Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Framemaat te groot (slopingframe)

ole_ole
Forum-lid

ole_ole 20 jun 2008 18:02

Vorige maand heb ik een Bulls Harrier gekocht, dit is mijn eerste racefiets, en bij de de fietsenhandel werd een 60 cm frame geadviseerd en opb dat advies heb ik die fiets genomen.

De laatste maand heb ik al rond de 900 km gefietst en ik heb nog steeds een aantal klachten, mijn voeten branden, soms last van de knieen en last van de onderrug.
Gisteravond ben ik naar een andere zaak geweest voor advies . Deze verkoper was niet te spreken over de fiets en wilde me wel helpen met een hele nieuwe (deze winkel is al besproken hier op dit forum).
Het gaat me allemaal te snel zonder dat ik eerst echt opgemeten ben, hij kon het zo zien dat het frame te groot was.
Deze verkoper vertelde me dat het een slopingframe is en dat dit mijn houding niet ten goede komt.

Nu kan ik wel op het aanbod ingaan om een nieuwe fiets aan te schaffen, maar ik wil toch eerst opgemeten worden door een andere fietsenzaak.

Hoe denk jullie hierover?

sirbas
Forum-lid

sirbas 20 jun 2008 18:21

Zou eens rustig wat maten controleren. Als je wat ruimte hebt is er met afstelling en een andere stuurpen nog best een hoop te corrigeren. Eén centimetertje meer of minder kan al een heel groot verschil maken.
Heb zelf ook een Bulls Harrier. Ben ongeveer 1.84m en heb een 54cm framemaat. Beslissing voor 54 was het feit dat deze een 15 cm balhoofdbuis heeft. Dit was met drie 1 cm spacers een centimeter lager dan mijn vorige fiets, waar ik niet meer met het stuur kon zakken. Ik heb nu twee 1 cm spacers onder de stuurpen en binnenkort gaat er weer één onder vandaan. Huidige stuurpen is trouwens 12 cm.
Ik zit prima nu, toen ik de fiets kocht zat er een 10 cm stuurpen op en zaten er drie 1 cm spacers onder de pen. Het zat dan ook voor geen meter, en ik had ook snel klachten toen.

foosho
Forum-lid

foosho 20 jun 2008 18:27

Tuurlijk moet je opgemeten worden, of op een pasfiets gezet worden...

Brandende voeten en last vd knieen komt in principe niet door de frame-maat.
De knieeen zullen wel komen omdat de cleats voor jou niet op de goede plek / in de goede richting onder je schoenen zitten, voor de meesten staat de hak wat naar binnen toe iig.
Brandende voeten geen idee.
Last van de onderrug wijst geloof ik vaak op juist een te korte fiets icm een diepe zit....

Ow ja.. en probeer natuurlijk eerst eens de huidige fiets passend te krijgen..

stavros
Forum-lid

stavros 20 jun 2008 18:31

Foosho schreef:Tuurlijk moet je opgemeten worden, of op een pasfiets gezet worden...

Brandende voeten en last vd knieen komt in principe niet door de frame-maat.
De knieeen zullen wel komen omdat de cleats voor jou niet op de goede plek / in de goede richting onder je schoenen zitten, voor de meesten staat de hak wat naar binnen toe iig.
Brandende voeten geen idee.
Last van de onderrug wijst geloof ik vaak op juist een te korte fiets icm een diepe zit....

ik heb ook last van mijn onderrug, is inderdaad grote kans op te "korte" fiets.
en brandende voeten kan ook komen door schuren in de schoenen of te warm in de schoenen en zelfs enigsinds gewenning.
Greetz

ole_ole
Forum-lid

ole_ole 20 jun 2008 18:51

Net een afspraak gemaakt, morgen worden de maten nog eens doorgenomen en eventueel aanpassingen toegepast.
Helaas is dit bij de dealer waar de fiets gekocht is.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jun 2008 21:47

ole_ole schreef: Deze verkoper vertelde me dat het een slopingframe is en dat dit mijn houding niet ten goede komt.

Door zo'n opmerking krijg ik niet bepaalde een hoge dunk van een verkoper. Want dat die zitbuis een beetje afloopt maakt helemaal niets uit hoe je op de fiets zit. Alleen in uitzonderlijke gevallen is het van belang als de zadelpen er te ver uit gaat steken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joukebuissink
Forum-lid

joukebuissink 20 jun 2008 22:11

Amclassic-fan schreef:Alleen in uitzonderlijke gevallen is het van belang als de zadelpen er te ver uit gaat steken.

Kan je dit uitleggen amc? Wat zijn die gevallen?

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 20 jun 2008 22:22

kom je te ver achter je bracket te zitten waardoor de balans uit je fiets verdwijnt. Heb je meteen het zwakke punt bij extreem sloping frames met weinig maten en de visie dat je met weinig maten heel veel klanten van dienst kan zijn.

ole_ole
Forum-lid

ole_ole 20 jun 2008 22:23

Amclassic-fan schreef:
ole_ole schreef: Deze verkoper vertelde me dat het een slopingframe is en dat dit mijn houding niet ten goede komt.

Door zo'n opmerking krijg ik niet bepaalde een hoge dunk van een verkoper. Want dat die zitbuis een beetje afloopt maakt helemaal niets uit hoe je op de fiets zit. Alleen in uitzonderlijke gevallen is het van belang als de zadelpen er te ver uit gaat steken.

Nee klopt, dat gevoel kreeg ik ook.
Mijn Bulls was niets en zijn fietsen zijn wel goed.

Ok ik had me misschien eerst beter moeten verdiepen in frames voordat ik overging tot kopen, maar zo'n houding is niet klantvriendelijk.

Morgen dus een afspraak met een Bulls dealer. Ben benieuwd wat hij van een te groot frame kan maken.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 jun 2008 22:27

Sharkman 1 schreef:kom je te ver achter je bracket te zitten waardoor de balans uit je fiets verdwijnt.

Zou ook niet uit moeten maken, want de zadelbuishoek is bij sloping frames niet anders dan bij gewone, en bij grote frames zelfs vlakker dan bij kleine.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

watikjebrom
Forum-lid

watikjebrom 20 jun 2008 22:37

De brandende voeten herken ik wel. In mijn vorige schoenen had ik daar ook last van. Achteraf bleek ik met te krappe schoenen rondgereden te hebben. Ligt dus volgens mij niet aan de afstelling van de fiets. En over de pijn in de onderrug, ook dat kan een kwestie zijn gewenning. Ik ken je fietsverleden niet, maar een voorovergebogen houding kan in het begin niet lekker aanvoelen. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat dit niet direct redenen hoeven te zijn om aan te nemen dat je fiets te groot is. Heel veel succes!
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

ole_ole
Forum-lid

ole_ole 20 jun 2008 22:49

de plaatjes van de schoenen heb ik al meerdere keren verschoven (steeds een paar mm) maar nog niets heeft geholpen.
Sinds vorige week heb ik de speciale blauwe zooltjes van Specialized in de schoenen.
Morgen zal ik vragen aan de FM of hij de plaatjes af kan stellen.

Mijn fietsverleden? Heb altijd op de mtb gereden (weg en bos) en in de koude maanden op de spinningbike die ik thuis heb staan.
Nu de laatste maand heb ik al 900 km op de teller.
De pijn is niet hevig maar ik voel wel dat ik gefietst heb.

Plaats reactie