Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Jeugdwielrennen

tom1
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 07 dec 2008 19:30

tom1 02 jan 2010 18:03

ik rij ook nog bij de junioren, en we kunnen elk jaar tege een sterk verminderde prijs fietsen kopen.

elk jaar was het bij onze ploeg al aan -50%
dan kun je je al eens een beter group veroorloven, enige nadeel is dan als er stukken zijn.
die onderdelen kosten dan weer meer.

en het jeugdwielrennen is toch ook een van de weininge sporten waar je geld krijgt als je top 30 of 50 rijd.

nick-yan
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 01 jun 2008 21:37

nick-yan 02 jan 2010 18:45

ik ben 1ste jaars nieuweling.
er zijn idd wel kinderen met dure fietsen.
sommigen komen er aan via hun team voor een goedkope prijs.
en bij anderen zijn het de ouders die steeds beter willen en ik denk niet dat je dan als kind nee gaat zeggen

ik zelf stop een groot deel van mijn zakgeld in het wielrennen.
Afbeelding

trekshack
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 dec 2009 21:45
Locatie: Roeselare

trekshack 03 jan 2010 14:47

Ik denk dat het ook een vorm van "competitie" is tussen de ouders onderling.
Als hun zoon op hoge carbonwielen rijdt en hij wint en de tweede rijdt op "gewone" wieltjes is de "strijd" om de beste te zijn ook gelukt. Ook besef ik dat dit niet bij iedereen het geval is maar toch doen veel ouders het voor het imago van hunzelf die ze moeten staande houden en dat kan dan niet met gewone wieltjes!!!
Al zal dat denk ik enkel zijn onder de welvarende ouders van het peleton,(zodus maar een kleine groep uit het peleton).
Trek Madone 5.2 2011, Shimano Ultegra
Trek Madone 6.5 pro 2009 (paintjob), Sram Force

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 03 jan 2010 22:10

Jullie overdrijven allemaal wel een beetje hoor. De meeste van die topfietsen, zijn van merken waar de leden van een bepaalde club vrij veel korting op krijgen. Daardoor kunnen zij die fiets een jaartje of 2 houden, en dan met een paar honderd euro verlies terug verkopen.

tom1
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 07 dec 2008 19:30

tom1 03 jan 2010 22:55

idd,

zelf is het mij zo ook gelukt,
1ste jaars nieuweling fiets gekocht via ploeg
vorig jaar, 1jaars junior die verkocht en nieuwe gekocht via de ploeg.
320 euro heeft de fiets mij gekost dan uiteindelijk, as je dan nog prijzen geld gaat bij tellen hou ik nog iets over.

dekannibaal
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2008 22:01

dekannibaal 07 jan 2010 18:46

Zeer interessante discussie dit. Maar ik denk niet dat er veel renners zijn die meteen beginnen op een pinarello prince of iets in die categorie. Het gaat meestal toch stap voor stap.

Bij mij ging het als volgt: In de jeugd begonnen op de oude fiets van mijn vader (waar ik hem nog voor moest betalen ook), een fiets die minstens 10 jaar oud was toen. Een jaar later bij de nieuwelingen een nieuw goedkoop frame zelf bij elkaar gespaard en alle oude troep van het oude frame hierop overgezet. Toen ik op deze bij elkaar geraapte fiets mijn eerst koers won had ik het geluk dat mijn familie nogal fanatiek begon te worden in het wielrennen en kreeg ik een nieuwe carbon fiets. Op deze fiets heb ik 2,5 jaar rondgereden, let wel deze fiets was nog altijd maar een gemiddelde fiets binnen het juniorenpeloton. Al de andere spullen die je als wielrenner nodig hebt (met een fiets alleen ben je er nog niet) heb ik altijd betaald zelf betaald van mijn premiegeld. En nu ben ik in het stadium aanbeland waar ik een fiets gesponsord krijg van de ploeg.

Met andere woorden: als het met een goedkope fiets niet lukt lukt het met een duurdere fiets waarschijnlijk ook niet. Neemt niet weg dat, als je het kunt betalen en je bent fanatiek bezig als wielrenner, het je niet verboden moet worden om een dure fiets aan te schaffen.

zito
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 apr 2009 22:06

zito 07 jan 2010 23:10

Wat ik hier nog niet gelezen heb maar wel is, is dat renner ook fietsen krijgen van de ploeg als ze bij 'de top' horen. Sommige ploegen steken zeer veel geld in hun renners door deze fietsen te geven die ze wel moeten teruggeven als ze de ploeg verlaten. Andere renners met goede fietsen, hebben ofwel rijke ouder ofwel rijden ze goed en verdienen ze veel prijzengeld. Bij de nieuwelingen kan je tot €3000 en meer op een seizoen verdienen als je zeer goed bent. Zelf betalen mijn ouders een klein deel van de fiets en de rest moet ik zelf betalen.

