Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuw type fiets

gijsken
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2011 03:32

gijsken 28 jan 2011 05:38

Ik ga een nieuw soort fiets ontwikkelen die aan elke funktie voldoet in dagelijks gebruik. De fietsen die er nu bestaan kunnen niet voldoen aan de eisen die ik stel. Ik trap elke fiets die ik heb binnen de kortste keren aan gort, ze zijn onhandelbaar, remmen niet voldoende, vragen veel onderhoud, kunt er niet zelf aan sleutelen, kunt er weinig mee vervoeren, enz.
Ik heb een hekel gekregen aan fietsen omdat er altijd wel iets aan mankeert. Zelfs de duurste Koga met automatische versnellingen hield het geen week vol.
Ik kan niet met één fiets de dingen doen die ik wil zoals: stad, bos en racen.

Mijn doel is om dit jaar een prototype te hebben gemaakt en zoek hiervoor informatie. Ik maak als eerste een uiterst gedetailleerd ontwikkelingsplan om de hoogste kwaliteit te garanderen. Ik weet alleen niets van fietsen bouwen af verder dan een naam verzinnen kwam ik niet. Ik noem haar: Spry-Bike, (moest iets verzinnen), en ze is van alle gemakken voorzien.

Wie wil/kan me advies geven waar ik de beste specialisten/materialen/technieken kan vinden?
De Spry-Bike word een combinatie van: oer Hollanse degelijkheid, vernuftige techniek, futuristische gadgeds, luxe, en gemak. Ik noem wat kernpunten:
Remmen met Antie-Blokkeer-Systeem,
Led-verlichting dat zorgt dat je de weg kunt zien in het donker,
Automatische richtingaangevers als je een bocht maakt,
Vering waarmee je je nooit meer last in je rug krijgt als je op snelheid over die honderden bulten in de wijk sjeest,
Banden die nooit meer lek kunnen raken,
Traploze, automatische versnelling,
Milieu vriendelijk op elk gebied,
Bescherming voor de gebruiker bij ongeval,
Bescherming bij alle weersomstandigheden,
Bagagedrager met meerdere funkties zoals: confortabele zitting voor degene die achterop zit, onbreekbare snelbinders waar je ook grote of zware spullen mee kunt vervoeren,
Perfect ergonomische houding voor de rijder,
Boordcomputer met aansluiting voor telefoon, muziekspeler ed,
Alarm en traceer-chip,
Kortom: ieder zijn persoonlijke fiets.

Ik ben benieuwd naar de reakties.
gijsken.

Oh ja, ik bedoel dus een FIETS, niet een auto of scooter.
De reden dat ik fietsen aan gort trap komt door mijn manier van fietsen. Reguliere fietsen vragen om een bepaalde manier van gebruik die voor mijn behoefte te kort schieten. De moet voldoen aan de wens van de mens niet andersom.
Ik woon in Tilburg en moet daar iedere dag en nacht zo snel mogelijk doorheen vanwege mijn werk. Alleen opgevoerde brommers zijn sneller dan ik. Dit komt door de infrastructuur in Tilburg die om te huilen zo slecht is. Vooral de snelheidsbeperkende bulten bedoeld voor auto's zijn funest voor fiets en ruggegraat. In de stad fietsen is voornamelijk optrekken en remmen dit snel achter elkaar vanwege de vele stoplichten en obstakels. Ik heb hier voor mijzelf een sport van gemaakt. Zo snel mogelijk van A naar B, alle verkeersregels in acht nemen, muziekje op en mezelf continu trainen en verbeteren. Hierdoor is mijn inschatting in het verkeer aanzienlijk verbeterd: ik weet wanneer stoplichten op groen springen en ken de knelpunten om maar wat te noemen. Mijn conditie heeft ook voordeel. Intuitief of instinct voor verkeerssituaties heeft zich bij mij ontwikkeld wat ik merk aan mijn gevoel. Hierdoor is mijn inschattingsvermogen verbeterd en heb ik steeds minder last van onverwachte handelingen van medeweggebruikers: steeds vaker schat ik goed in wat er voor mij gaat gebeuren en hoe ik hierop moet anticiperen.









