Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sportarts

zware
Forum-lid

zware 11 jun 2008 12:05

Ik laat eenmaal per jaar bloedonderzoek doen bij mijn (gewone) huisarts gelukkig alles nog steeds in orde. Nu vraag ik mij af of ik een bloedonderzoek laat doen bij een gediplomeerde sportarts, met het oog op mijn sport, dit voor mij beter zou zijn. Ik vraag mij ook af of een sportarts naar andere waarden in een bloedonderzoek zoekt. Zijn er mensen met, positieve of negatieve, ervaring aangaande een (gewone) huisarts en een echte gediplomeerde sportarts?

bassie10
Forum-lid

bassie10 15 jun 2008 21:59

Ik laat via m'n werkgever 1x per 2 jaar een bloedonderzoek en urinetest doen, maar
dit alleen omdat ik met gevaarlijke stoffen werk.
Ik vraag me af wat jouw reden is jaarlijks een bloedtest te doen, ben je bang iets te gaan mankeren of zo?
Ik zie alleen reden tot een bloedonderzoek als er ook een reden of aanwijzing is dat je
iets zou kunnen vinden.
diessens fietserke

zware
Forum-lid

zware 16 jun 2008 11:53

Dit onderzoek betreft een jaarlijkse routine onderzoek in verband met suiker (erfelijke aanleg) cholestorol enz. Ik lees op dit forum dat er verschillende supplementen worden genomen, magnesium, creatine, eiwitten enz. Ik vraag mij af of deze mensen, deze supplementen nemen op voorschrift van een (sport,huis) arts, of dat het natte vinger werk is, zo van, die of die rijd sterk en die of die of neemt dit of dat, ik zal dat dan ook maar nemen.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 16 jun 2008 12:08

Een sportarts zal eerder bloedwaarden laten onderzoeken mbt. tekorten aan vitamines, mineralen (vooral ijzer). Hematocrietwaarde en hoeveelheid afvalstoffen en leverfuncties zijn ook van die specifieke dingen waaruit een sportarts veel kan afleiden.
Jouw huisarts zal dit ws. allemaal niet laten onderzoeken, aangezien voor hem alleen suiker en cholesterol van belang is.

bassie10
Forum-lid

bassie10 16 jun 2008 20:37

Ja, denk ik ook, schat zo dat elke stof waar ze naar zoeken tijd en geld kost dus men zal het
beperken tot dat waar echt op gecontroleerd wordt of wat in je vakgebied (sport of werk)
van toepassing is.

Bij mij wordt gecontroleerd op schadelijke metalen e.d. dus daar heb ik als sporter niets aan
diessens fietserke

Plaats reactie