t-kops
Forum-lid
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 feb 2009 23:09

t-kops 10 jan 2010 22:42

ik ben drie jaar geleden begonnen bij de nieuwelingen met een gazelle champion mondial van 20 jaar oud van de club, met frameschakelaars en al! ik vond het toen al 'cool' om uberhaupt op een racefiets te rijden. na een winter trainen m'n eigen fiets gekocht, een alu stevens aspin met ultegra, paar aksiums erbij om wedstrijden te rijden, goedkoop helmpje, goedkope shimano schoenen, enz. maar alles werkte naar behoren en nu na 3 jaar geld verdiend te hebben door werken en premies, alles flink geupgrade, steeds meer beter materiaal gekocht (giro atmos e.d.), maar ik rijd nog steeds op een alu frame met dezelfde groep als voorheen, en wel een koers op gewonnen bij de junioren, met keizware wielen (ultegra/open pro) tussen jongens met dure carbonframes en hoge velgen e.d. binnenkort komt er weer een mooie upgrade aan (ultegra 6700) wat ik deels ga betalen van de premies van mijn vereniging.

bij de junioren, en daarboven misschien ook wel, gaat het er echt niet om met wat voor materiaal je rijdt, 105/centaur is meer dan goed genoeg, het zijn toch de benen die het moeten doen. als het maar goed werkt, goed afgesteld is enz. ik ken wel jongens in het peloton die gewoon maar alles krijgen, en er zelf geen zak voor gedaan hebben (werken dus). dan gaat het er niet om hoe goed je bent in de sport, maar het gaat erom dat die kids moeten leren dat ze later ook niet zomaar alles zullen krijgen, als ze zelf een baan hebben. mijn ouders betalen voor mij licentie en de teamkleding, verder betaal ik alles zelf, maar dit vind ik geen probleem, ik werk in een fietsenzaak waar ik mijn spul goedkoop kan krijgen, en ik wil gewoon mijn hobby leuk uit kunnen oefenen. het geeft mij altijd wel moraal als ik weer iets nieuws heb ofzo.

tismigget
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 sep 2009 16:43
Locatie: HEERLEN

tismigget 25 feb 2010 00:54

Waar de kinderen op rijden is toch vooral iets van de ouders (en dan vooral de vaders...)Ikzelf vind het ook belachelijk dat een 11 jarige een full carbon met Dura Ace en Lightweights onder zijn of haar kont heeft,maar als er ouders zijn die dit er voor over hebben...Prima.Maar niet die van mij.Mijn jongste zoon -cat. 4 -11 jaar heeft een alu Granville G Racer die ik voor dit nieuwe seizoen opgewaardeerd heb met Fulcrum 5 velgen en Shimano 105 (was Miche velgen en Sora).Dit alles werd voor de helft ook door hem betaald (communie,verjaardag-en zakgeld)
Mijn oudste zoon is nu 1e jaars nieuweling en heeft een Prorace Metis met Dura Ace en Aksium velgen.Dit alles is ook door hem voor de helft betaald.
Maar het zijn toch de benen die het moeten doen...Al blijft het leuk als je een kind ziet winnen met een stalen frame met een vast verzet en dat een kind op een carbon racer in de achterhoede eindigt...

sirmatthew
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mei 2009 23:32

sirmatthew 25 feb 2010 21:11

Furk schreef:Bij het lezen van dit topic, moet ik toch ff stilstaan bij Bauke Mollema. Werd als 16 jarige weggehoond bij de eerste training toen ie daar aankwam op zij oude stalen racefiets met zes kransjes, helm tot over de oren en te groot wielershirt. Reed vervolgens iedereen zoek.

Lijkt me een mooi manier om je kind met wielrennen kennis te laten maken.

Hier jongen een Batavus Pro van je grootvader, heeft hem glorieuze overwinningen opgebracht. Als je het hier niet mee lukt, kun je er maar beter mee stoppen. Ga je maar lekker ,net als je vriendjes Kevin en Quincy, voetballen.

Worden ze weerbaar van!


ben ook begonnen op mn koga uit 1978 van opa

en ik heb op de lokale heuvel meerdere malen mannen en jochies ingehaald op hun pinarello princes en specialized tarmacs.

inmiddels rij ik op een bescheiden canyon roadlite (105/ultegra mix) en ik moet zeggen, op het vlakke maakt het weinig uit.

vooral klimmen en accelereren + schakelen gaat sneller, maar mn oude koga was zo slecht, dat met een fiets uit de jaren 90 die niet meer op het frame schakelt ga ik net zo hard

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 28 feb 2010 17:58

ik heb toen ik begon een fiets van 400 euro bij de gamma gekocht, ik word wel laatste maar dat ligt meer aan mijn eigen kunnen en niet aan mijn materiaal
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 06 apr 2010 13:30

Nu ik een maand ver ben in het wielrennen moet ik toch ook wel zeggen dat sommigen gewoon gek bezig zijn. Ik denk dat ik al een stuk of 3 verschillende pinarello dogmas heb gespot in het peloton, ook heeft denk ik 1 op 4 hoge carbonwielen.

Plaats reactie