Hoi,
Wij zijn een onderzoeken aan het doen over het verschil tussen de ligfiets en zitfiets. De ligfiets heeft meerde voordelen dan de normale fiets. Waarom kiezen mensen dan toch voor de normale fiets? geef je mening en je stem.
Voordelen:
- 30% aerodynamischer
- Meer kracht zetten door zich te drukken tegen de zitting
- Na wat oefening met een vergelijkbaar type ligfiets een 3 km tot 5 km per uur sneller zal rijden dan met een gewone fiets.
Nadelen:
- Met een fiets ben je per definitie een "zwakke weggebruiker".
Alvast bedankt voor je stem en mening
(ps voor de moderaters hopelijk juiste categorie)
Ligfiets of normale fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 05 jun 2008 22:56
http://general-wheels.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
bij gewoon fietsgebruik, liever een zitfiets. Dit is gewoon praktischer en veiliger.
Voor wielrennen, ook een zit race fiets ipv een lig racefiets. Omdat:
- het veiliger is
- je wedstrijden kunt rijden
- klimmen met een ligfiets me maar niets lijkt
- je niet fatsoenlijk kunt sprinten met een ligfiets
Voor wielrennen, ook een zit race fiets ipv een lig racefiets. Omdat:
- het veiliger is
- je wedstrijden kunt rijden
- klimmen met een ligfiets me maar niets lijkt
- je niet fatsoenlijk kunt sprinten met een ligfiets
Live fast; die young. mijn blog
klimmen wordt lastig, afdalen juist snel door laag zwaartepunt.
Doordat je meer kracht kunt zetten, eerder problemen aan de knie.
Explosiviteit is niet echt sprake van op een ligfiets.
Minder afwisseling in zitpositie.
Ligfietsers kunnen zeer snel zijn, helemaal in een kuip.
Met een kuip word je minder nat en koud.
Voor woon werk lijkt het me wel wat door de hogere snelheid.
Doordat je meer kracht kunt zetten, eerder problemen aan de knie.
Explosiviteit is niet echt sprake van op een ligfiets.
Minder afwisseling in zitpositie.
Ligfietsers kunnen zeer snel zijn, helemaal in een kuip.
Met een kuip word je minder nat en koud.
Voor woon werk lijkt het me wel wat door de hogere snelheid.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Ben zelf in het bezit van beide soorten fietsen. Heb voorheen laatste 6 jaar voornamelijk op de ligfiets gereden. Dit jaar heb ik een racefiets aangeschaft en maak ik vooral mijn kilometers op de racefiets.
Één van de meest belangrijke aspecten is de toegankelijkheid en daarmee bedoel ik dat ik sneller op een avond de racefiets pak dan mijn ligfiets.
Qua comfort zou ik mijn ligfiets absoluut niet willen missen. Meerdere uren achtereen fietsen is eenvoudig met het oog op zit problemen. De snelheid van een goed getrainde ligfietser kan hoger liggen dan een iemand op een racefiets. Maar hier spelen meerde factoren mee.
Als voorbeeld mijn ligfiets, een challenge hurricane, de aandrijving zit daar op het achterwiel, ik trap natuurlijk naar voren. De ketting moet eerst dus vier geleidingsrollen passeren voordat hij over de tandwielen loopt weg aerodynamisch voordeel.
Verder is de zichtbaarheid op een ligfiets een stuk minder, deze zithoogte van de hurri bedraagt zo'n 30 cm en daarmee kom ik amper boven een autoportier uit. Om nog maar niet te spreken van openslaande deuren.
Zit nu ongeveer vanaf januari op de racefiets en ik moet zeggen het bevalt mij prima. Afgezien van wat problemen op het gebied van pijnlijk zitvlak en polsen en schouders. Maar dat hou ik nog even op gewenning.
Dus bij mijn keuze voor de racefiets of ligfiets, heeft de racefiets een voordeel.
- Toegankelijkheid
- Techniek (fiets loopt erg licht)
- Aanschafprijs
Challenge
Één van de meest belangrijke aspecten is de toegankelijkheid en daarmee bedoel ik dat ik sneller op een avond de racefiets pak dan mijn ligfiets.
Qua comfort zou ik mijn ligfiets absoluut niet willen missen. Meerdere uren achtereen fietsen is eenvoudig met het oog op zit problemen. De snelheid van een goed getrainde ligfietser kan hoger liggen dan een iemand op een racefiets. Maar hier spelen meerde factoren mee.
Als voorbeeld mijn ligfiets, een challenge hurricane, de aandrijving zit daar op het achterwiel, ik trap natuurlijk naar voren. De ketting moet eerst dus vier geleidingsrollen passeren voordat hij over de tandwielen loopt weg aerodynamisch voordeel.
