Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Technische vraag zadel

eddyra
Forum-lid

eddyra 02 jul 2008 13:51

Goededag mede fietsers,

Ik heb vanmorgen mijn nieuwe fiets opgehaald, echter na mijn eerste valpartij is het zadel "eruit geschoten". Hoe kan ik deze weer op de fiets zetten.

Het gaat om de fiets: Eddy Merckx Gara Classic 2008 met het zadel van Celle Italia C2. Heeft iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt!

lior63
Forum-lid

lior63 02 jul 2008 19:15

Beetje vaag, zadel is waaruit geschoten? Een foto maakt het iets duidelijker

binkie4
Forum-lid

binkie4 02 jul 2008 19:22

Vandaag opgehaald en gelijk een valpartij? Poeh ... ik was al over de zeik toen ik mijn nieuw opgehaalde fiets in de woonkamer tegen een tafeltje aan zette en er doordoor gelijk een krasje op zat.

eddyra
Forum-lid

eddyra 03 jul 2008 13:52

[img=http://img20.imageshack.us/img20/2900/image008ut1.jpg]

[img=http://img67.imageshack.us/img67/6450/image009ra7.jpg]

[img=http://img353.imageshack.us/img353/271/image012du4.jpg]
Het zadel
[img=http://img353.imageshack.us/img353/5504/image015gt6.jpg]
Situatie zoals hij nu is. Als ik wil gaan zitten dan schuif het zadel op en neer, waardoor deze eruit valt. Heb het nu met een tyrep vastgemaakt, niet echt ideaal. Probeer morgen naar de FM te gaan tenzij iemand hier nog wat tips heeft?

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 03 jul 2008 13:54

Ja. Da's een garantiegevalletje. Je krijgt van de FM een nieuw zadel.

En als hij dat niet doet, mag je z'n naam hier, denk ik, wel vermelden.

Sjonge, ik fiets al 25 jaar maar dit heb ik nog nooit bij een zadel gezien!

(ps: 't is een tie wrap)
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 03 jul 2008 14:10

borgmonster schreef:Ja. Da's een garantiegevalletje. Je krijgt van de FM een nieuw zadel.

En als hij dat niet doet, mag je z'n naam hier, denk ik, wel vermelden.

Mwa, valpartij is moeilijk 'normaal gebruik' te noemen.

(ik heb wel eens eerder een zadel gezien dat op deze manier uit elkaar viel bij een crash trouwens. maar het gebeurt niet vaak idd)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

eddyra
Forum-lid

eddyra 03 jul 2008 15:31

Allemaal bedankt voor uw reactie.

Zoals ik het hier lees heb ik gewoon pech. Het was een redelijk zachte val, maar ik denk dat het zadel op een steen is gevallen of iets dergelijks. Het lag gelukkig niet aan het zadel zelf, anders had ik een groter probleem gehad denk ik. Het meest rare is dat het zadel maar een klein krasje heeft en verder niks. Kan toch niet zo zijn dat het zadel verkeerd gemonteerd is, aangezien de val zacht was.

Ik ga morgen langs de FM en ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden. Ik verwacht gewoon dat het zadel in de garantie valt en dat de FM het wel zal oplossen, aangezien de FM best een goede naam heeft in Zuid - Limburg.

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 03 jul 2008 18:51

Als het zadel niet op iets hards is gevallen kan dat een verklaring zijn dat er vrijwel geen krasjes op zitten.

Dan begin ik te denken aan wat GastheerG zegt: Mogelijkerwijs ben je gevallen omdat het zadel losraakte? Waardoor je de controle over de fiets verloor.

Dat is echt helemaal geen rare gedachte! Een constructiefout in het zadel kan voorkomen. En dan zul je zeker de controle over je fiets kunnen verliezen.

Weet je nog hoe het kwam dat je viel? Over een steen, tak of cergelijke? Of ging je plotseling onderuit? Verdere schade aan je wielen?

Als je die schade niet hebt kun je best zijn gevallen omdat je zadel kapot ging.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

eddyra
Forum-lid

eddyra 03 jul 2008 19:40

Ik reed op een redelijk slecht geasfalteerde weg met was losliggende steentjes, ik kan me niet meer herinneren dat ik over een steen of tak reed. Het ging eigelijk plotseling, gelukkig viel ik naar rechts de berm in met wat groen en struiken.

Geen schade aan de wielen of fiets, integendeel het groen in de berm ving de klap op. Wel een klein krasje in het zadel. Het kan dus erop duiden dat mijn zadel het begaf als ik kijk naar de uitleg van borgmonster.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 03 jul 2008 20:25

Was wel een bekend probleem van fi zik zadels. Heb ik toen ook gehad met mijn zadel dat hij op die manier vanzelf losschoot. En dan is het lastig om je balans te houden (zeker op een slecht wegdek) Maar de FM zal wel wat moeten kunnen regelen

Plaats reactie