Krakend geluid in het stuur(pen)
Bij het stuur van mijn racefiets is telkens een krakend geluid te horen als ik flink ga aanzetten. Nu ben ik met dit probleem al naar de FM geweest, zij hadden er vet tussen het stuur en de stuurpen gesmeerd, dat zou hebben moeten helpen, maar helaas daarmee was het is nog niet verholpen. Nu denk ik zelf dat het te maken heeft met de stuurpen, daar komt het krakend geluid vandaan.
Zijn er mensen die dit probleem kennen, en die wellicht een oplossing weten?
Stuur(pen) zijn van het merk M.O.st
Zijn er mensen die dit probleem kennen, en die wellicht een oplossing weten?
Stuur(pen) zijn van het merk M.O.st
Weet je zeker dat het van de stuurpen komt: kan je het ook in stilstand opwekken? Bij mij bleek laatst een kraak uit de snelspanner van het voorwiel te komen terwijl ik ervan overtuigd was dat het uit het bracket kwam (vervangen zonder resultaat waarna ik me nog een keer achter de oren moest krabben...)
Ik zou het eerst nog een keer goed nakijken of het hier echt wel vandaan komt...
Groet
Ik zou het eerst nog een keer goed nakijken of het hier echt wel vandaan komt...
Groet
Erg vervelend zo'n kraak in je fiets. Wat ik altijd doe is alle verdachte onderdelen demonteren en met nieuw vet/montagepasta monteren. Helpt dit niet dan kun je even een vervangend onderdeel monteren zodat je zeker weet waar het aan ligt. De fietsenmaker heeft vast een stuurpennetje liggen die je even kan proberen.
Probeer bijvoorbeeld ook je balhoofd en spacers eens helemaal schoon te maken en weer goed te monteren. Ik heb ook eens een kraak in de buurt van de stuurpen gehad, toen was er een ring in het (Ritchey) balhoofd gebroken.
Probeer bijvoorbeeld ook je balhoofd en spacers eens helemaal schoon te maken en weer goed te monteren. Ik heb ook eens een kraak in de buurt van de stuurpen gehad, toen was er een ring in het (Ritchey) balhoofd gebroken.
Balhoofd?
Zit de starfangled nut netjes recht in de vorkbuis?
Montage met een momentsleutel, en een fractie onder het max koppel blijven.
Succes ermee, en geniet van de voldoening als je het gevonden hebt:)
Zit de starfangled nut netjes recht in de vorkbuis?
Montage met een momentsleutel, en een fractie onder het max koppel blijven.
Succes ermee, en geniet van de voldoening als je het gevonden hebt:)
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
provo schreef:Misschien waar de derailleurkabels aan het frame komen?
Dat heb ik ook eens gehad en bleken toen ook de kabels te zijn. als je bij stilstand je stuur opheft en er mee helemaal naar links en/of rechts draait kan het zijn dat je kabels wat kraken, ze wat verleggen kan dan een oplassing zijn.
De kraakfrustratie!!!!!!!!!!!!
Is al heel veel over geschreven op dit forum en het blijft altijd weer een raadsel. Je weet toch zeker dat het uit je stuur komt, blijkt het je trapas te zijn.
Eerst even zeker weten dat het niet uit je remhandels komt, Het volgende is toch wat Perik ook zegt, alle verdachte onderdelen een voor een demonteren, schoonmaken, invetten, kijken of de maten kloppen (vulbussen zijn berucht) en desnoods vervangen.
Zo'n rottige kraak kan je naar de psychiater drijven!!!!!!!!!!!
Is al heel veel over geschreven op dit forum en het blijft altijd weer een raadsel. Je weet toch zeker dat het uit je stuur komt, blijkt het je trapas te zijn.
Eerst even zeker weten dat het niet uit je remhandels komt, Het volgende is toch wat Perik ook zegt, alle verdachte onderdelen een voor een demonteren, schoonmaken, invetten, kijken of de maten kloppen (vulbussen zijn berucht) en desnoods vervangen.
Zo'n rottige kraak kan je naar de psychiater drijven!!!!!!!!!!!
Bedankt alle voor de nodige informatie. Ik zal zeker naar de balhoofd en spacers kijken, uit die hoek komt het krakend geluid vandaan.
Het is inderdaad heel frustrerend om dit niet direct wetend probleem waar het precies vandaan komt omdat te kunnen verhelpen, ik zal het ook zeker met m'n FM overleggen, want dat blijkt ook hier op het forum, meer weten er meer dan één. Extra vet in de stuurpen leek geen verkeerd idee, maar helaas was dat niet de oplossing naar dit mysterie.
Het is inderdaad heel frustrerend om dit niet direct wetend probleem waar het precies vandaan komt omdat te kunnen verhelpen, ik zal het ook zeker met m'n FM overleggen, want dat blijkt ook hier op het forum, meer weten er meer dan één. Extra vet in de stuurpen leek geen verkeerd idee, maar helaas was dat niet de oplossing naar dit mysterie.
Een vriend van mij had precies hetzelfde. Ik heb zijn stuur en stuurpen gedemonteerd en opnieuw gemonteerd met montagepasta...bleef kraken.
Uiteindelijk bleek dat het afdek-kapje bovenop de balhoofdbuis de veroorzaker was. Dit kapje wat losser gedraaid, tapeje aan de onderkant en extra montagepasta erin en weg kraak.
Wellicht heb je er wat aan!
Uiteindelijk bleek dat het afdek-kapje bovenop de balhoofdbuis de veroorzaker was. Dit kapje wat losser gedraaid, tapeje aan de onderkant en extra montagepasta erin en weg kraak.
Wellicht heb je er wat aan!
Anima Sana In Corpore Sano.
Mijn ervaring is dat het vaak vuil is.
Eenmaal bleek mijn zadelpen en dus de staande buis met zand te zitten.
En de andere keer dat er vuil en zand zat op de vork pijp. ook vuil en zand. Komt allebei door in de regen te rijden en dan dringt water emt zand overal aanr binnen.
Demonteren, schoonmaken, extra vet en klaar. Ik doe het nu ieder voorjaar voor de zekerheid.
Eenmaal bleek mijn zadelpen en dus de staande buis met zand te zitten.
En de andere keer dat er vuil en zand zat op de vork pijp. ook vuil en zand. Komt allebei door in de regen te rijden en dan dringt water emt zand overal aanr binnen.
Demonteren, schoonmaken, extra vet en klaar. Ik doe het nu ieder voorjaar voor de zekerheid.
Fietsen,schaatsen en skeeleren. Als je maar buiten bent.