Hallo,
gister kwam ik er na een ritje achter dat het kapje dat voor de inbusbout van mijn ultegra crank hoort verdwenen is.
Ik heb een hele tijd geleden wel een keer mijn cranks eraf gehaald, maar heb toen het kapje gewoon laten zitten. Door dan de inbus los te draaien druk je de crank er vanzelf vanaf.
Mijn vraag is nu of het kwaad kan dat het kapje weg is, of dat het alleen nodig is wanneer ik de cranks eraf wil halen? Zo ja, kan ik het kapje gewoon ergens kopen?
Groet,
Evert
kapje crank
-
- Forum-lid
Hoi Evert, over welk Ultegra crankstel hebben we het? (9 speed, 10 speed, Hollowtech II of niet?)
Bedoel je dit plastic kapje?
Zo ja, deze moet zeker bevestigd worden (met 1 Nm dacht ik).
Bedoel je dit plastic kapje?
Zo ja, deze moet zeker bevestigd worden (met 1 Nm dacht ik).
-
- Forum-lid
Nee, het gaat niet om zo'n kapje.
Ik heb een 9 speed, maar geen hollowtech II. Ik denk dat het een octalink systeem heet, maar zou dat als ik thuis ben even na moeten kijken.
Het kapje wat ik bedoel heeft twee kleine gaatjes waar je een speciale tang ik kan zetten om het kapje los te maken. Het zit namelijk wel met een schroefdraad in de crank verwerkt. Ik heb deze tang niet, en heb het kapje ook nooit zelf verwijderd.
Het betreffende kapje zit er volgens mij alleen maar omdat je dan geen cranktrekker nodig hebt om je cranks te verwijderen. De inbus die je dan losdraait duwt dan tegen het kapje aan waardoor de crank dan de as af schuift.
Ik dnek dus zelf dat het niet veel kwaad kan zonder het kapje door te fietsen, maar omdat ik dat niet zeker weet vraag ik het voor de zekerheid toch maar even.
Groet,
Evert
Ik heb een 9 speed, maar geen hollowtech II. Ik denk dat het een octalink systeem heet, maar zou dat als ik thuis ben even na moeten kijken.
Het kapje wat ik bedoel heeft twee kleine gaatjes waar je een speciale tang ik kan zetten om het kapje los te maken. Het zit namelijk wel met een schroefdraad in de crank verwerkt. Ik heb deze tang niet, en heb het kapje ook nooit zelf verwijderd.
Het betreffende kapje zit er volgens mij alleen maar omdat je dan geen cranktrekker nodig hebt om je cranks te verwijderen. De inbus die je dan losdraait duwt dan tegen het kapje aan waardoor de crank dan de as af schuift.
Ik dnek dus zelf dat het niet veel kwaad kan zonder het kapje door te fietsen, maar omdat ik dat niet zeker weet vraag ik het voor de zekerheid toch maar even.
Groet,
Evert
-
- Forum-lid
Dat dacht ik al. Hartelijk dank voor je reactie.
Groet,
Evert
Groet,
Evert