Vraag hier naar het door jou gezochte onderdeel of fiets

Wie kan er wielen spaken

minne
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 okt 2007 19:54

minne 06 mei 2008 17:23

Doe het zelven is de bom. En dat improviseren valt wel mee. Wat denk je dat een wielenrichter is? Juist, dat is een vork met beweegbare dingetjes om te kijken of je wiel recht is.

Voor spaken bijvoorbeeld:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm of
http://www.dtswiss.com/ en dan spokes calculator.

En ik blijf erbij, je kan het het beste zelf doen, dan weet je zeker dat het goed gebeurt. En mocht je het echt helemaal verkeerd doen dan mol je je spaken en je velgen. Naven kan je altijd hergebruiken. Laat je niet afleiden door al die gekruiste spaken, het zit allemaal heel logisch in elkaar.

En sorry dat ik het zeg, ik vind je een beetje een zeikerd over dat geld. Als je van plan bent 100 euro uit te geven dan moet je niet zeuren over die 20. Jullie studenten zuipen het anders toch maar op in de kroeg. En ik kan het weten.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 06 mei 2008 17:29

sorry Karel, ik heb er weinig plezier in je aan te leren hoe ik uren aan een stuk zit te knoeien om mijn wielen recht en op spanning te krijgen. Ik heb er nu al drie gespaakt (2 achter en 1 voor), en ik ben altijd zeer erg blij als ik er van af ben. Het heeft me in totaal misschien een dag per wiel gekost. Ik denk het nu wel in een uur of 3 te kunnen (vooraan 2 uur), maar tussendoor heb ik toch ook nog door Zoran een set laten spaken (en zo goed als hij kan ik achterwielen niet bouwen, voorwielen zijn zo kritisch niet).
Als je het echt goedkoop wil, dan wordt het doe-het-zelf. Je mag waarschijnlijk al blij zijn dat fietsenmakers het voor weinig geld wíllen doen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 07 mei 2008 14:56

[quote="Minne"]
En sorry dat ik het zeg, ik vind je een beetje een zeikerd over dat geld. Als je van plan bent 100 euro uit te geven dan moet je niet zeuren over die 20. Jullie studenten zuipen het anders toch maar op in de kroeg. En ik kan het weten.
[/quote]


9 Posts en een gewoon achter hulp vragende student afdoen als zeikerd.
Sterk!!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 07 mei 2008 15:35

[quote="Minne"]
En sorry dat ik het zeg, ik vind je een beetje een zeikerd over dat geld. Als je van plan bent 100 euro uit te geven dan moet je niet zeuren over die 20. Jullie studenten zuipen het anders toch maar op in de kroeg. En ik kan het weten.
[/quote]

Beetje een minne insinuatie. Ik ben zelf ook student, en als ik eens twee biertjes per maand drink is het veel. Dat geld ook voor een groot deel van mijn omgeving.
Als je niet vol wilt lenen en geen 20 uur per week wilt werken, heb je het als student gewoon krap. 20 euro is dan veel.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 07 mei 2008 15:49

Deze discussie is nogal offtopic.

Als Karel wielen wil spaken in plaats van kant en klaar kopen is dat zijn zaak. Wat zijn motivatie daarvoor is doet niet ter zake (hij zonder zonde is etc...).
Het Forum is er voor om mensen die een gerichte vraag hebben te helpen als je zelf de kennis in huis hebt.
Wat iemand zijn menig is over die vraag doet niet ter zake.
Dit Forum staat vol met vragen die al vele malen gesteld zijn maar voor de vragensteller nuttig zijn.

Wielen spaken kan duidelijk niet iedereen, zelfs fietsenmakers hebben daar nog wel eens moeite mee.

Het grootste probleem is het bepalen van de spaaklengte. Als je die goed hebt, dan is Sheldon Brown een goede start en wie een beetje Googled vind complete handleidingen op het net.

Het is dat Enschede nu eenmaal niet in de buurt van Gouda is anders heb ik er helemaal geen moeite mee om iemand even te helpen, en dat hoeft echt geen uren te duren.


minne
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 okt 2007 19:54

minne 07 mei 2008 17:37

Hap!

Sorry Karel, mocht ik je beledigen, dat is geenszins de bedoeling. De (ozo diepe) achterliggende gedachte was dat je wielen zelf moet spaken omdat het leuk is, niet om twee tientjes te sparen.

Met "Iedereen kan toch wielen spaken" bedoelde ik ook niet dat je een debiel bent als je het niet kan, maar alleen dat gebrek aan kennis van zaken en gebrek aan ervaring niet de grootste belemmeringen zouden moeten zijn. Maar dat je met veel geduld en aandacht best een wiel zou moeten kunnen spaken, ook als je het niet eerder hebt geprobeerd. En als fietsenmakers er moeite mee hebben heeft dat precies daarmee te maken, denk ik, dat ze geen tijd en aandacht hebben.

En met zo'n spaakcalculator zou de spaaklengte toch moeten kloppen?


Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 mei 2008 17:54

[quote="Minne"]
Sorry Karel, mocht ik je beledigen, dat is geenszins de bedoeling. De (ozo diepe) achterliggende gedachte was dat je wielen zelf moet spaken omdat het leuk is, niet om twee tientjes te sparen.
[/quote]


Inderdaad. Maar het leek er toch echt op dat karel vroeg of iemand zijn wielen voor hem wilde inspaken voor minder geld dan een FM ervoor zou vragen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

karel_venema
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:53

karel_venema 07 mei 2008 20:07

inderdaad, maar ik verwacht niet dat dat gaat lukken, want het is teveel werk om van iemand te verwachten dat ze dat voor weinig geld doen. Dus zal het wel gewoon een standaard setje worden dat ik voor m´n vriendin ga kopen hoewel die natuurlijk veel minder goed zijn (er vanuitgaande dat ik voor 80 a 100 euro een setje koop).

@ minne, geen punt maar het is wel een verkeerde aanname dat alle studenten zuipen want ook ik doe dat eigenlijk niet. Maar ik neem je verder niets kwalijk ;)

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 07 mei 2008 20:18

Ach, er is toch vanalles te koop? Bij Bikexperto heb je al een setje Mavic cxp22 / Shimano 105 voor EUR 120,- en dat is echt echt wielset waar je jaren mee vooruit kan. Bij andere winkels is waarschijnlijk ook wel iets moois te vinden voor dat geld.

karel_venema
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:53

karel_venema 07 mei 2008 20:22

Bij velohome had ik ook een mooi wel een zwaar setje gezien

http://www.velohome.nl/product_info.php ... cts_id=289

Maar ze reageren niet op mijn mail want ik wil wel graag eerst een foto zien want de dpx is een velg die al jaren bestaat (kwaliteit is allang bewezen)en wil natuurlijk niet een heel oude. Jullie ervaring met velohome?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 mei 2008 20:25

Eh, ookal is de velg die je krijgt al een paar jaar oud, dat maakt toch niet uit? Als ze uti de fabriek komen zitten ze verpakt in plastic dus ze worden echt niet zo snel lelijk ofzo.

En dat ze zwaar zijn, da's onvermijdelijk.

Cheap, light, strong.... pick two ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie