Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Moord - Pedalen ??

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 18 mei 2008 22:14

@TarzAndeR

100 Euro is niet veel als je er 20 jaar op rijdt, met serieuse kilometers! Als je vervolgens nagaat dat ik de plaatjes maar om de 50 tot 75K hoef te verwisselen.

De reguliere pedalen zijn veel duurder. Alleen al aan de verbruiksartikelen en het feit dat ze "snel" verslijten..

gast
Forum-lid

gast 18 mei 2008 22:32

Frankvanboven schreef:@havana: juist het uitklikken gaat veel beter en sneller en kan nog bij een lagere snelheid dan bij de conventionele complexe pedalen.

Hoezo, ik kan bij mijn klikpedalen bij 1 km per uur nog wel loskomen hoor. Dit lijkt me toch gewoon een kwestie van gewenning.

Het ziet er briljant simpel uit, maar het zou mij niet genoeg vertrouwen geven. Als je met een (goed) kliksysteem valt, zult je er in elke positie uit klikken. Als je hiermee valt en op een bepaalde positie met je been terecht komt, (bijvoorbeeld been klem onder fiets ofzo) zul je er m.i. niet altijd uitkomen. Je ervaring met valpartijen is mooi, maar zegt me niet zoveel omdat je natuurlijk (hoop ik) niet 100 keer gevallen bent.

En een laatste argument dat ik nog niet gehoord heb (bij voorbaat sorry): ze zijn vrij lelijk. Ze doen me een beetje denken aan mijn studentenfiets waar de trapper van kapot was.

racingluca
Forum-lid

racingluca 18 mei 2008 22:40

Goh, wat een minimalistisch pedaal is dat ding van Elgar... :)
Mijn voorkeur gaat uit naar de spd-sl pedalen, het zijn mijn eerste klikpedalen en ik rij er nu twee jaar mee.
Ik heb de gele plaatjes voor enige zijdelingse speling, anders zou ik ongetwijfeld een blessure oplopen.
Ik vond de plaatjes in het begin erg zwaar om in- en uit te klikken, maar dit was na ongeveer een week weggesleten.
Ik klik nooit per ongeluk uit, maar wonder boven wonder klik ik altijd automatisch uit tijdens bijna-valpartijen waardoor ik overeind kan blijven.
Bovendien kan ik met mijn shimano pedalen ook met normale schoenen rijden: het vergt enige gewenning maar komt af en toe van pas.
Die staaf van dat elgar pedaal zou mijn voeten niet bepaald goed doen... :D
Built for speed and driven by passion

reason
Forum-lid

reason 18 mei 2008 23:33

Klopt het dat je met Elgar alleen (met je hakken) naar buiten kan klikken?
Bij Spd-Sl kan dit beide kanten op.

Wellicht weinig voorkomend, maar bij een val kan dit wel een rolletje spelen.

drummie71
Forum-lid

Gebruikersavatar drummie71 18 mei 2008 23:43

ik vind het wel prettig om stukjes te kunnen lopen
dit systeem heeft wel wat weg van speedplay
alleen kan ik hele stukken lopen zeker met de kunstof kapjes voor over de plaatjes
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

coronel
Forum-lid

coronel 19 mei 2008 00:03

Lijkt het nu zo, of heb je wel speling op die dingen. Niet naar binnen toe maar juist naar buiten. Of zit er toch nog een randje. Ikzelf rij gewoon op Look (grijs, lager kan mijn knie niet hebben. Maar ik heb normaal gesproken geen problemen met het uitklikken op lage snelheid, Wel is dit systeem lekker simpel en doeltrefferd.

Misschien een tip voor andere mensen probeer eens vrijwel stil te staan. Als je gewoon rustig je evenwicht bewaard moet je na een beetje oefenen makkelijk een paar seconden vrijwel stil kunnen staan. Als je eenmaal weet hoe dit moet raak je ook niet zo snel in paniek als er iets gebeurd.

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 19 mei 2008 08:26

Je hebt wat speling op deze pedalen. In principe geen spelling naar binnen toe.

Als je plaatjes nieuw zijn dan zitten ze strak. Na wat slijtage krijg je de speling. Een vijltje kan dit versnellen!

