Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

vereiste conditie voor Alpe d'huez

jvr
Forum-lid

jvr 17 mei 2008 00:37

waarschijnlijk volgend jaar mei wil ik de alpe 'dhuez beklimmen icm vakantie. WIl daarom nu met fietsen beginnen waarbij mijn 'hoofd'sport hardlopen is (en blijft). Ik loop 1 a 2 keer per week hard en doe geregeld met wedstrijden 5 (21a 23min)en 10 km (46 a 48min) mee.

Mijn vraag is, in hoeverre is deze conditie toereikend om de beklimming succesvol van de alpe d'huez succesvol te voltooien? Of is dat obv de loopconditie moeilijk te zeggen?

BVD!
Jochem

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 17 mei 2008 00:47

Is inderdaad moeilijk precies te zeggen, maar aan je looptijden te zien heb je zeker niet de conditie van een natte krant, dus met het juiste verzet moet je absoluut soepel en in een redelijke tijd boven kunnen komen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

hans
Forum-lid

hans 17 mei 2008 01:09

Zorg dat je de weken voor alpe Huez regelmatig op de fiets zit, dan moet het met een licht verzetje (triple) wel lukken denk ik.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

mikebiker
Forum-lid

mikebiker 17 mei 2008 13:30

V/d winter 2x per week drie kwartier a uur op 2e hands tacx (ca. € 100,-) voor de berg-/krachttraining. Ik schat in dat je met je huidige looptraining te weinig kracht hebt. Ook kun je in de looptraining wellicht wat meer interval inbouwen (of doe je dat al?). Verder zou ik in het weekend ook eens wat langere duurtraining op fiets doen. Je zal schat ik in niet onder het uur rijden met een hoge hartslag en zo lang loop je nu niet.

Ik heb in het verleden ook regelmatig hardgelopen (5 km. binnen 20 min en snelste 10 km. onder de 40 min.), 10 jaar fanatiek aan karate gedaan, maar de kracht die nodig is om bergop te rijden viel me erg tegen toen ik begon met fietsen.
Groet,
Mike

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 17 mei 2008 14:26

Je hebt misschien niet de kracht om de Alp in een uurtje op te rijden, maar zeker wel om het ding op een licht verzet en in een gelijkmatig tempo op te rijden. Ik ken genoeg verhalen van niet-specifiek getrainden die de Alp zijn opgereden, vaak met een hybride met klein verzet, in 90 a 100 minuten. Je hart is in ieder geval gewend aan zeer hoge ritmes voor langere tijd (fietsen doe je met een lagere hartslag dan hardlopen), dus stukgaan doe je denk ik niet.

gbrand
Forum-lid

gbrand 17 mei 2008 17:59

De (ex) hardlopers die ik op de fiets in de bergen heb ontmoet reden stuk voor stuk (veel te :( )hard omhoog.
Zo\'n tellertje heb ik ook gehad.

seger
Forum-lid

seger 17 mei 2008 18:35

Alleen de alp d'huez gaat echt wel lukken met je conditie van het hardlopen. Belangrijkste is dat je voordat je begint al goed aan de fiets gewend bent. Dan gaat dat je ook niet tegenwerken en fiets je zo naar boven. Het is geen makkelijke berg, maar ook zeker niet de moeilijkste. Zeker in mei, als het nog te warm is. Veel plezier!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 17 mei 2008 23:48

Ieder jaar heb je ook hardloop wedstrtijden Alp d'Huez op, meen alleen dat het later is dan jouw periode. Misschien ook een leuke uitdaiging ipv op de fiets.

iskander_
Forum-lid

iskander_ 18 mei 2008 04:04

Heb vroeger zelf ook aardig wat hard gelopen en moet zeggen dat fietsen minder vermoeiend is. je kan af en toe rustig aan doen zeg maar. Fiets nu meer dan ik loop of eigenlijk loop ik helemaal niet meer en merk dat duidelijk aan me conditie. Kan nu de 10 kilometer niet binnen de 40 minuutjes doen. Deed het toen nog in 37 minuutjes . Dus qua conditie zit het wel goed denk ik. Alleen berg op rijden is lastig als je te zwaar trapt. Het is verstandig om even te oefenen om te ervaren wat dat nu inhoud tegen een berg omhoog trappen. Een uitstapje naar de Ardennen is dan een goede proef of je met de juiste versnellingen fietst denk ik.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 mei 2008 14:53

het voordeel van fietsen is "iedereen" kan het. mijn broertje tennist op vrij hoog niveau en is met mij mee geweest 60km mtb'en in de ardennen, ging prima.

De tweede dag, dan merk je dat zijn spieren normaal iets anders doen en had e het moeilijker, hij reed ook gemiddeld twee tot drie verzetten zwaarder.

Maar met je 10k tijd hardlopen moet je de alp prima opkomen. Zoals hier staat wel wat fietsen van te voren en een licht verzetje dat is meestal het probleem met andere sporters ze fiesten veel te zwaar. Je moet er ook niet te zwaar over denken (ik ga hem dit jaar voor het eerst op haha). beetje je hartslag in de gaten houden en het zal prima gaan.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 22 mei 2008 15:07

[quote="wasbeer2006"]het voordeel van fietsen is "iedereen" kan het. [/quote]

Ja maar echt hard fietsen kan niet iedereen hoor.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 22 mei 2008 18:47

@jvr
Wat is je gewicht? ,is niet geheel onbelangrijk.
conditie zal geheel geen probleem zijn voor je , het zullen je kuiten ( benen ) zijn die de zwakste schakel zijn.
succes

Plaats reactie