Jaloers op kleine mannetjes
-
- Forum-lid
Veel van mijn NL fietsmaten zijn net zo als de meesten op dit topic giganten van rond de 190. Dicht naast elkaar rijdend pas ik dan met mijn 173 als het ware onder hun oksels. Als ze me zoeken gaan zo ook eerst daar kijken. Uit technisch oogpunt bewonder ik grote frames, maar mooi vind ik ze niet.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
Ligt er ook wel aan wat voor frame, een frame met hele dikke buizen ziet er in een klein maatje erg massief uit.
Voordeel van klein zijn, ik heb dan wel geen klimmersbenen, maar toch red ik me wel, omdat ik door mijn lengte (lees: gebrek eraan) niet zwaar ben.
Corniel; dan is het nog altijd stumpertje he!
Voordeel van klein zijn, ik heb dan wel geen klimmersbenen, maar toch red ik me wel, omdat ik door mijn lengte (lees: gebrek eraan) niet zwaar ben.
Corniel; dan is het nog altijd stumpertje he!
Ach ik ben niet zo van de verkleinwoorden. Hoewel wijlen Frans Halsema daar wel een briljant liedje over heeft geschreven. Maar misschien is dat te kunstzinnig voor de gemiddelde wielrenfan.Andre schreef:Corniel; dan is het nog altijd stumpertje he!
Frans Halsema schreef:Klein
Klein, klein, klein, wat is het klein
Dat kleine landje aan de zee
Het koekje bij het kopje thee
Het lapje grond, het stukje klei
Het huisje, boompje, beestjes, wij
Dit land dat het verkleinwoord praktisch uitgevonden heeft
Waar men een straatje omgaat en een zuinig feestje geeft
Met rokertjes en glaasjes in de knusse binnenhuisjes
En snoept men kaas, dan is 't alleen een stukje uit het vuistje
Bij stukjes en bij beetjes gaat men voort met te bestaan
Het volkje van 'je weet maar nooit', het land van kalmpjes aan
Het heitje voor karweitje en het wijntje en het Trijntje
Beschaafd wordt er gedronken en geef mij nog maar een kleintje
In plaats van demi-sec en een gevulde Rubenslijn
Klein, klein, klein, klein, klein
Een nummertje, een stukje fruit
Een blokje om, een dagje uit
We hebben op dit plekje grond
Maar één ding groot: een grote mond
Daar spreken wij de wereld met een volle buik mee toe
En dan zijn we weer onder ons met kleutertjesgedoe
Het krantje in het handje, met een boekje in een hoekje
Soms knappen we een uiltje en voor bloeden hoort een doekje
Het enig land ter wereld dat in deze nuchtere tijd
Nog in kaboutertjes gelooft en boekjes aan ze wijdt
En lijkt er iemand groter dan het volkje gewoon is
Dan roepen alle mensjes luid: "Hou op met je kapsones!"
Zolang dat we maar groter net als alle anderen zijn
Een liedje op bescheiden voet
Van iemand die aan kleinkunst doet
'k Zing langzaam naar het gaatje toe
Naar 't einde van dit plaatje toe
Zoiets als 'Klein, klein kleutertje wat doe je in mijn hof'
Je schommelt door de groeven maar je maakt het niet te grof
Een tekstje, een muziekje, een orkestje en een koortje
Een traantje voor je liefje, soms ook een vermanend woordje
En nu maar stiekempjes hopen dat het een troetelschijfje wordt
Want het gaat ook om de knikkertjes, niet enkel om de sport
Een langspeelplaat voor klein publiek met hopelijk een hitje
Waardoor ik nog beroemder wordt dan de dwergen van Sneeuwwitje
Ik weet dat ik zo zachtjes aan maar stilletjes verdwijn
Ben zelf ook 1.98, mijn zwaartepunt ligt natuurlijk veel hoger dan een klein iemand. Weet iemand hoe het zit met het bochtenwerk. Als ik mijn handen in de beugels heb kan ik de bochten veel harder nemen. Hebben kleinere mensen nu altijd dit voordeel of valt dit wel mee en gaat het gewoon om lef.
Graag iemand met een wijze redenatie.
Graag iemand met een wijze redenatie.
Ben zelf 1.67 en rij op een 49 frame (Isaac Pascal). Is wat gechargeerd, want sterk sloping (dacht zo'n 5 cm), maar dat was dan ook tevens de kleinste maat. Ik kan natuurlijk altijd bij de categorie kinderfietsen kijken, heb ik meteen zo'n vlaggetje.
Bergop rijden gaat me makkelijk af, dus doe ik inderdaad graag.
Bergop rijden gaat me makkelijk af, dus doe ik inderdaad graag.
-
- Forum-lid
Elk jaar ga ik met mijn 1.92m en 90 kg de Mont Ventoux op. En ja, dan ben ik wel eens stikjaloers op zo'n klein manneke wat met speels gemak de berg opwalst;)
Alles met meer dan twee wielen is overbodig!!!
Een ander voordeel van klein zijn (al zullen anderen daar beslist anders over denken!): als je bij zo'n reus van 2 meter in het wiel zit, kun je dat met twee vingers in de neus volhouden. Is het andersom, dan merkt diezelfde reus dat het voordeel om in het wiel te zitten bij zo'n kleintje wel heel erg klein is. Eerst het bordje van een ander leeg eten gaat zo wel heel gemakkelijk...
Ik stond een keer met Limburgs Mooiste in de rij om een stempeltje te halen doet zo'n reus van 2 meter (ik ben zelf maar 1,72 meter)een stap naar achteren, met zijn schoenmaat 47 boven op mijn grote teen.
Sorry ik zag je niet was zijn commentaar.
Het heeft een jaar geduurd voordat mijn teennagel weer de orginele kleur had.
Sorry ik zag je niet was zijn commentaar.
Het heeft een jaar geduurd voordat mijn teennagel weer de orginele kleur had.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.
Jouw reactie klopt ben zelf 1.76 (maar wel ex marinier) heb schoenmaat 41 (de standaard showmodel afmeting tijdens beurzen voor mannen tenminste) Zo ook bij fietsen ze zullen altijd een mediummodel tonen als showmodel. Ben gelukkig met mijn bescheiden formaat en blij dat we worden erkend!
jibb wrote:
Hetzelfde verhaal voor de achterbrug; deze lijkt bij grote frames altijd uit zijn verband.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
De meeste constructeurs houden er inderdaad geen rekening mee, maar voor een goede rechtuitstabiliteit moet de achtertrein bij een grote framemaat langer zijn dan bij een kleine framemaat. Immers, pas dan zal een grote fietser op dezelfde plek zitten t.o.v. de achteras als een kleine fietser. Wanneer de lengte van de achtertrein constant wordt gehouden voor alle framematen, zit een grote fietser bijna bovenop de achteras.
Hetzelfde verhaal voor de achterbrug; deze lijkt bij grote frames altijd uit zijn verband.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
De meeste constructeurs houden er inderdaad geen rekening mee, maar voor een goede rechtuitstabiliteit moet de achtertrein bij een grote framemaat langer zijn dan bij een kleine framemaat. Immers, pas dan zal een grote fietser op dezelfde plek zitten t.o.v. de achteras als een kleine fietser. Wanneer de lengte van de achtertrein constant wordt gehouden voor alle framematen, zit een grote fietser bijna bovenop de achteras.