Aan een project waarmee je een aantal liefhebbers aan het einde de ogen uitsteekt van jaloerzie omdat ie zo mooi geworden is?TomZ schreef:Waar ben ik aan begonnen...
Dura-Ace 5speed pignon
Ah, juist... En de huidige freehub is beyond repair? Hmm... Het is een beetje lastig om uit de foto op te maken hoe de staat van het ding is. Maar ik kan me wel voorstellen dat je als je de spaken al doorgeknipt hebt, je net zo lief een nieuwe naaf neemt. Je kunt dus wel spaken, begrijp ik?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
We zijn d'ruit. Gezien het feit ik toch een nieuwe naaf moet, ik dan hooguit een geared fiets overhou die half zo leuk is als mijn eigen 105 triple, ga ik er een singlespeed van maken.
De padden zijn enigszins horizontaal, dus niet achterwaarts verwijderbaar wiel, maar wel stelschroefjes.
Ondertussen is de hele fiets uit elkaar. (vooruit, ik moet zo even langs mijn ouderlijk huis om pen- en haaksleutel te halen voor de brackets, en dan ga ik het volgende ondernemen.
- Schuren
- Achternaaf zoeken, 120mm flipflop of als te duur dan conversiesetje op 120mm HG (iemand iets over?)
- Balhoofdlagers vervangen (er was er 1 in tweeen)
- Nieuwe voorvelg met nieuwe lint en nieuwe spaken op oude naaf zetten
- Nieuwe achtervelg met nieuw lint en nieuwe spaken op nieuwe naaf
- Nieuwe zadelpen (oude was te breed / aluminium, dus te beschadigd eruit gekomen
- Nieuw voorblad op oude cranks schroeven
- Nieuwe ketting
- Oude remhoeven laten glimmen
- Nieuwe remblokjes- Stuur opknappen. Nieuw lint, nieuwe dopjes.
- Nieuwe toeclipriempjes
- Spuiten
- Fietsen
De padden zijn enigszins horizontaal, dus niet achterwaarts verwijderbaar wiel, maar wel stelschroefjes.
Ondertussen is de hele fiets uit elkaar. (vooruit, ik moet zo even langs mijn ouderlijk huis om pen- en haaksleutel te halen voor de brackets, en dan ga ik het volgende ondernemen.
- Schuren
- Achternaaf zoeken, 120mm flipflop of als te duur dan conversiesetje op 120mm HG (iemand iets over?)
- Balhoofdlagers vervangen (er was er 1 in tweeen)
- Nieuwe voorvelg met nieuwe lint en nieuwe spaken op oude naaf zetten
- Nieuwe achtervelg met nieuw lint en nieuwe spaken op nieuwe naaf
- Nieuwe zadelpen (oude was te breed / aluminium, dus te beschadigd eruit gekomen
- Nieuw voorblad op oude cranks schroeven
- Nieuwe ketting
- Oude remhoeven laten glimmen
- Nieuwe remblokjes- Stuur opknappen. Nieuw lint, nieuwe dopjes.
- Nieuwe toeclipriempjes
- Spuiten
- Fietsen
Haar op je been
Haha, ik heb mijn eerste achterwiel gespaakt. Na de eerste dertig keer waarbij de spaken in de verkeerde gaten zaten, het scheef uitkwam, fout was, verkeerd ging, gek deed, is het gelukt.
- Schuren
- Achternaaf gevonden, 120mm flipflop surly 32 gaats
- Balhoofdlagers vervangen (er was er 1 in tweeen)
- Nieuwe voorvelg met nieuwe lint en nieuwe spaken op oude naaf zetten
- Nieuwe achtervelg met nieuw lint en nieuwe spaken op nieuwe naaf, gedaan
- Nieuwe zadelpen (oude was te breed / aluminium, dus te beschadigd eruit gekomen
- Nieuw voorblad op oude cranks schroeven, gedaan, 39 tands gerhard met korte boutjes
- Nieuwe ketting, dikke vette ketting
- Oude remhoeven laten glimmen
- Nieuwe remblokjes
- Stuur opknappen. Nieuw lint, nieuwe dopjes.
