Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cube of Cannondale

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 22 apr 2008 13:46

Sharkman 1 schreef:Niet dus. Kan ook haast niet. De 5 is bombproof een niet heel licht. Met de 7,8 en 9 is men met hetzelfde materiaal veel verder gegaan en heeft gewicht bespaard (maar stijfheid ingeleverd)
Dat de 7 en 8 lichten en inderdaad een stuk(je) slapper waren weet ik, maar ik hoorde altijd dat C'dale met de 9 de goede eigenschappen van de 5 (stijfheid) en de 7,8 (comfort) had weten te combineren. Er zitten toch flink wat jaren tussen de 5 en de 9 dus dat klonk niet zo heel onlogisch. Zou wel eens wat stijfheidswaardes naast elkaar willen zien.. ik kan me bijna niet voorstellen dat een 9 te slap is voor iemand van 95 kg. Iemand die net z'n eerste racefiets koopt gaat daar toch niks van merken?

intersantos
Forum-lid

intersantos 22 apr 2008 14:12

GastheerG schreef:Ik rij alleen op fietsen waar door profs minimaal 3 klassiekers op gewonnen is! Dan weet je tenminste dat ze echt goed zijn.

Zoals een Cervélo? ;)

ogfrensjgiggun
Forum-lid

ogfrensjgiggun 22 apr 2008 14:29

Sharkman 1 schreef:Niet dus. Kan ook haast niet. De 5 is bombproof een niet heel licht. Met de 7,8 en 9 is men met hetzelfde materiaal veel verder gegaan en heeft gewicht bespaard (maar stijfheid ingeleverd)

Verrassend! Die betreffende dealer bood mij inderdaad ook een caad5 aan maar gaf ook de optie voor caad9. Zijn verhaal erachter was ook "doorontwikkeld....etc" maar jij zegt dus heel duidelijk dat op stijfheid is ingeleverd en dat de caad5 dus een betere optie is!
Is dit jouw persoonlijke ervaring of heb je documentatie hierover?
"This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects."

perik
Forum-lid

perik 22 apr 2008 14:37

Volgens de tabellen van Fiets (linkje):

Cannondale CAAD 5 2007
Torsiestijfheid gemiddeld: 112,9
Vorkstijdheid: 67,1
Bracketstijfheid: 41,2

Cannondale CAAD9
Torsiestijfheid gemiddeld: 112,7
Vorkstijdheid: 73
Bracketstijfheid: 40,8

Dat ontloopt elkaar dus weinig. Als je puur naar deze testwaarden kijkt lijken alle Cannondale frames meer dan voldoende stijf. Ik ben wel benieuwd wat nou precies jouw ervaringen zijn met de CAAD9 Sharkman?

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 22 apr 2008 14:48

tot op heden enkel heel veel Caad 8 en één amerikaanse Caad9 (met Si bracket) afgemonteerd.
De caad 8 frames rijden heel erg lekker maar voelden niet bijzonder strak aan wel was dit frame erg licht. Het zou kunnen dat er voor Europa een andere caad 9 gemaakt wordt als voor de markt in de VS (in ieder geval is hier het Si bracket niet leverbaar).
Wat zou kunnen is dat het oerstijve Caad 5 frame dat volgens mij vorig jaar nog in het programma zat inmiddels is omgelabeld naar Caad 9 en dan is de stijfheid wel te verklaren. Zijn een aantal andere merken die die in het verleden hebben gedaan om de kosten te drukken (teruggrijpen op een ouder model met een nieuwe naam).
Beetje vreemd dat een evolutiemodel als de Caad zo te downsizen maar daar zal wel een reden voor zijn (cannondale gaat van Alu naar carbonfietsen en het zal geen jaren meer duren voordat ze helemaal geen alu meer voeren)

ogfrensjgiggun
Forum-lid

ogfrensjgiggun 22 apr 2008 15:11

perik schreef:Volgens de tabellen van Fiets (linkje):

Cannondale CAAD 5 2007
Torsiestijfheid gemiddeld: 112,9
Vorkstijdheid: 67,1
Bracketstijfheid: 41,2

Cannondale CAAD9
Torsiestijfheid gemiddeld: 112,7
Vorkstijdheid: 73
Bracketstijfheid: 40,8

Dat ontloopt elkaar dus weinig. Als je puur naar deze testwaarden kijkt lijken alle Cannondale frames meer dan voldoende stijf. Ik ben wel benieuwd wat nou precies jouw ervaringen zijn met de CAAD9 Sharkman?

Dank voor de tabel, dat is wat ik nu al erg lang zocht:).
Als ik in datzelfde linkje eens vergelijk met de Cube bijvoorbeeld komt cannondale er toch een stuk 'stijver' uit, zelfs wat betreft sommige carbonframes! Er staan dan wel geen modellen van dit jaar in, ik weet niet hoe je dat mag interpreteren maar het verloop qua stijfheid zal wel meevallen over de afgelopen 5 jaar schat ik.

Zelf recentelijk om een caad8 gezeten (63cm) en met name als ik aanzet voelde de kont als een zwabber, das zonde. Wel comfort daardoor natuurlijk.

Hmmmm.....cube of cannondale.....de weegschaal lijkt langzaam naar cannondale te hangen..........nu nog caad 5 of 9........
"This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects."

foosho
Forum-lid

foosho 22 apr 2008 15:25

Uit de paar tests die ik van de CAAD9 gezien heb, is die niet slap.. ook niet knijterstijf, maar dat is misschien ook niet wenselijk.

Ik denk dat een Cube Agree *minstens* zo stijf is als een CAADx, de Cube streamer 2004 (!!) had bijv. volgens die zelfde tabel al:
Torsie: 125,7
Vork: 93,5
Bracket: 37,9

Merk op dat wat oudere/goedkopere carbonframes meestal een stuk minder stijf zijn dan alu!

ogfrensjgiggun
Forum-lid

ogfrensjgiggun 22 apr 2008 15:59

Foosho schreef:Uit de paar tests die ik van de CAAD9 gezien heb, is die niet slap.. ook niet knijterstijf, maar dat is misschien ook niet wenselijk.

Ik denk dat een Cube Agree *minstens* zo stijf is als een CAADx, de Cube streamer 2004 (!!) had bijv. volgens die zelfde tabel al:
Torsie: 125,7
Vork: 93,5
Bracket: 37,9

Merk op dat wat oudere/goedkopere carbonframes meestal een stuk minder stijf zijn dan alu!

Ja, maar bevindt de cube streamer zich in dezelfde prijsklasse als een caad 5/9?
De cube agree triple 2008 wel....maar die staat weer niet in de lijst.

foosho
Forum-lid

foosho 22 apr 2008 16:02

een streamer is goedkoper (complete fiets ~1250 euro)

Hier staan bijv. de prijzen.

ogfrensjgiggun
Forum-lid

ogfrensjgiggun 22 apr 2008 16:31

Foosho schreef:een streamer is goedkoper (complete fiets ~1250 euro)

Hier staan bijv. de prijzen.

Tsja! Tnx! Dan ga je denken he, hoe kan het dat die fiets Ultegra afgemonteerd EN een stijver frame goedkoper is dan de caad 5/9 met 105? Je zou zeggen dat ze OF op de afmontage OF op het frame dan bezuinigen......of is het inderdaad die paar honder euro voor het merk....?

Plaats reactie