Hallo, ik wil na 2 jaar hebben rondgereden op een oude gazelle champion mondial, een nieuwe renfiets gaan kopen van rond de 1000 euro, mijn voorkeur gaat uit naar een "waar voor je geld fiets" zoals een cube of bulls. Ik wil geen fiets bij een fietsenmaker kopen.
Ik twijfel echter over de framemaat. Ik ben 1,91m lang en heb een binnenbeenlengte van 95cm.
(95x0,66=62,7cm) ik neig dus meer naar een 62frame maar volgens de website van canyon heb ik een 64frame nodig.
Deze vraag zal vast vaak gesteld worden maar wat raden jullie mij aan?
bedankt,
Joep Ritterbex
framemaat
Vergelijk de geometrieën van de fietsen die je op het oog hebt eens met je huidige fiets. Heb je het idee dat je houding op je Gazelle nu goed is? Dan kun je proberen deze precies over te brengen naar een nieuwe fiets. De zitbuislengte is hierbij niet het belangrijkste, de bovenbuis en -in mindere mate- balhoofdsbuis wel.
Overigens lijkt een 64cm kader me te groot voor 1.91m.
Overigens lijkt een 64cm kader me te groot voor 1.91m.
-
- Forum-lid HC
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
De ene 62 is de andere niet!
Ik heb wel es gelezen dat de pps van canyon aan de grote kant adviseert. Maar ik zou idd vooral naar je huidige fiets kijken, aangenomen dat die lekker zit.
Je kunt beter even bij www.wrenchscience.com een accountje aanmaken voor wat maatadvies btw...
Ik heb wel es gelezen dat de pps van canyon aan de grote kant adviseert. Maar ik zou idd vooral naar je huidige fiets kijken, aangenomen dat die lekker zit.
Je kunt beter even bij www.wrenchscience.com een accountje aanmaken voor wat maatadvies btw...
@perik, lengte zegt niet alles over framemaat.
Ik ben 1.93 en heb een 66 framemaat. BBL van 97 cm. Volgens mij kan rittronic toe met een 62 cm frame. Bovenbuislengte is m.i. van overschat belang. Op deze framegrootte scheelt dit bij de grote Duitse framemakers hooguit een cm. Dit is makkelijk op te vangen met de lengte van de stuurpen. Wat ik belangrijker vind is de lengte van de balhoofdbuis. Dit bepaalt hoe diep je uiteindelijk komt te zitten en hoeveel spacers je eventueel nodig hebt.
Ik ben 1.93 en heb een 66 framemaat. BBL van 97 cm. Volgens mij kan rittronic toe met een 62 cm frame. Bovenbuislengte is m.i. van overschat belang. Op deze framegrootte scheelt dit bij de grote Duitse framemakers hooguit een cm. Dit is makkelijk op te vangen met de lengte van de stuurpen. Wat ik belangrijker vind is de lengte van de balhoofdbuis. Dit bepaalt hoe diep je uiteindelijk komt te zitten en hoeveel spacers je eventueel nodig hebt.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'
Je wilt een Bulls of Cube, dat te samen met je budget en smaak ben je praktisch klaar qua model toch??
Zowel Bulls als Cube worden gewoon bij fietsenmakers verkocht btw..., dus dat snap ik niet helemaal, sowieso wel handig voor je, dan word je tenminste fatsoenlijk opgemeten (mits je naar een goeie FM gaat).
Zowel Bulls als Cube worden gewoon bij fietsenmakers verkocht btw..., dus dat snap ik niet helemaal, sowieso wel handig voor je, dan word je tenminste fatsoenlijk opgemeten (mits je naar een goeie FM gaat).