Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wat vinden jullie van CUBE

martin69
Forum-lid

martin69 22 mei 2008 16:42

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets, en heb onlangs een CUBE agree gezien.
Leuke fiets volledig ultegra afgemonteerd. Echter ik hoor verschillende berichten over de in opkomst zijnde duitse merken, bv dat de frames van mindere kwaliteit zouden zijn. Zelf heb ik momenteel een Bianchi alu hydro 1885, en vraag me af of ik niet te veel inlever. Heeft iemand hier mischien een mening over.

BVD

Martin

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 mei 2008 16:44

Cube is een prima fiets, maar die Bianchi 1885 ook. Lijkt me niet echt een upgrade (maar ook geen downgrade) eerlijk gezegd.

berre
Forum-lid

berre 22 mei 2008 16:58

heb me laten vertellen dat je frame redelijk juist moet nemen daar vork redelijk kort is afgezaagd. Dus veel speling met stuurpen heb je niet in de hoogte.

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 22 mei 2008 17:50

Ik heb voor een tijdje geleden ook ene cube agree gehad, ik vind het wel een mooi fiets maar ik kon er niet fijn op zitten dus nu een trek waar ik al een stuk beter op zit.
Je hebt tenminste een goede groep erop zitten, hoe het precies met het frame zit zou ik niet weten maar ik was er wel tevreden over
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

marijn_
Forum-lid

marijn_ 22 mei 2008 19:43

Wat was precies het verschil in geometrie met die Trek? Langere bovenbuis oid? Ik wil ook naar een Cube gaan kijken maar heb geen kaas gegeten van wat goede geometrische verhoudingen zijn.
Cube Attempt \'08 .. Bell Sweep R .. Shimano R085

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 22 mei 2008 20:16

De bovenbuis is inderdaad wat langer, ik heb bij de trek meer het idee dat ik wat rechter op zit en ontspannender. op de cube kreeg ik na lange ritten last bovenin de schouders en onderin de rug, bij de trek nog niet. ik rijd trouwens op een trek madone 4.5. Doordat de fiets een slooping frame heeft hoef je niet zo ver met je armen naar beneden(naar het stuur toe) en dat scheelt veel voor de ontlasting van de schouders voor mij dan. verder kun je heel makkelijk zelf de geometrie bekijken van vershillende fietsen gewoon even op google. Je kunt je ook altijd op laten meten door de FM en hopelijk zo een goede fiets vinden.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

trappie
Forum-lid

trappie 22 mei 2008 20:46

tomkolkman schreef:Doordat de fiets een slooping frame heeft hoef je niet zo ver met je armen naar beneden

Dat heeft volgens mij niets met wel of niet sloping te maken, maar meer met de lengte van de bovenbuis en de balhoofdbuis t.o.v. de zitbuis (igv sloping spreek je hierbij over 'virtuele' afmetingen, als ware het een traditioneel frame).

Zoals gezegd, elk frame heeft zijn eigen verhoudingen. Sommige merken staan erom bekend dat ze bepaalde karakterisieken in hun geometrie hebben (Cannondale bijv. om zijn relatief lange bovenbuis), bij andere merken verschilt het weer per model/serie: de ene is meer gericht op tourders, de andere meer op competitie.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat je nog wat bij compenseren/afstellen mbv een langere/kortere stuurpen en een zadelpen met meer/minder setback, maar omdat beide aanpassingen meer consequenties hebben dan alleen maar de lengte van de zit, is het belangrijk om een frame te kiezen dat in beginsel de juiste afmetingen voor jou heeft, waarna je evt. nog kleine aanpassingen kunt doen (stuurpen beinvloedt stuurgedrag, setback beinvloedt positie t.o.v. trapas).

a.herrebout
Forum-lid

a.herrebout 22 mei 2008 22:09

Ik fiets nu een halfjaar op de Cube Agree en ben er ontzettend tevreden over. Serieuze tochten gemaakt op dat ding ( Amstel, Elfstedentocht, Limburgs Mooiste) en geen centje pijn. Ik vind eigenlijk alle modellen van Cube erg mooi en de Agree fietst gewoon erg lekker. Ik voel dat hij goed versneld bij aanzetten, dat vind ik belangrijk. Ook bij hoge snelheden blijft de fiets lekker stabiel. Mijn vriendin en een vriend van me hebben inmiddels ook een Cube, en die zijn er ook erg over te spreken. Ik heb me laten vertellen dat de Trek-modellen enkel ietsje luxer zijn, dwz mooiere afwerking, maar volgens mijn FM hebben ze vaker probleempjes met Trek dan met Cube.

marijn_
Forum-lid

marijn_ 22 mei 2008 22:16

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie. Als de bovenbuis langer is, zit je stuur toch verder weg? Dus zit je ook dieper gebogen? En met een heel korte bovenbuis zit je toch rechter op omdat je stuur dichterbij zit?

joshua
Forum-lid

joshua 22 mei 2008 22:58

Heb een cube MTB, en ben er zeer tevreden over. Goede afmontage voor relatief weinig geld! Heb ook zeker niet het idee dat het frame veel onder doet voor andere fietsen. Vriend van me onlangs ook een cube MTB gekocht, en ook tot volle tevredenheid.

Agree laatst zien staan en vond het zeker een hele mooie fiets!

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 22 mei 2008 23:30

Mag ik vragen waarom je deze overstap overweegt? De Bianchi 1885 staat toch ook bekend als een uitstekende fiets.

marijn_
Forum-lid

marijn_ 22 mei 2008 23:39

Zeker de lichtblauwe doet het vast goed bij de vrouwtjes :D

Plaats reactie