem heb, gebruik ik dat trucje nooit. Je hebt je LOG achteraf in de grafiek, waarbij je een vrij verplaatsbaar interval kunt selecteren. En met behulp van Waypoints, weet je wanneer je bent gestopt/gestart. Ze hebben eindelijk over ook details nagedacht in zo'n computer.

Verdere pluspunten:
-ongelofelijke precisie van het stijgingspercentage. Ik had het niet durven dromen dat deze zo nauwkeurig is, als ik al die horror verhalen las op internet van vergelijkbare. Volgens mij hadden ze zelfs halve procenten erbij kunnen zetten. Vals plat heeft ie geen probleem mee en geeft ie netjes aan.
-snelheidswaarde met stapjes van 0,2km/u, ook bij hogere snelheden, in tegenstelling tot meeste andere wireless meters met stappen van 0,5km/u/1km/u.
-in 2000km nog geen last gehad van storingen betreffende geen waardes cadans en snelheid. Nou ja, de hartslag natuurlijk wel, maar dat komt omdat ik de borstband nooit nat maak, dus dat duurt even voordat ie bezweet is en alsnog zeer nauwkeurig meet. Pairingsproblemen ook nog nooit gehad, bedenk wel dat zodra je de computer in de houder stopt, deze ongeveer 1 minuut probeert te pairen en dan stopt met zoeken/pairen. Maar de computer weer paar seconden ontkoppelen uit houder en er weer in, gaat deze weer pairen. Hartband werkt beter als mijn Polar van een jaar of 10 oud in ieder geval. Geeft zelden waardes van 220 aan, waar ik met de Polar nogal eens last van had.
-door de software duidelijk hoogteprofiel van elke rit te zien
-3 hartslagzones in te stellen die OOK in de grafiek kunnen worden getoond. Geeft precies aan hoeveel % in welke zone is gefietst enz.

Minpuntjes
-de software.... kan duidelijk beter. Geef mij het maar zo wiskundig mogelijk. Huidige software versie heeft al betere grafische eigenschappen kennelijk, maar nog immer ontbreken de meerdere variabelen in de y-as. Het is OF snelheid OF hoogte OF hartslag... dat valt prima te combineren, maar dat doen ze nog niet. Gelukkig kan dmv de hartslagzones in kleurenbalken toch nog gelijktijdig afgelezen worden wat snelheid en hartslag was, zie bijlage als voorbeeld.
-de tijd... loopt gewoon elke 24 uur meeeeerdere minuten achter. En als die eenmaal achter loopt blijft ie vrij stabiel ook zover achterlopen, dus dan kan die het ineens wél. Snap er niets van. Stopwatchfunctie vergeleken met andere stopwatch en die liepen na 2 uur nog steeds exact synchroon. Toch komt het tijd kwaaltjes volgens mij bij meer mensen voor. Maar wellicht is het alleen de mijne, is zo vanaf de eerste minuut.

Ik ben na 2 maand en 2000km zeer tevreden en zeer positief verrast door de Rox 9. Menu is ondanks alle mogelijkheden echt uitstekend, makkelijke menustructuur. Je hebt hem zo door en dan ben je zo bij alle info die je weil hebben. Ik kan het niet blijven herhalen, over het apparaat is ECHT goed nagedacht, of geleerd van ervaringen. Alleen de PC software kan dus beter, alhoewel daarin ook echt alles (behalve de cadans) te zien is. Aankoop bedrag vond ik erg hoog, maar als deze het 3-4 jaar volhoudt ben ik al ruimschoots tevreden. Zeker met zoveel functionaliteit. Alleen geen GPS, maar daar gebruik ik een oude nokia N95 voor met Nokia Sportstracker. Super combi. Volgende maand ga ik de Alpen in en 15 km klimmen over 600km. Dan ben ik erg benieuwd hoe dat er gaat uitzien.

