Vraag hier naar het door jou gezochte onderdeel of fiets

Wie kan er wielen spaken

karel_venema
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:53

karel_venema 05 mei 2008 15:19

Hallo,

Ik zoek iemand die wielen kan spaken voor de racefiets tegen een kleine vergoeding. Velgen kan ik in principe zelf leveren, maar wanneer u iets leuks heeft liggen is dat natuurlijk ook een optie. Hoop van jullie te horen

Karel

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 05 mei 2008 18:29

Bij bikeboosting.nl kun je zelf velgen en naven leveren om te laten spaken, als je dat wilt. Maar je kan bij hem ook alle "ingredienten" voor een mooie wielset kopen. Ik kan zelf geen wielen spaken en ik vraag me of iemand het voor een "kleine bijdrage" wil doen, want er gaat volgens mij toch behoorlijk wat tijd en arbeid in het spaken van wielsetje zitten...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

karel_venema
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:53

karel_venema 05 mei 2008 18:39

tsja weet ik niet...misschien iemand die het echt leuk vind om te doen. Da´s nog even afwachten

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 06 mei 2008 10:18

[quote="Seger"]Bij bikeboosting.nl kun je zelf velgen en naven leveren om te laten spaken, als je dat wilt. Maar je kan bij hem ook alle "ingredienten" voor een mooie wielset kopen. Ik kan zelf geen wielen spaken en ik vraag me of iemand het voor een "kleine bijdrage" wil doen, want er gaat volgens mij toch behoorlijk wat tijd en arbeid in het spaken van wielsetje zitten...[/quote]

Je hebt er wat kennis van zaken voor nodig en het kost inderdaad wat tijd.
In elkaar zetten 20 minuten
Strak spannen 20 minuten
Natrekken 20 minuten

Dan na zo'n 500 km nog een keer natrekken.

Dus ja, er gaat wat tijd in zitten, maar dan heb je ook wel wat.
Ik doe het al 20 jaar zelf voor alle maten wielen, spaakpatronen, 40 spaaks, 48 spaaks, etc etc.

Wielen gaan bij mij in de regel erg lang mee.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 06 mei 2008 14:22

Ik weet niet of het echt nodig is om ze nog even na te trekken, maar doe het altijd wel. Ik merk dat ze toch wat los gaan lopen in het gebruik.

Misschien doen de echte professionele bouwers het sneller, maar het zal niet erg veel sneller zijn.
Maar voor het geld is het niet zinvol. Losse delen kosten meer dan een complete wielset.

Zelf spaken doe je omdat je het leuk vind of omdat je iets afwijkends hebt (aparte maat, extreme belasting o.i.d.)

minne
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 okt 2007 19:54

minne 06 mei 2008 14:46

Iedereen kan toch wielen spaken? Dat is zoiets dat je een keer gedaan moet hebben. Er zijn talloze handleidingen voor te vinden op internet en echt dure spullen heb je niet nodig. De vork waar hij in gaat is een prima wielenrichter. Als je met tie-wraps een flinke moer aan je vork vastmaakt kan je daar en bout in draaien en zo het wiel heel recht krijgen, ook qua hoogte. Je gebruikt dan de bout als referentie. Ik heb het ook wel eens gedaan met een luciferdoosje. Je tapet (?) de buitenkant aan je vork en de binnenkant duw je tegen je wiel tot hij gaat aanlopen, dat trek je weg door je spaken te spannen/ontspannen. Dan zoek je weer het buitenste/hoogste stuk, enzovoorts.

Uitzoeken of je velg netjes in het midden staat doe je door de volg op bijvoorbeeld twee stapeltjes speelkaarten te leggen op een plat oppervlak. Maak de stapeltjes zo hoog dat de as net de grond raakt. Draai je wiel om en kijk of het aan die kant hetzelfde is. Dan zit je velg in het midden.

Mijn racefiets-achterwiel doet het al een paar honderd kilometer prima. Op mijn stadsfiets (luxe-fiets) heb ik vanochtend een spaak gebroken bij het stoplicht (kloenk!). Die had ik dan ook gebouwd van ouwe troep. Op mijn stadsfiets voor heb ik een radiaal gespaakt wiel. Gewoon omdat het kan, van ouwe sturmey-archer achterwiel-spaken, want die zijn lekker kort aan de remkant, want daar is de naaf zo breed.