Omdat je de plaatjes zo weinig hoeft te vervangen, stel ik ze zeeeeeer nauwkeurig af. Speling heb ik niet nodig. Ik kan me echter wel voorstellen dat sommige knieen daar anders over denken.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 mei 2008 11:29

Frankvanboven schreef:
Waarom rij ik dan met Elgar??
- xxxxx Zeer eenvoudige techniek. Geen mechanisme met veren, scharnierpunten etc
- Onmogelijk om los te schieten
- Ongevoelig voor vervuiling (met bijv regen)
- Niet onbetrouwbaar door verslijtende plaatjes (gaan bij mij 50-75K mee)
- xxxxx Duurzaam (rij er zeker 200K per set mee)
- xxxxx Onderhoudsvrij
- xxxxx Geen onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn
- xxxxx Desnoods lagertje om de 100K vervangen voor een paar euro
- Levenslange garantie??? (vorig jaar brokkelde er een stukje van een flens op de as af. Heb na 20 jaar onder garantie twee stel nieuwe assen gekregen)
- Geen eenheidsworst
- Met veel lagere snelheid dan bij clickpedalen kom je hier nog los (ik ben altijd degene die als laatste de voeten nog vast heeft)
- Op extreem stijle hellingen kan je nog betrekkelijk eenvoudig opstappen.
Dan nog een argument wat voor mij niet zo belangrijk is:
- Gewicht (100gram excl plaatje)

Dan zijn er natuurlijk argumenten tegen te verzinnen:
- Gering contact oppervlak (is voor mij een non-argument bij het gebruik van goede schoenen met stijve zolen)
- Geen zijwaartse speling (door een hoekje van het plaatje iets weg te vijlen krijg je deze speling wel)
- Je kan niet lopen met die plaatjes onder je schoenen (maar daar heb ik ook geen fiets voor gekocht!!)

Een aantal opmerkingen mbt dit lijstje, ik vind er persoonlijk een paar non-argumenten bij staan.

- onbetrouwbaarheid door slijtende plaatjes: kwestie van bijhouden. Je houdt je ketting en tandwielen toch ook in de gaten? Voor 10,- heb je nieuwe plaatjes, heb altijd een setje reserve in huis.
- de argumenten met xxxxx ervoor zijn feitelijk allemaal gebaseerd op de duurzaamheid, maar met minimaal andere verwoordingen. Maakt wel je lijstje lekker lang ;)
- met klikpedalen kom ik ALTIJD los (KEO), zelfs vanuit een sur place bij het stoplicht. Dit ondanks dat ik ze behoorlijk strak heb staan. Omvallen omdat je niet uit kunt klikken zegt meer over de gebruiker als ik heel bot mag zijn...
- lopen moet je nu eenmaal wel eens met je fietsschoenen. Is geen koopargument, maar wel verdomde onhandig als het niet kan.
Less is bore

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 mei 2008 12:45

Met deze pedalen heb je geen waarschuwing als je uit of inklikt. Bij andere pedalen hoor en voel je duidelijk een klik, weet je tenminste zeker dat je vast zit.

Ik vrees dat je hiermee niet altijd los gaat schieten in een valpartij, wat Sharkman al aanhaalde. Dan zijn het in 1 keer hele dure pedalen geworden als het maar een klein beetje tegen zit en je enkel breekt of de banden afscheuren.

Als je op 't plaatje gaat lopen zal de duurzaamheid wel in 1 keer volledig weg zijn. Je kan wel zeggen dat je niet moet lopen op je pedalen. Maar als ik tijdens het trainen ijs of appeltaart moet ;) eten, dan wil ik toch wel gewoon op m'n schoenen lopen. Of trek jij ze dan uit en ga je op je sokken rond banjeren?

Met Time RSX en Speedplay ben ik nog nooit uit het pedaal geschoten per ongeluk. Alleen met versleten SPD pedalen die te los staat wil dat wel lukken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tarzander
Forum-lid

tarzander 19 mei 2008 14:59

Coronel schreef:Lijkt het nu zo, of heb je wel speling op die dingen. Niet naar binnen toe maar juist naar buiten. Of zit er toch nog een randje. Ikzelf rij gewoon op Look (grijs, lager kan mijn knie niet hebben. Maar ik heb normaal gesproken geen problemen met het uitklikken op lage snelheid, Wel is dit systeem lekker simpel en doeltrefferd.

Misschien een tip voor andere mensen probeer eens vrijwel stil te staan. Als je gewoon rustig je evenwicht bewaard moet je na een beetje oefenen makkelijk een paar seconden vrijwel stil kunnen staan. Als je eenmaal weet hoe dit moet raak je ook niet zo snel in paniek als er iets gebeurd.

Dat deed ik altijd al met mijn BMX-je, als je het vaak genoeg doet wordt je evenwichtsgevoel een stuk beter. Het komt nu in ieder geval wel van pas.
Ik heb ook nog nooit last gehad van per ongeluk uitschieten uit de pedalen(Eerst 'gewone' Look, nu Look Kéo)
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

maatchen
Forum-lid

maatchen 19 mei 2008 18:29

Kunnen we deze ook nog even in het lijstje bijvoegen:

Power-pedalen:

Afbeelding

Plaats reactie