Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
vinokourov
- Forum-lid
vinokourov
20 apr 2008 14:43
pantani schreef:Vanendert dan met de bevestiging?
samen met stubbe en gilbert een mooi belgisch trio, die mss iets kan doen. Al zal het niet voor de hoofdprijs zijn vrees ik
-
reinvandewou
- Forum-lid
reinvandewou
21 apr 2008 00:49
Afgelopen weekend ben ik naar de Amstel geweest. Nadat ik afgelopen weken naar de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix ben geweest had ik ontzettend veel zin om naar de enige klassieker op eigen bodem te gaan kijken. Het viel me achteraf een beetje tegen.
Ik kan niet helemaal analyseren waar het aan ligt maar voor mijn gevoel kan de Amstel in de verste verte niet tippen aan de eerder genoemde klassiekers.
Aan het landschap en parcours ligt het in ieder geval niet. Weer heb ik me verbaasd over de schoonheid van het zuid-Limburgse landschap.
Waar het wel aan kan liggen is bijvoorbeeld al de naam. De amstel gold race.
Internationaal evenveel zeggend als de vroegere HEW-classic in Hamburg(nu geloof ik gatorade classic of zoiets). Een vergelijkenis wat naam betreft met de Ronde van Vlaanderen(inderdaad de naam zegt aan wie deze ronde toebehoord) of Parijs-Roubaix is alleen qua klank al niet aan de orde.
Ook qua beleving van de supporters gaat het in Nederland helemaal anders. De vraag of Michael Bogaard dit jaar ook weer meedoet heb ik meerdere keren horen vallen. Echt een tipisch dagje uit maken wij Nederlanders ervan. Gezellig met vrouw en kinderen naar de heuvels van Limburg. Zie je toch nog een keer een berg.
Verder bestaat het publiek uit studenten, vips en een enkele 'echte' wielerliefhebber.
Als de renners dan nog eens passeren en de meeste supporters wakkerschrikken uit hun boek klinkt er niet meer als een mat applausje.
Natuurlijk schets ik het nu zwart-wit. En natuurlijk zijn de koersen niet met elkaar te vergelijken. En natuurlijk hoeft niet iedere supporter even fanatiek te zijn. En natuurlijk mag je met je vrouw en kind naar de koers komen, dat maakt wielrennen juist zo mooi. Maar het zijn gewoon een aantal verschillen die me opvielen.
ik heb trouwens wel een heel leuk weekend gehad hoor!
-
bottecchia
- Forum-lid
bottecchia
21 apr 2008 00:54
Ik kan me wel vinden in je verhaal. Nederland heeft gewoon veel minder echte wielerliefhebbers als je het vergelijkt met een land als België. En in Nederland krijgen grote sportevenementen vaak een beetje het karakter van een dagje uit. Kan best leuk zijn maar het is natuurlijk niet te vergelijken met de beleving die een Vlaming bij 'zijn ronde' heeft.
Die naam is mij inderdaad ook een doorn in het oog. Nietszeggend en het doet de koers te kort. Kijk dan eens naar bijvoorbeeld de hel van het mergelland. Een veel kleinere koers maar de naam is een stuk beter.
Waar zijn trouwens je foto's?
-
reinvandewou
- Forum-lid
reinvandewou
21 apr 2008 01:15
Die naam zocht ik net, van De hel van het mergelland, heerlijke naam.
owja
hier staat mijn fotoverslag van parijs roubaix.
-
dario
- Forum-lid
dario
22 apr 2008 10:45
Opmerkelijk hoeveel een naam kan uitmaken voor de gevoelswaarde die een koers heeft - want aan het parcours van de AGR kan het inderdaad niet liggen...
Maar hoedanook, ondanks het vrij matte koersverloop, een mooie finale gezien, met een schitterende winnaar: benieuwd wat voor moois Cunego dit seizoen verder nog in petto heeft!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
-
lior63
- Forum-lid
lior63
22 apr 2008 15:33
ridleyhater schreef:wie gaat er winnen?
cunego rijd sterk maar zie hem niet van voor in de amstel
mss kirchen, freire...
En zie wie er won in de Amstel.
Achteraf is het makkelijk, geef ik toe.
-
dario
- Forum-lid
dario
23 apr 2008 16:13
En vandaag? Rebellin maar weer - of zou Cunego voor een reeksje gaan? (hopelijk heeft hij nog wat over voor de Tour!)
Ricco alvast niet, die herstelt nog van het griepje dat hem ook al uit de Amstelgold hield...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)