Ofwel, zoeiets moet je gewoon proberen. Als je nieuwe spullen gebrukt (en de boel dus niet krom is!) is het helemaal niet moeilijk. En ik heb vaak het idee dat alles wat je zelf doet beter gebeurt dan bij de fietsenmaker. Die heeft geen tijd want moet geld verdienen. Zelf kan je gerust een avond doen over een wiel. En dan rij je op je eiegen wielen rond, en dat is gewoon leuk.

karel_venema
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:53

karel_venema 06 mei 2008 15:21

Dat klinkt vrij logisch, echter heb ik hier niemand in de omgeving Gouda die mij erbij zou kunnen helpen. Da´s lastig wanneer het fout dreigt te gaan. Het liefst spaak ik ze ook zelf want zo leer je er nog wat van, maar ik heb geen back-up mocht het mis gaan. En om nou 80 euro aan materiaal weg te gooien omdat het mislukt is is voor een student erg zonde.

Is er niemand in de omgeving Gouda die mij zou willen helpen het spaken te leren zodat het financieel ook niet zo veel hoef te kosten aan arbeid?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 mei 2008 15:34

[quote="karel_venema"]
Is er niemand in de omgeving Gouda die mij zou willen helpen het spaken te leren zodat het financieel ook niet zo veel hoef te kosten aan arbeid?[/quote]

Nofi, maar je vraagt nu dus aan wildvreemden op een internetforum of ze eventjes 1, 2, 3 uur van hun vrije tijd willen opofferen om jou een paar tientjes uit te sparen? ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 06 mei 2008 15:34

Je kan er natuurlijk ook gewoon aan beginnen. Wat is nou het ergste dat er kan gebeuren? Dat je de wielen niet goed recht of op spanning krijgt. Als dat zo is, dan breng je ze toch alsnog even naar je FM? Als je hem lief aankijkt, mag je misschien nog wel over zijn schouder meekijken ook, als hij je wieltjes onder handen neemt...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

karel_venema
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:53

karel_venema 06 mei 2008 15:51

Naja ik heb 0,0 ervaring met het spaken van wielen en heb dus ook geen standaard. Als ik het dan ook op ene manier moet doen waarbij geimproviseerd moet worden (bij gebrek aan goed materiaal) lijkt het mij ene lastig verhaal om het zowieso tot een goed eind te volbrengen.
Het naar de fietsenmaker brengen kan natuurlijk altijd, echter wordt het dan gelijk een duur verhaal omdat zij er zeker lang mee bezig zijn en ik juist door het zelf te spaken een relatief goedkoop setje wil maken dat ook nog eens sterk is

Rigida DPX velgen (36 spaken in blauw) 25 euro
Shimano Tiagra naven in totaal 32 euro
Spaken weet ik nog niet

uiteindelijk wil ik aan ongeveer 100 euro komen inclusief arbeid, mocht het mis gaan. Spaken kosten bij de fietsmaker hier 50 cent inclusief nippel van van Sapim. dus 36 euro aan spaken hierdoor blijft er +/- 20 euro over voor het geval het mis gaat en naar iemand gebracht moet worden. Liever geef ik die 20 euro aan iemand die het mij ook kan leren, misschien weinig geld maar wie weet is er iemand die het leuk vind om zijn/haa rkennis over te brengen

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 06 mei 2008 16:07

[quote="Scepticus"][quote="karel_venema"]
Is er niemand in de omgeving Gouda die mij zou willen helpen het spaken te leren zodat het financieel ook niet zo veel hoef te kosten aan arbeid?[/quote]

Nofi, maar je vraagt nu dus aan wildvreemden op een internetforum of ze eventjes 1, 2, 3 uur van hun vrije tijd willen opofferen om jou een paar tientjes uit te sparen? ;)
[/quote]

Daar is een forum voor toch?

Zelf spaken is echt prima te doen. Mis gaan kan het echt niet, of je moet echt oliedom zijn. Aangezien je student bent, zal dat ook wel meevallen.

Begin eens op de site van sheldon brown: www.sheldonbrown.com

Op de site van m-gineering.nl staat ook een goed stappenplan.

Zo ben ik een half jaar geleden ook begonnen, en ik moet zeggen dat ik nu best puike wieltjes spaak. De wielen die ik tot nu toe gemaakt hebben worden zwaar misbruikt in de stad (fixie) en houden het perfect.

Volgens mij had iemand nog ergens een richter te koop op het forum. Geef je twintig euro uit aan een richter en koop nog een goede spaaksleutel (spokey bevalt mij goed).


Mijn advies: gewoon doen! Neem de tijd en heb geduld, dan lukt het wel. Als het niet lukt, kan je op het forum wat vragen stellen en dan kom je er wel uit.

En je hebt er al snel een leuke nieuwe hobby bij. Ik kan na een dag stressen echt helemaal tot rust komen als ik een wieltje ga spaken. En het is een stuk makkelijk dan Koi-karpers houden!

Plaats reactie