Beste mensen,
Ik heb geprobeerd om mijn achterderailleur (campagnolo veloce 10s) correct af te stellen maar dit lukt me maar niet.
Keurig de handleiding van campangolo gevolgd maar dit alles ten spijt. De twee stelschroefjes voor groot en klein kransje zijn goed afgesteld, dus enkel was het nog het precies afstellen van de stelschroef voor de kabelspanning. Het volgende probleem deed zich voor:
Blad groot voor (50) kransje klein achter (13). Bij het opschakelen naar het één na kleinste kransje begint de derailleur al enorm te ratelen. Als je van achter kijkt zie je dat de het bovenste derailleurwieltje tussen de kleinste en het een na kleinste kransje inligt. Ik draai dus de spanningschroef wat strakker zodat er meer spanning op komt. Het ratelen houdt op, het bovenste derailleurwieltje staat nu ook goed boven het een na grootste kransje. Opschakelen naar 3e, 4e, 5e, 6e, 7e kransje ook allemaal perfect, geen geratel. Dus 1 tot 7 gaat dan prima.
Maarrr, bij 8e begint ie te ratelen, en bij 9 springt de ketting direct over naar 10. Ik draai de stelschroef weer wat losser, de ketting schiet van 10e en grootste kransje (26) weer terug het 9e kransje. Laatste klikje en de derailleur legt de ketting op 10. Hardstikke mooi.
Maar bij het terugschakelen van groot naar klein gaat 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4 weer prima, maar bij 3 begint de derailleur te ratelen, als je naar 2 wilt schakelen slaat de ketting over naar 1. En hoe subtiel ik ook probeer om met het stelschroefje af te stellen, het wil maar niet lukken.
Het gaat om een 10s veloce short derailleur, 13-26 kransje en 50-34 voorblad.
Graag jullie advies over wat het probleem kan zijn: bv kettinglengte (naar mijn idee kleinst achter en grootst voor en dat dan de derailleurwieltjes loodrecht boven elkaar staan) of kabellengte of of of...
alle suggesties zijn welkom!
Lang verhaal, maar graag jullie hulp. Ik wil graag weer prettig fietsen!
Gr Pieter
Afstellen achterderailleur lukt niet
lees eens de volgende sites:
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
http://www.robsteenks.nl/techniek_derialleur.htm
http://www.adrenalinsports.nl/mountainb ... ersnelling
met deze tips is het mij gelukt mijn derailleur (tiagra-105 mix) weer in het gareel te krijgen.
Las vandaag ook nog een oud artikel in Fiets waarbij pas na het vervangen van de derailleurkabel alles weer werkte.
Succes!
Ruben
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
http://www.robsteenks.nl/techniek_derialleur.htm
http://www.adrenalinsports.nl/mountainb ... ersnelling
met deze tips is het mij gelukt mijn derailleur (tiagra-105 mix) weer in het gareel te krijgen.
Las vandaag ook nog een oud artikel in Fiets waarbij pas na het vervangen van de derailleurkabel alles weer werkte.
Succes!
Ruben
Lopen je binnen-kabels wel soepel genoeg?
Heb zoiets ook al eens gehad en toen bleek dat de buitenkabel een te scherpe knik maakte bij het uitkomen vanuit de ergopowers (bovenop de ergo-power onder de afdekhoes).
Na een nieuwe buitenkabel gemonteerd te hebben (die een vloeiende bocht maakt) liep de binnekabel wel goed en kon ik de derailleur goed afstellen.
Heb zoiets ook al eens gehad en toen bleek dat de buitenkabel een te scherpe knik maakte bij het uitkomen vanuit de ergopowers (bovenop de ergo-power onder de afdekhoes).
Na een nieuwe buitenkabel gemonteerd te hebben (die een vloeiende bocht maakt) liep de binnekabel wel goed en kon ik de derailleur goed afstellen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Tip: als je je buitenkabels extra lang en soepel wil laten meegaan smeer je binnenkabel dan lichtjes in met nivea handcréme. Werkt echt prima.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Op zich zou het toch niet zo'n probleem moeten zijn met de kabels als de kabels zo'n 500km oud zijn? Ze lopen netjes zonder knik onder mijn stuurlint en ze hebben ook ruim lengte als ze er eenmaal onder uit zijn...
De kabelset van Campa zijn trouwens voorgesmeerd als het goed is toch?
De kabelset van Campa zijn trouwens voorgesmeerd als het goed is toch?
Zlyrinx schreef:Beste mensen,
Ik heb geprobeerd om mijn achterderailleur (campagnolo veloce 10s) correct af te stellen maar dit lukt me maar niet.
Gr Pieter
Hoi,
Ik vermoed dat je de binnenkabel verkeerd aan de derailleur hebt gemonteerd,
boven de inbusbout langs ipv onder.
Indien dit niet het geval is dan staat vermoedelijk de derailleur-pad niet helemaal juist.
Dit kan je bij je FM even uit laten richten !
Groeten,
Morel.
