Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

cassette vervangen en kettinglengte dan??

bikerfreak
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 apr 2007 01:22

bikerfreak 23 apr 2008 01:31

ik heb een triple tiagra systeem op mijn fiets zitten, met voor 50-39-30
en achter een 12-23 cassette.
wil ik om welke reden dan ook mijn cassette voor een andere verhouding vervangen bijv. 12-27, moet ik dan ten alle tijden de kettinglengte aanpassen, of gaat dat gewoon goed?
wil namelijk wat experimenteren met wat andere verhoudingen

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 23 apr 2008 01:35

Dat zal niet echt lekker gaan, want de ketting is te kort om de maximale omspanning bij 50 - 27 te halen (of je dat wil is wat anders). De derailleur zal tegen de cassette aanlopen.

Ergo: een ketting voor op het vlak en een voor je bergcassette.

Succes.

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 23 apr 2008 10:08

Als je een beetje fatsoenlijk schakelt, dan schakel je dus nooit 50X27 !!!

Dat is superslecht voor je ketting. 39X21 is precies hetzelfde verzet.

Als je fatsoenlijk schakelt, dan kan dat best wel.
Leg de ketting op het middenblad voor, en op het middelste kransje achter.
Als de deraileurarm dan horizontaal naar beneden wijst gaat het prima.

Als je echter een cassette hebt voor in de heuvels, en die gebruik je slechts sporadisch, dan kom je in de discussie over het vervangen van een ketting in relatie tot de slijtage op de cassette.

Dan is het het beste om ketting en cassette samen te bewaren en alleen samen te gebruiken. Wel elke keer met een nieuw breekpennetje ponsen.

pinaray
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:22

pinaray 23 apr 2008 10:18

Ik heb laatst ook een andere cassette gekocht (speciaal voor de heuvels 13-27) ik heb een compact cranckstel en de fm adviseerde mij om een andere ketting te kopen omdat de "oude" ketting was ingesleten in de oude cassette. Of dit echt nodig was weet ik niet maar het klonk wel logisch want het ging om gelijkmatige slijtage.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28018
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 apr 2008 11:38

@ pinaray

Hangt er een beetje vanaf, als je de ketting oprijdt (dus tot 7.000 km o.i.d.) dan is dat inderdaad zo, vervang je je ketting om de 3.000 (wanneer het beste er echt wel af is) dan kun je gewoon met één ketting en meerdere setups rijden.

ontopic:

Kettinglengte stel je volgens mij nog altijd af of je zwaarste verzet (50x12 in mijn geval) dus waarom je een andere ketting voor 't vlakke of bergen zou moeten hebben is me een raadsel.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 23 apr 2008 11:44

Veel mensen, waaronder ik, bepalen de kettinglengte aaan de hand van groot-groot. Je legt hem voor en achter op het grootste blad/kransje (niet door de derailleur), dan breng je de beide uiteinden samen en tel je er twee schakels bij op (naar boven afronden). Het voordeel: je hebt altijd de ortst passende kettinglengte.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28018
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 apr 2008 11:46

Ik doe het anders: ik leg de ketting op 't zwaarste verzet. De kettinglengte is juist indien het derailleurbeen precies verticaal staat (loodlijn door de twee derailleurwieltjes).

Voordeel: ik steek moeiteloos een 12-27 als ik eens ga klimmen. 50x27 schakelen is geen probleem, al doe ik dit nooit.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 apr 2008 11:50

Ik gebruik altijd gewoon dezelfde kettinglengte, of ik nou met 53-42 en 13-23 rijd of 53-38 met 12-28.
Zelfs 53-28 kan ik zonder problemen schakelen. (niet aan te raden ivm kettinglijn, maar er loopt niks stuk)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 23 apr 2008 12:39

Is daar niet een topic over, over het bepalen van de kettinglengte?

Ik lees nu al twee methoden buiten mijn eigen methode

Leg de ketting op het middenblad voor, en op het middelste kransje achter.
Als de deraileurarm dan recht naar beneden wijst is het goed.
Bij een dubbel, Grote blad en een kransje kleiner dan het middelste kransje en dan moet de deraileurarm recht naar beneden wijzen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28018
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 apr 2008 12:43

In het topic van TS-Biker komt het wel aan de orde en hij gebruikt de methode die ik ook gebruik.

Gebruikersavatar
christoffel
Forum-lid
Berichten: 701
Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43

Gebruikersavatar christoffel 23 apr 2008 13:15

Mehode die ik gebruik (en Campagnolo zelf ook, meen ik) gaat als volgt:

Ketting op het binnenblad en op de kleinste achter.
Vervolgens breng je de uiteinden van de ketting op zo'n manier samen dat de ketting net niet aan de onderkant tegen het derailleurwieltje of de kooi loopt. Altijd goed.
Gang is alles...

tore
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 apr 2008 00:16

tore 25 apr 2008 00:57

Die methode gebruikte ik ook voor de eerste ketting. Daarna kan je ze gewoon even lang maken als de oude die je vervangt.
Ook de achterderailleur heeft belang. De derailleurs voor een tripple kunnen door hun lengte wel een veel grotere variatie aan.
Bijkomende tip: Als je een nieuwe casette monteert, neem je direkt twee kettingen. Je verwisselt die om de 1500 km. het geheel slijt dus gelijkmatig. Met wat onderhoud raak je 15.000 km ver met dezelfde casette.

Plaats reactie