Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Krakend geluid in het stuur(pen)

jcm
Forum-lid

jcm 09 jun 2008 10:00

Bij het stuur van mijn racefiets is telkens een krakend geluid te horen als ik flink ga aanzetten. Nu ben ik met dit probleem al naar de FM geweest, zij hadden er vet tussen het stuur en de stuurpen gesmeerd, dat zou hebben moeten helpen, maar helaas daarmee was het is nog niet verholpen. Nu denk ik zelf dat het te maken heeft met de stuurpen, daar komt het krakend geluid vandaan.

Zijn er mensen die dit probleem kennen, en die wellicht een oplossing weten?

Stuur(pen) zijn van het merk M.O.st

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 09 jun 2008 10:16

Weet je zeker dat het van de stuurpen komt: kan je het ook in stilstand opwekken? Bij mij bleek laatst een kraak uit de snelspanner van het voorwiel te komen terwijl ik ervan overtuigd was dat het uit het bracket kwam (vervangen zonder resultaat waarna ik me nog een keer achter de oren moest krabben...)

Ik zou het eerst nog een keer goed nakijken of het hier echt wel vandaan komt...

Groet

jcm
Forum-lid

jcm 10 jun 2008 09:46

Ja ook als ik stil sta geeft ie dat geluid, als ik alleen al mijn stuur op til, het vele kraken is echt tijdens het rijden. Dat is zoiets vervelends, ik hoop dat het snel verholpen kan worden.

perik
Forum-lid

perik 10 jun 2008 11:00

Erg vervelend zo'n kraak in je fiets. Wat ik altijd doe is alle verdachte onderdelen demonteren en met nieuw vet/montagepasta monteren. Helpt dit niet dan kun je even een vervangend onderdeel monteren zodat je zeker weet waar het aan ligt. De fietsenmaker heeft vast een stuurpennetje liggen die je even kan proberen.
Probeer bijvoorbeeld ook je balhoofd en spacers eens helemaal schoon te maken en weer goed te monteren. Ik heb ook eens een kraak in de buurt van de stuurpen gehad, toen was er een ring in het (Ritchey) balhoofd gebroken.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 10 jun 2008 11:48

Balhoofd?
Zit de starfangled nut netjes recht in de vorkbuis?
Montage met een momentsleutel, en een fractie onder het max koppel blijven.
Succes ermee, en geniet van de voldoening als je het gevonden hebt:)
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

provo
Forum-lid

provo 10 jun 2008 12:34

Misschien waar de derailleurkabels aan het frame komen?

jeanke
Forum-lid

jeanke 10 jun 2008 12:46

provo schreef:Misschien waar de derailleurkabels aan het frame komen?

Dat heb ik ook eens gehad en bleken toen ook de kabels te zijn. als je bij stilstand je stuur opheft en er mee helemaal naar links en/of rechts draait kan het zijn dat je kabels wat kraken, ze wat verleggen kan dan een oplassing zijn.

lior63
Forum-lid

lior63 10 jun 2008 15:01

De kraakfrustratie!!!!!!!!!!!!

Is al heel veel over geschreven op dit forum en het blijft altijd weer een raadsel. Je weet toch zeker dat het uit je stuur komt, blijkt het je trapas te zijn.

Eerst even zeker weten dat het niet uit je remhandels komt, Het volgende is toch wat Perik ook zegt, alle verdachte onderdelen een voor een demonteren, schoonmaken, invetten, kijken of de maten kloppen (vulbussen zijn berucht) en desnoods vervangen.

Zo'n rottige kraak kan je naar de psychiater drijven!!!!!!!!!!!

janjr
Forum-lid

janjr 10 jun 2008 16:57

De Kestrel Talon van een vriendin van me had een gelijkaardige kraak. Balhoofd vervangen en opgelost.

jcm
Forum-lid

jcm 11 jun 2008 00:00

Bedankt alle voor de nodige informatie. Ik zal zeker naar de balhoofd en spacers kijken, uit die hoek komt het krakend geluid vandaan.

Het is inderdaad heel frustrerend om dit niet direct wetend probleem waar het precies vandaan komt omdat te kunnen verhelpen, ik zal het ook zeker met m'n FM overleggen, want dat blijkt ook hier op het forum, meer weten er meer dan één. Extra vet in de stuurpen leek geen verkeerd idee, maar helaas was dat niet de oplossing naar dit mysterie.

danoontje
Forum-lid

danoontje 11 jun 2008 15:51

Een vriend van mij had precies hetzelfde. Ik heb zijn stuur en stuurpen gedemonteerd en opnieuw gemonteerd met montagepasta...bleef kraken.

Uiteindelijk bleek dat het afdek-kapje bovenop de balhoofdbuis de veroorzaker was. Dit kapje wat losser gedraaid, tapeje aan de onderkant en extra montagepasta erin en weg kraak.

Wellicht heb je er wat aan!
Anima Sana In Corpore Sano.

polly
Forum-lid

polly 13 jun 2008 01:06

Mijn ervaring is dat het vaak vuil is.

Eenmaal bleek mijn zadelpen en dus de staande buis met zand te zitten.
En de andere keer dat er vuil en zand zat op de vork pijp. ook vuil en zand. Komt allebei door in de regen te rijden en dan dringt water emt zand overal aanr binnen.
Demonteren, schoonmaken, extra vet en klaar. Ik doe het nu ieder voorjaar voor de zekerheid.
Fietsen,schaatsen en skeeleren. Als je maar buiten bent.

Plaats reactie