-off-topic: qua duurzaamheid zal niemand tegen cateye opkunnen overigens. Mijn oude fiets heeft nog immer dezelfde (bedrade) cateye van 9 jaar geleden en heeft 20.000km opgenomen en loopt nog op de originele batterij. Die haalt gewoon 10 jaar..... Dat zal deze Sigma niet halen, maar ik vond het toch het vermelden waard :)

jwpsv
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2008 22:02

jwpsv 05 aug 2009 10:34

dinkelover2 schreef:Een start/stop functie zit er NIET op. Maakte ik ook altijd gebruik van. Maar er is een handig trucje... je kunt de computer in zijn houder paar graden draaien, dan denkt deze dat hij ontkoppeld is, tijd springt op pauze en hij registreert helemaal niets meer. Totdat je hem weer in positie draait en dan neemt ie weer op. En de autopauze werkt veel beter dan andere tellers. De vorige computers waar ik ervaring mee had namen sowieso al 4 seconden extra voordat de tijd stopt. Deze doet dat binnen 2 seconden, maar de tijd gaat ook pas weer na 2 seconden als je weer begint.


Thanks, dit lijkt me een goede optie.

Verder een duidelijke review trouwens!

kuppes
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2009 15:48

kuppes 05 aug 2009 20:23

Wat is nou precies het verschil tussen de ROX 8.0 & 9.0?
want er zit toch ong. 50 euro verschil tussen.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1980
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 06 aug 2009 00:26

De Rox 8.0 heeft geen dockingstation om de gegevens op de PC uit te lezen, de Rox 9.0 heeft dat wel!

bertrams
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jul 2009 18:46

bertrams 06 aug 2009 00:49

Beetje gekke vraag misschien, maar ik heb al bij twee FM's laten vallen dat ik misschien een sigma wil hebben. Beiden trokken ze een vies gezicht bij het woord Sigma .... heeft het merk zo'n slecht imago ofzo ?

@ dinkelover2: goed verhaal ... ik was al behoorlijk weg van de rox 9.0 nu ben ik wel om.

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 06 aug 2009 00:54

Waarschijnlijk verkopen ze gewoon geen Sigma?

bertrams
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jul 2009 18:46

bertrams 06 aug 2009 01:06

-Divo- schreef:Waarschijnlijk verkopen ze gewoon geen Sigma?


Nee 1 van de twee verkocht wel sigma. Naja misschien is het gewoon toeval hoor. Die dealer hadden overigens alleen de goedkopere modelletjes van sigma.

bertrams
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jul 2009 18:46

bertrams 07 aug 2009 01:33

Nog een vraagje ... als je de sigma hebt besteld, krijg je dan standaard een speed / kadans meter en een borstband erbij geleverd ? Of moet je die ernaast nog kopen ?

edit: sorry moet even verder kijken dan mijn neus lang is ... het antwoord is dus: JA :)

En dus net ook maar een rox 9.0 besteld ... ben heeel benieuwd !

bertrams
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jul 2009 18:46

bertrams 08 aug 2009 21:31

Zo ik heb de rox 9.0 vandaag binnengekregen. Wat een geweldig dingetje zeg ! Wat een functies :) smullen :)
Heb 3 vraagjes:

- Hebben jullie de hoogte aangepast ? ik heb op internet gezocht dat ik op 2 m boven zeeniveau leef en het zo aangepast. Of moet ik dat sealevel luchtdruk aanpassen. Of is dit allemaal niet nodig ? Hoeveel kan die luchtdrukmeter meten ?

- Ik heb op verschillende manieren lopen rekenen met mijn wielomtrek, maar het getal 2119mm is niet heel raar ofzo ? Want het is toch gewoon het hoogte van het wiel x 3,14 en dan invullen in mm ? Gewoon ff een vraagje voor de zekerheid.

- Klopt de temperatuurmeter een beetje ? Ik heb het gevoel dat hij standaard dik een graad te hoog staat. Dit vergelijk ik dan met het weerstation dat ik hier heb staan.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1980
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 09 aug 2009 00:45

Bertrams schreef: - Hebben jullie de hoogte aangepast ?
- Ik heb op verschillende manieren lopen rekenen met mijn wielomtrek?
- Klopt de temperatuurmeter een beetje ?


Ik pas de hoogte aan als ik de fiets/computer in de auto heb gehad en ergens naartoe ben gereden. Ik pak dan de hoogte die de navigatie van mijn auto aangeeft.

Heb teller en gebruiksaanwijzing niet bij de hand, maar zit er niet een overzichtje bij van de meest voorkomende wielomtrekken? Bij jouw bandenmaat hoort ook een "standaard" wielomtrek die je kunt invoeren.

Temperatuur klopt volgens mij wel aardig, stemt redelijk overeen met de buitenthermometer van de auto. Maar... wellicht dat jouw weerstation toch even iets andere "kwaliteit" is en dus nauwkeuriger meet!

Plaats reactie