- Nieuwe toeclipriempjes
- Spuiten
- Fietsen
- Schuren
- Achternaaf gevonden, 120mm flipflop surly 32 gaats
- Balhoofdlagers vervangen (er was er 1 in tweeen)
- Nieuwe voorvelg met nieuwe lint en nieuwe spaken op oude naaf zetten
- Nieuwe achtervelg met nieuw lint en nieuwe spaken op nieuwe naaf, gedaan
- Nieuwe zadelpen (oude was te breed / aluminium, dus te beschadigd eruit gekomen
- Nieuw voorblad op oude cranks schroeven, gedaan, 39 tands gerhard met korte boutjes
- Nieuwe ketting, dikke vette ketting
- Oude remhoeven laten glimmen
- Nieuwe remblokjes
- Stuur opknappen. Nieuw lint, nieuwe dopjes.
- Nieuwe toeclipriempjes
- Spuiten
- Fietsen
Haar op je been
Netjes hoor! Ik heb zat oude fietsen gereviseerd, maar nog nooit een wiel gespaakt. Heb je een wielrichter? Kon je alle slagen er goed uit krijgen?
btw ik vond het al vreemd dat het een 5 vit. was. Een vriend van me heeft een Dura-Ace uit 1979 en die is al 6 vit.
En pastte het voorblad zonder problemen? Dit wil nog wel eens een vreemde maat zijn.
Heb je wel goed gereedschap? Vooral naafsleuteltjes zijn onontbeerlijk. Ik met schade en schande geleerd dat een waterpomptang echt niet werkt. :/
btw ik vond het al vreemd dat het een 5 vit. was. Een vriend van me heeft een Dura-Ace uit 1979 en die is al 6 vit.
En pastte het voorblad zonder problemen? Dit wil nog wel eens een vreemde maat zijn.
Heb je wel goed gereedschap? Vooral naafsleuteltjes zijn onontbeerlijk. Ik met schade en schande geleerd dat een waterpomptang echt niet werkt. :/
Er zit in het voorwiel een beetje slag, qua ovaal. Het voordeel van een los frame is dat je er een geodriehoek op plakt en het dan een wielenrichter is. Maar met geduld is het te doen, aleen dat vlechten zelf is een crime.
- Schuren, frame bijna kaal, op de bracket- en voorvorkbuis na, en alle lugs. Wat een rotwerk...
- Achternaaf gevonden, 120mm flipflop surly 32 gaats
- Balhoofdlagers vervangen (er was er 1 in tweeen)
- Nieuwe voorvelg met nieuwe lint en nieuwe spaken op oude naaf zetten
- Nieuwe achtervelg met nieuw lint en nieuwe spaken op nieuwe naaf, gedaan
- Nieuwe zadelpen (oude was te breed / aluminium, dus te beschadigd eruit gekomen, gaan we niet meer doen. Dure hobby, dat opkanppen...
- Nieuw voorblad op oude cranks schroeven, gedaan, 39 tands gerhard met korte boutjes
- Nieuwe ketting, dikke vette ketting
- Oude remhoeven laten glimmen
- Nieuwe remblokjes
- Stuur opknappen. Nieuw lint, nieuwe dopjes. Leuk werk!
- Nieuwe toeclipriempjes
- Spuiten
- Fietsen
- Schuren, frame bijna kaal, op de bracket- en voorvorkbuis na, en alle lugs. Wat een rotwerk...
- Achternaaf gevonden, 120mm flipflop surly 32 gaats
- Balhoofdlagers vervangen (er was er 1 in tweeen)
- Nieuwe voorvelg met nieuwe lint en nieuwe spaken op oude naaf zetten
- Nieuwe achtervelg met nieuw lint en nieuwe spaken op nieuwe naaf, gedaan
- Nieuwe zadelpen (oude was te breed / aluminium, dus te beschadigd eruit gekomen, gaan we niet meer doen. Dure hobby, dat opkanppen...
- Nieuw voorblad op oude cranks schroeven, gedaan, 39 tands gerhard met korte boutjes
- Nieuwe ketting, dikke vette ketting
- Oude remhoeven laten glimmen
- Nieuwe remblokjes
- Stuur opknappen. Nieuw lint, nieuwe dopjes. Leuk werk!
- Nieuwe toeclipriempjes
- Spuiten
- Fietsen
Haar op je been