Verder is de zichtbaarheid op een ligfiets een stuk minder, deze zithoogte van de hurri bedraagt zo'n 30 cm en daarmee kom ik amper boven een autoportier uit. Om nog maar niet te spreken van openslaande deuren.
Zit nu ongeveer vanaf januari op de racefiets en ik moet zeggen het bevalt mij prima. Afgezien van wat problemen op het gebied van pijnlijk zitvlak en polsen en schouders. Maar dat hou ik nog even op gewenning.
Dus bij mijn keuze voor de racefiets of ligfiets, heeft de racefiets een voordeel.
- Toegankelijkheid
- Techniek (fiets loopt erg licht)
- Aanschafprijs
Challenge
De zichtbaarheid/veiligheid van een ligfiets lijkt me verreweg het grootste nadeel. Zo'n kuip is in de stad eerder een rijdende lijkkist dan een snelheidsmonster. Voor tijdritten en lange afstanden lijkt het me overigens wel een kik om met dik 50 km/u te gaan. De aanschaf is trouwens ook niet mis heb ik begrepen: 5000 euro voor zo'n bekende gele banaan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Tijdens Tilff-Bastogne-Tilff ben ik zo'n apparaat een paar keer tegengekomen. Daar viel me op dat het bepaald geen handige fiets is als het wat drukker is. In afdalingen ging hij veel harder dan de meeste fietsers en dat had tot gevolg dat die fiets met een noodgang op andere fietsers afkwam. Goede remmen zitten er wel op want het ging goed. Maar erg handig vond ik het er niet uit zien.
Bergop kwam je hem dan weer tegen want dan stond hij bijna geparkeerd, met name op de steile stukken. Ook niet zo praktisch dus.
En zoals GastheerG al zegt is het ook geen sociale fiets. Het lijkt me tenminste niet zo makkelijk om tijdens het fietsen naast elkaar te rijden en een beetje te ouwehoeren. En dat hoort er toch ook bij?
Nee, er zullen best mensen zijn die plezier aan zo'n fiets beleven. Maar mij zal je er niet mee tegenkomen.
Bergop kwam je hem dan weer tegen want dan stond hij bijna geparkeerd, met name op de steile stukken. Ook niet zo praktisch dus.
En zoals GastheerG al zegt is het ook geen sociale fiets. Het lijkt me tenminste niet zo makkelijk om tijdens het fietsen naast elkaar te rijden en een beetje te ouwehoeren. En dat hoort er toch ook bij?
Nee, er zullen best mensen zijn die plezier aan zo'n fiets beleven. Maar mij zal je er niet mee tegenkomen.
Ik zou het super leuk vinden om zo'n ligfiets eens te proberen!
Maarrr, de charme van een gewone racefiets is er wmb helemaal af, ik zou er dus ook nooit 1 kopen. Ook zoals boven al genoemd, het klimmen, het sprinten, lekker ouwe hoeren zou ik niet willen missen.
't Enige argument voor is eigenlijk de snelheid, maar een ligfiets is niet echt vergelijkbaar, dus stel je je je doelen naar boven bij, that's it.
Verder geeft 3-5 km/u harder je niet een significant grotere snelheids-sensatie, dat went bovendien ook, dus als het je daarom gaat kun je dan beter een motor kopen!
Maarrr, de charme van een gewone racefiets is er wmb helemaal af, ik zou er dus ook nooit 1 kopen. Ook zoals boven al genoemd, het klimmen, het sprinten, lekker ouwe hoeren zou ik niet willen missen.
't Enige argument voor is eigenlijk de snelheid, maar een ligfiets is niet echt vergelijkbaar, dus stel je je je doelen naar boven bij, that's it.
Verder geeft 3-5 km/u harder je niet een significant grotere snelheids-sensatie, dat went bovendien ook, dus als het je daarom gaat kun je dan beter een motor kopen!
Stuur me eens een PM met je email adres. Ik heb vorig jaar een onderzoek gedaan voor mijn studies waar ook het gebruik van normale en ligfietsen aan bod kwam.
Er is veel terughoudendheid voor ligfietsen:
* te gevaarlijk: mindere zichtbaarheid, zelf moeilijk achterom kijken
* hogere instapdrempel: kost over het algemeen meer dan een normale fiets, je moet 'opnieuw' leren fietsen, zijn niet zomaar overal te koop
* minder polyvalent gebruik: niet echt aangewezen om boodschappen mee te doen of kinderen naar school te brengen
*....
Er is veel terughoudendheid voor ligfietsen:
* te gevaarlijk: mindere zichtbaarheid, zelf moeilijk achterom kijken
* hogere instapdrempel: kost over het algemeen meer dan een normale fiets, je moet 'opnieuw' leren fietsen, zijn niet zomaar overal te koop
* minder polyvalent gebruik: niet echt aangewezen om boodschappen mee te doen of kinderen naar school te brengen
*....