Ook ik heb een tijd lang problemen gehad met Campa Veloce en het een na kleinste kransje. Het probleem was verholpen na het anders monteren van de binnenkabel. Die zat al onder de bou langs, maar moet ook nog buiten het klemmetje met het pootje om (ik weet geen betere beschrijving). Als je dat doet zie je dat de binnenkabel beter recht uit de buitenkable komt bij de kleine tandwielen. Gevolg: alles schakelt als een zonnetje.
Evenwicht is het antwoord op alle vragen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Het probleem van die verkeerd gemonteerde buitenkabel is random, je krijgt enkele kransjes wel goed, enkele niet etc. Je zoekt er één keer goed achter en dan vergeet je het nooit meer. Bij ons op het werk noemen we dat RTFM- problemen: Read the fucking manual.
Want eigenlijk staat het mooi beschreven waar je dat kabeltje moet bevestigen. En ja, ik heb hem ook ooit eens daar niet bevestigd.
Want eigenlijk staat het mooi beschreven waar je dat kabeltje moet bevestigen. En ja, ik heb hem ook ooit eens daar niet bevestigd.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Hallo,
Heb een vergelijkbaar probleem. Ik blijf een tik houden na het opnieuw afstellen van mijn achterderailleur. Hij blijft overslaan, wat ik ook probeer (het voelt alsof de ketting op een naastliggend kransje wil, je hoort harde tik en hij voelt alsof ie doorschiet).
Het is ontstaan toen ik iets aan stelschroef A.D. kabel had gedraaid, daarna was het mis. Had achterwiel eruit gehaald met derailleur op groot achterblad en toen naar klein kransje geschakeld (met wiel er half in). Daarvoor was er niks aan de hand.
Wat heb ik al gedaan:
- Afstellen op de volgende wijze:
Kleinste tandwiel achter schakelen.
Spanning van de kabel af draaien met de kabelspannings-stelbout op de derailleur.
Shifter 1 tandje kleiner schakelen. (groter tandwiel, de ketting doet niks)
Dan de spanning op de kabel weer terug brengen.
Zoveel spanning tot de ketting naar het andere tandwiel loopt
Dat werkt dus niet, blijft het doen.
Verder ook gedaan:
- Schakels een voor een langsgegaan, bewegen goed
- Ketting is jaar oud en niet te lang (2000 km oid)
- Binnen- en buitenkabels jaar oud, kabel loopt er goed doorheen
- Derailleurwieltje loopt niet tegen krans
Wat wel:
- Valt me op dat op alle kransjes steken er een paar tanden iets meer naar binnen steken dan de rest. Of is dat normaal. Ook deze zijn maar jaar oud.
- Vind dat derailleurwieltjes een hoop herrie maken (heb ik ooit schoongemaakt en gesmeerd)
- Kabel onderlangs gemonteerd (ook tussen 2 pootjes door, of moet dat niet zo)
Probleem is dat alle FM in A’dam pas over 1,5 week tijd hebben. En het wordt goed weer dit weekend…
Wie o wie kan mij helpen. Bedankt alvast!
Marnix
Heb een vergelijkbaar probleem. Ik blijf een tik houden na het opnieuw afstellen van mijn achterderailleur. Hij blijft overslaan, wat ik ook probeer (het voelt alsof de ketting op een naastliggend kransje wil, je hoort harde tik en hij voelt alsof ie doorschiet).
Het is ontstaan toen ik iets aan stelschroef A.D. kabel had gedraaid, daarna was het mis. Had achterwiel eruit gehaald met derailleur op groot achterblad en toen naar klein kransje geschakeld (met wiel er half in). Daarvoor was er niks aan de hand.
Wat heb ik al gedaan:
- Afstellen op de volgende wijze:
Kleinste tandwiel achter schakelen.
Spanning van de kabel af draaien met de kabelspannings-stelbout op de derailleur.
Shifter 1 tandje kleiner schakelen. (groter tandwiel, de ketting doet niks)
Dan de spanning op de kabel weer terug brengen.
Zoveel spanning tot de ketting naar het andere tandwiel loopt
Dat werkt dus niet, blijft het doen.
Verder ook gedaan:
- Schakels een voor een langsgegaan, bewegen goed
- Ketting is jaar oud en niet te lang (2000 km oid)
- Binnen- en buitenkabels jaar oud, kabel loopt er goed doorheen
- Derailleurwieltje loopt niet tegen krans
Wat wel:
- Valt me op dat op alle kransjes steken er een paar tanden iets meer naar binnen steken dan de rest. Of is dat normaal. Ook deze zijn maar jaar oud.
- Vind dat derailleurwieltjes een hoop herrie maken (heb ik ooit schoongemaakt en gesmeerd)
- Kabel onderlangs gemonteerd (ook tussen 2 pootjes door, of moet dat niet zo)
Probleem is dat alle FM in A’dam pas over 1,5 week tijd hebben. En het wordt goed weer dit weekend…
Wie o wie kan mij helpen. Bedankt alvast!
Marnix