Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Afstellen derailleur

andreasg
Forum-lid

andreasg 28 jan 2011 13:09

Bezig om een MTB op te bouwen.
Aangekomen bij de nieuwe kabels en het hierbij afstellen van de derailleurs gaat het dus fout. Als richtlijn gebruik ik de handleiding van wielersportinfo.nl.

Maar als ik dus de achter derailleur met de stelschroef recht onder het kleinste tandwiel stel, kabel is dan ontspannen. Ik ga dan schakelen naar het grootste tandwiel dan krijg ik hem dus nooit meer op het kleinste tandwiel.

Wat doe ik verkeerd?
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..

diogenes
Forum-lid

diogenes 28 jan 2011 13:13

Waarom niet? Klemt de kabel ergens? Duw hem eerst eens met de hand naar binnen , terwijl je de kabel niet monteert. Komt hij dan wel terug?
Velgenfluisteraar

Florezido

andreasg
Forum-lid

andreasg 28 jan 2011 13:32

Kabel klemt nergens.

derrie is goed afgesteld op grootste en kleinste tandwiel.
Schakel ik van de kleinste naar de grootste en weer terug dan pakt hij het kleinste tandwiel niet.
Kijk ik dan naar de positie van de derrie dan staat deze wel mooi onder het kleinste tandwiel maar gaat de ketting dus niet mee.

Ketting is dus ook nieuw een KMC X9.
Is dan de ketting misschien het probleem??
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..

diogenes
Forum-lid

diogenes 28 jan 2011 14:18

Probeer eerst om het tandwiel net iets naast/buiten het kleinste kransje te zetten. Lukt het dan wel om naar het kleinste kransje terug te schakelen?

Indien het zelfs dan niet lukt: staat je kabel niet te strak gespannen ? Dan kan hij namelijk nooit terug naar het kleinste kransje. Probeer het zo af te stellen, dat je de stelschroef van de AD ietsje hebt uitgedraaid en dan pas de kabel vastzet. Als de boel dan te strak blijkt te staan, kan je de stelschroef van de AD ietsje indraaien om te kabel te ontspannen.

Heb je de kabel op de juiste manier vastgeklemd onder het boutje van de AD?

Zie ook:

http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... derailleur
Velgenfluisteraar

Florezido

rihodi
Forum-lid

Gebruikersavatar rihodi 28 jan 2011 14:22

als je de kabel los zet (met een high normal derrie) moet hij naar zijn laaste positie gaan schakelt'ie dan niet toch iets minder beperken met de stelschroef en dan moet'ie gaan (of je pad is niet helemaal recht)
het kan zijn dat je kabel iets te veel spanning houd maar bovenstaande wijst dat wel uit.
suc6

bedenk net dat het probleem ook in de shifter kan zitten , bij de laatse schakel beweging moet je de kabel zien bewegen natuurlijk.
-------------------------------
Just Ride
tip: www.derks-wielersport.nl

andreasg
Forum-lid

andreasg 29 jan 2011 11:58

Geen idee wat er nu mis ging maar het probleem is opgelost.
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..

Plaats reactie