:p:p:p

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6182
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 jan 2011 07:44

ik heb al zo'n fiets!!!

het heet Golf :)
Live fast; die young. mijn blog

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 28 jan 2011 07:46

En dat alles onder de 10 kilo?
:winkthumb:

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 28 jan 2011 08:50

Precies, zoiets heet een auto. Fietsen is afzien.... Als fietsen comfortabel was geweest, dan hadden ze het wel voetbal genoemd.
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

fructus
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 27 dec 2009 14:18

fructus 28 jan 2011 12:02

Hoewel ik weet dat het verschil tussen gek en geniaal zit in de mate van succes en dat iedereen zulk succes alleen achteraf duidelijk aan ziet komen, wil ik je wijzen op het volgende:

De autowereld ontwikkelt zich al meer dan 100 jaar op hoog niveau, met enorme investeringen. Toch is het hen nog niet gelukt een auto te maken die werkelijk geschikt is voor dagelijks gebruik, off-road en circuit-races. Porsche komt heel ver, sommige SUV komen ook ver, maar zie je niet als raceauto. Ze komen imho altijd tekort op minstens 1 aspect.

Nu naar jouw fiets: daar ligt een extra nadeel. De Porsche Cayenne doet het redelijk op deze 3 gebieden (absoluut geen fan), maar op racegebied komt de kracht dan van een dikke motor. Tenzij je Cancellara bent, heb je die niet. Het gewicht dat je toevoegt voor offroad gaat een serieus probleem vormen voor het racen ( en dan laat ik de aërodynamica en stijfheid nog even achterwege).

Ik denk dat er zeker mogelijkheden zijn voor een betere hybride, maar 3 aspecten is wat veel hooi op je vork. Maar wellicht heb ik het verkeerd en ben je een nieuwe Dyson. Succes en veel plezier gewenst.
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 28 jan 2011 12:08

Nou, volgens mij is hij wel een soort cancellara, als je in staat bent om elke fiets in no-time aan gort te trappen dan beschik je schijnbaar over meer kracht dan een paar profs bij elkaar, in dat geval heb je dan geen fiets voor iedereen nodig maar een heel specifieke voor 1 persoon.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 28 jan 2011 12:12

Als je nou eens een Idworx Easy Rohler koopt dan bespaar je veel ontwikkelingskosten :).

hfsracert
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 jan 2009 16:27

hfsracert 28 jan 2011 12:28

wat is het dat je nog wel leuk vind aan het fietsen? Alleen het trappen? Dit is simpelweg niet haalbaar en niet reëel. Bovendien zit je 'plan' vol met tegenstrijdigheden.

