Over de wielersport en zijn beoefenaars.

voedingssupplementen ivm wielrennen

achzo
Forum-lid

achzo 16 apr 2008 20:59

Zijn er hier mensen die echt baat ondervonden bij gebruik van een bepaald voedingssupplement?

Of is het allemaal verwaarloosbaar?

Zelf neem ik nu een tijdje (1maand) Creatine en heb gevoel gewoon beter te fietsen.

Wie heeft dergelijke ervaring en met welk produkt?
trekmadone

osensei
Forum-lid

osensei 16 apr 2008 21:20

Als het je gevoel geeft dat het werkt is dat heel mooi, ga er dan mee door.
Creatine heeft echter voor duursporters geen meerwaarde.
Bijkomend nadeel is dat je er zwaarder van kunt worden.
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

rezne
Forum-lid

rezne 17 apr 2008 00:58

Je zou eens een kijkje kunnen nemen in het gedeelte over training voeding en blessure's van dit forum. Daar is al één en ander geschreven over eiwitsupplementen e.d.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 17 apr 2008 01:03

En google natuurlijk. Type creatine en duursport en je vindt heel wat (wetenschappelijke) artikelen.
What makes the boat go faster?

joddi
Forum-lid

joddi 18 apr 2008 13:35

Ik denk dat je met goede voeding meer berijkt als met supplementen, gewoon goed en veel eten, van pasta kan je je bijna niet dik eten,

Creatine is meer voor krachtsporters dat je gedurende een korte tijd meer kracht kan leveren, ook kan je bij creatine nog wel eens kramp krijgen wat je onder het fietsen niet echt kan gebruiken.
Cube Agree GTC

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 apr 2008 14:40

geen ervaring met voedingsupplementen, maar wel met slimme drink technieken.

Drinken van dorstlesser (opgeloste maltodextrine) ipv water.
Voor en na fietsen een kop bouillon (voor de extra zouten).

Sindsdien heb ik veel minder last van kramp aanvallen!
Live fast; die young. mijn blog

jernst
Forum-lid

jernst 18 apr 2008 23:40

Ik heb een tijdje taurine gebruikt, maar merkte daar helemaal niets van dus weer mee gestopt. Sportvoeding (Gels/repen) gebruik ik wel steeds meer, dat verschil vergeleken met bv standaard muesli repen merk ik wel duidelijk.

achzo
Forum-lid

achzo 21 apr 2008 22:59

ik hoor van sommige wielrenners (nevenbonden) dat je, voor de start van de wedstrijd, al snelle suikers mag nemem, aangezien er tijdens de wedstrijd bijna geen mogelijkheid meer is en de inspanning heel intensief is... de afstand ook maar 50 a 60 km bedraagt.

Van een ex profrenner vernam ik dat je nooit vloeibare suikers mag nemen voor de start; omdat je suikerspiegel dan in de war geraakt

wie heeft ervaring... wie tips?
trekmadone

spikesice
Forum-lid

spikesice 08 mei 2008 13:24

Creatine werkt goed als je krachttraining aan het doen bent. Je merkt dat je spieren sneller groeien (vaak is het niet zo dat je spieren meer spieren ontwikkelen, maar je spieren houden meer vocht vast.)
Maar als je voor het restultaat wilt gaan om meer volume te krijgen is dit een goed middel

coulthard
Forum-lid

coulthard 10 mei 2008 23:48

Laten we eens kijken hoe de spier energie opwekt.
ATP is de uiteindelijke stof die een spier doet bewegen:
0-10 sec.: ATP (wat nog in de spier zit)
10-40 sec.: CP fosfaat (creatine)
40 sec. - 5 a 20 min.: Koolhydraat verbranding
+ 5 a 20 min,: KH + vet verbranding.

Creatine gebruiken krachtsporters om de "klap" die volgt nadat het CP fosfaat is opgebruikt tijdens een oefening zo groot mogelijk te maken. Door toegevoegde creatine duurt de fase waarin de CP gebruikt wordt langer, daardoor maakt deze meer energie en vermogen los.

Als de CP op, schakelt het lichaam over op KH verbranding. Deze levert echter beduidend minder energie waardoor er direct verzuring ontstaat.
Deze verzuring zorgt voor groei van de spier.
Dat komt doordat de spier wil groeien om zoveel mogelijk bloed te kunnen opnemen, om daar dus zoveel mogelijk glucose (dat is het product dat uit KH´s voot komt) uit op te kunnen nemen.

(even tussendoor: Langzame spiervezels (waar de wielrenner bij gebaad is) groeien amper omdat hier niet de hoeveelheid bloed die het kan opnemen de beperkende factor is, maar de hoeveelheid zuurstof die in het bloed kan zitten en wat een spier kan opnemen. Of terwijl er komt altijd genoeg bloed in de spier, maar er kan toch niet meer zuurstof in de spier of uit het bloed komen).

Dus creatine is vrijwel nutteloos. Tenzij je de snelle spiervezels flink wilt trainen. daardoor wordt je wel veel meer explosief, maar ga je flink inboeten op duurwerk (dus aeroob)
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

pantani
Forum-lid

pantani 12 mei 2008 20:18

Durvitan.
il magnifico

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 12 mei 2008 20:53

pantani schreef:Durvitan.

Is toch gewoon caffeine? Of heb ik het mis?
What makes the boat go faster?

Plaats reactie