Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

High-end aluminium frames

marcel2000
Forum-lid

marcel2000 26 jun 2008 09:40

Graag had ik eens een topic gezien waarin de verschillende high-end alu frames besproken worden: voor -, nadelen, ervaringen (ook bij valpartijen),....

Dezer dagen als je zoekt naar een high-end frame (hiermee bedoel ik een hoog kwalitatief frame maar daarom niet een frame van 3000€) komt er zeer vaak "carbon" uit de bus gevallen.
Echter zijn er ook wel enkele nadelen aan deze techniek van framebouw (hierbij vooral de betrouwbaarheid na een val) wat 'mij' weer doet denken aan de degelijke alu-legering frames.

Bv: Guerciotti Whisper, Merckx premium, Ridley scandium, Concorde MTL-Blade, Storck Scenario Pro, Cannondale CAAD9, Stevens Vuelta,...

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 26 jun 2008 09:53

Hoi, is wel al een topic over http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=14487
Grt Patrick

marcel2000
Forum-lid

marcel2000 26 jun 2008 10:08

Dat is het hem nu, er worden altijd zo topics aangemaakt van wat is beste, lichtste,...
Maar nooit eens 1 topic waar je alles over High-end alu terug vind.
De bestaande topics zijn altijd te specifiek en ontaarden ook altijd in daar dit voor deze prijs, ... maar gaan nooit echt op het onderwerp in.
Hierbij gaat het dan ook niet om enkel de lichtste en samen stijfste ... niet iedereen is indentiek en iemand van 50kg wil bv wel een licht stijf frame maar niet ieder knikje in de beton voelen.

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 26 jun 2008 10:32

Leuk rijtje alu frame's, alleen een van de beste mis ik in het rijtje nl. de Scott team issue scandium "jean delaTour"

En ook het merk "KLEIN" was natuurlijk een grootheid in aluminium high end frame's met name de Quantum pro's van voor 1996 behoren nu nog steeds tot een van de beste alu frame's ooit gemaakt (om over het lakwerk nog maar niet te spreken), het enige nadeel wat deze frame's hadden was dat ze knetter hard waren.

marcel2000
Forum-lid

marcel2000 26 jun 2008 11:03

Ik heb wat hedendaags verkrijgbare frame's gezocht (denk het doel van de meeste personen opzoek naar een frame).

Het is echt een zonde wat een mooie frame's niet meer beschikbaar zijn, wie echter op zoek is naar een super frame -> chainreactioncycles heeft een mooie collectie (veronderstel opgekocht) uitverkoop principia-frames.

Indien iemand ook weet heeft van kleine merken (bv eigenhuis op maat) die mooi materiaal produceren kan dit hier gerust bij plaatsen.
Vb prowinner (België) http://www.pro-winner.be/

Bianchi heeft ook de FG-lite! (was ik nog vergeten)

-robin-
Forum-lid

-robin- 26 jun 2008 11:12

Ik mis de Cervelo SLT nog in dat rijtje

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 26 jun 2008 22:46

marcel2000 schreef:Ik heb wat hedendaags verkrijgbare frame's gezocht (denk het doel van de meeste personen opzoek naar een frame).

Indien iemand ook weet heeft van kleine merken (bv eigenhuis op maat) die mooi materiaal produceren kan dit hier gerust bij plaatsen.
Vb prowinner (België) http://www.pro-winner.be/

Rondom mij stel ik vast dat het merendeel der wielertoeristen nog steeds voor aluminium gaat, en waarschijnlijk komt hierin niet snel verandering. Goed gezien van de TO.

marcel2000
Forum-lid

marcel2000 27 jun 2008 07:43

Graag had ik ook reacties gezien van personen die met een high-end aluframe rijden of gereden hebben en dit kunnen vergelijken met bv het carbonframe waar ze misschien nu op rijden,
bv waarom motivatie voor het een of ander ...

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 27 jun 2008 10:02

Zal maar aftrappen dan, rij nu momenteel op een scott scandium jean dela tour en heb er ook nog een carbon cr1 limited bij. Beide fietsen zijn een genot waarbij ik het enige idee (lees wellicht gevoel) heb dat de carbon fiets lichter is en iets wendbaarder is en net iets sneller / scherper stuurt. Ik denk nogmaals dat het zeer persoonlijk is hoe je een alu tegen een carbon frame ervaart.

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 27 jun 2008 10:58

Ik heb jaren gereden op een Klein quantum pro uit 1994 in de kleur coral reef.
Dit frame werd gemaakt van Gradient 9320 aluminium met een Aeros composite vork .
In die periode (we praten over een fiets van 14 jaar oud) een frame met een gewicht van 1225 gram en een vork van 300 gram !!

Ik heb nooit meer op een alu frame gereden waar zoveel power in zat als in de Klein. Qua stijfheid is dit frame onovertroffen, elke trap is raak. Qua afwerking kom je geen mooier alu frame tegen en qua lakwerk al helemaal niet.

Ik ben zelfs van mening dat dit frame uit 1994 zich nog altijd kan meten met de absolute top alu frames die momenteel te krijgen zijn.

Hij staat nu in mijn Klein museum(pje) en ik doe 'm ook nooit meer weg.

Rijdt nu op een Cube litening GTC carbon en een Cannondale six 13, allebei fantastische fietsen maar ze halen het niet bij mijn Klein (al zijn ze wel wat comfortabeler)

gast
Forum-lid

gast 27 jun 2008 13:05

Ik rijd ruim een jaar op een cannondale Caad9. De belangrijkste reden dat ik hiervoor gekozen heb is dat ie allround is, licht en stijf. De voordelen van carbon zouden zijn gewicht, stijfheid en comfort. Qua gewicht is deze alutopper vergelijkbaar met veel carbonnen frames, qua stijfheid overtreft ie er een hoop en voor comfort ga ik wel op de bank liggen voor de TV (heb nooit begrepen of gevoeld hoe een fiets comfortabel zou moeten zijn.)

Ik kan er zowel koersjes mee rijden als heerlijk in de bergen fietsen. Goede aspecten voor de koersjes zijn de voorspelbaarheid van het material na een val (wat topicstarter ook al zei, vond ik erg belangrijk) en het superstrakke gevoel. Voordelen voor het klimmen zijn gewicht en het daalgedrag. Hoewel voor dat laatste vooral goede wielen van belang zijn is mijn overtuiging.

ilfalco2004
Forum-lid

ilfalco2004 27 jun 2008 13:49

Het beste/mooiste alu frame wat ik gereden heb is een De Rosa UD. Frame woog net geen kilo mooie afwerking prachtig nat lak gespoten en de rij eigenschappen waren dik ok. Niet dat ik mijn prince in zou ruilen maar het frame is zeker goede 2e van al de frame's die ik gehad heb en dat zijn er wel heel veel (al zeg ik het zelf).
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

Plaats reactie