-Tenzij je 200kg weegt en 700watt per kg lichaamsgewicht trapt, kun jij echt niet alle fietsen aan gort trappen.
- Onhandelbaar? Een fiets heeft al vanaf zijn primitiefste vorm een stuur. Schijnt prima te werken
- Het niet zelf aan kunnen sleutelen gedeelte is bullshit. Iemand die dat apparaat van jou moet gaan onderhouden mag wel een pitcrew in dienst nemen
- Remmen met ABS en LED verlichting oké. Maargoed, niet echt vernieuwend, bovendien heb je al snel enige kilo's aan elektronica aan je 'fiets' hangen die het in het terrein af laten weten of voor moeilijk handelbare situaties zorgen
- Richtingaanwijzers die automatisch aangaan? lijkt me hoogst irritant. ALs je even lekker wilt slalommen tussen de strepen op een fietspad lijkt het net alsof je je alarmlichten ontsteekt. Handmatig bedienen zou een optie kunnen zijn, maar sinds wanneer is er wat mis met een hand uitsteken?
- Vering op een racefiets? Ding moet dus volleding instelbaar zijn om aan/ uit te kunnen zetten en om aan de specifieke eisen van het landschap af te stemmen: Méér elektronica en gewicht
- Banden die niet lek kunnen zijn banden die massief zijn. Als je deze op wat voor manier dan ook in bandenspanning zou kunnen laten variëren zou zéér wenselijk zijn. Het liefst met een knopje ofzo :+
- Mileuvriendelijk ga je het niet krijgen. Alleen de productie van zo'n fiets brengt al zo veel transport en processen met zich mee dat deze zich nooit terugverdienen. Bike zal onbetaalbaar worden als je elke laag van het productieproces 'duurzaam' wilt hebben.
- Bescherming op een fiets? een helm ja. Scars tell better stories
- Ergonomische houding verschilt per persoon, iemand met nekklachten of zwakke onderrug zit totaal anders als iemand die even in recordsnelheid naar z'n werk wil
- Bagagedrager? WTF alsof je ooit met dakpannen onder je onbreekbare snelbinders een bos wilt doorkruizen
- Boordcomputer met muziek, telefoon en navigatie functies. Goed idee! maar bestaat gelukkig al.

Ik stel voor dat je dit ding aanschaft
Afbeelding
Voldoet volgens mij volledig aan jou wensen, enige nadeel is dat je niet meer hoeft te trappen.
Merida

laulau
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 20 jul 2005 15:04

laulau 28 jan 2011 12:38

Klinkt allemaal erg ambitieus, maar wat doe jij in vredesnaam met jouw fietsen? Mijn Koga toerfiets gaat al jaren mee incl ritjes in afgelopen december met de nodige valpartijen.

Een fiets die dan ook nog eens geschikt moet zijn voor on/offroad gebruik lijkt mij niet haalbaar zonder een compromis of 2(00).

Mensen kunnen zo verschillend zijn van anatomie dat de perfecte houding op 1 en dezelfde fiets mij niet mogelijk lijkt. Zo zijn hier genoeg mensen die goed zitten op hun racefiets, maar mijn rug begint al te huilen bij het idee, om maar een voorbeeld te noemen.

Ik moet toegeven dat ik wel erg nieuwsgierig ben naar waar je evt. mee gaat komen!
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 28 jan 2011 12:44

HFS racert schreef: Ik stel voor dat je dit ding aanschaft
Afbeelding
Voldoet volgens mij volledig aan jou wensen, enige nadeel is dat je niet meer hoeft te trappen.


http://www.drymer.nl/drymer-leisure

Dan kan ie wel weer trappen, beetje dan....
Afbeelding

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 28 jan 2011 16:35

Eén technisch hulpmiddel voor de aandrijving bestaat al: de veronderstelde elektrische hulpmotor van Cancellara! Heb ff geen link, maar er heeft zelfs een artikel over in de Fiets gestaan.
Dan kun je de fiets dus iets zwaarder maken met allerlei luxe accessoires. Ik denk dat een fiets met een uiteindelijk gewicht rond 15 kg met hulpmotoren prima kan werken. Ook voor hoge snelheden.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
juulh
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 jan 2010 11:14
Locatie: Doetinchem

Gebruikersavatar juulh 28 jan 2011 16:58

RideFreeOrDie schreef:Eén technisch hulpmiddel voor de aandrijving bestaat al: de veronderstelde elektrische hulpmotor van Cancellara! Heb ff geen link, maar er heeft zelfs een artikel over in de Fiets gestaan.
Dan kun je de fiets dus iets zwaarder maken met allerlei luxe accessoires. Ik denk dat een fiets met een uiteindelijk gewicht rond 15 kg met hulpmotoren prima kan werken. Ook voor hoge snelheden.


Jij bedoelt de Gruber Assist.
ik heb het stuk ook gelezen

>> http://www.gruberassist.com/
Specialized Tarmac Elite Compact

Plaats reactie