bmc astana
Wil even reageren op de opmerking van Sharkman 1 dat SLC 01 vanaf 59 cm niet al te stijf zou zijn, heb de afgelopen 2 weken in de Franse Alpen en het Zwarte woud gefietst met de SLC 01 in de maat 59 cm en de fiets is bergaf zo stabiel als een trein op de rails. Vorig jaar ook in het zelfde gebied gefietst met een Cervelo R 3 en bij het afdalen van een molshoop begon de Cervelo al te shimmiën. Ben 1.90 m en weeg 90 kg en heb met de SLC 01 geen enkel probleem ondervonden, dus waar Sharkman 1 zijn informatie vandaan haalt is mij niet helemaaal duidelijk, tenzij hij zelf de ervaring heeft met de SLC 01
Reed je met dezelfde wielen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Hmm, ben ook 90kg en mijn R3 geeft geen kik.
Ik dacht dat tegenwoordig, mits je op een goed gemonteerde fiets rijdt (geen speling op balhoofd, naven, etc), een fiets niet meer zou 'kunnen' shimmien in een afdaling... Kwam dat verschijnsel niet uit vroegere tijden met frames met heel dunne buizen?
litespeed schreef:Ik dacht dat tegenwoordig, mits je op een goed gemonteerde fiets rijdt (geen speling op balhoofd, naven, etc), een fiets niet meer zou 'kunnen' shimmien in een afdaling... Kwam dat verschijnsel niet uit vroegere tijden met frames met heel dunne buizen?
neen, dit verschijnsel is teruggekomen met de intrede van de carbon frames...
bij van eyck in Aalst...?de witte schreef:ellohello,
Wie kan er mij enkele foto's en ervaringen vertellen en laten zien van een astana-kader bmc pro machine aub??
vanmiddag 1tje vast gehad maar wil wel is zien met wielen en groep op vandaar.......
grtz witte
Ik reed beide malen met Campagnolo Shamal Ultra wielen en 2007 is toch niet zo lang geleden en de Cervelo R3 was goed gemonteerd, daar kon het niet aan liggen.
Mijn punt is echter dat de BMC SLC01 een zeer stabile fiets is ook in de maat 59 cm en dat het zeer prettig afdalen is met zo'n fiets.
Mijn punt is echter dat de BMC SLC01 een zeer stabile fiets is ook in de maat 59 cm en dat het zeer prettig afdalen is met zo'n fiets.
Prima, maar en passant noem je ook dat een R3 al tijdens de afdaling van een molshoop ging shimmien. Het lijkt mij dat je de oorzaak daarvan zeker niet bij het frame moet zoeken.Subsea schreef:Mijn punt is echter dat de BMC SLC01 een zeer stabile fiets is ook in de maat 59 cm en dat het zeer prettig afdalen is met zo'n fiets.
Dat het fenomeen shimmien juist bij carbonnen kaders weer terug is, lijkt mij ook niet juist (hoewel ik twijfel over de serieusheid van die uitspraak, maar ik zie geen smiley's). De huidige carbonnen frames(ets) zijn een pak stijver dan stalen frames van tig jaar geleden.
Het probleem ligt echter we bij het frame van de R3, nadat deze door mijn dealer was terug gestuurd naar de importeur, bleek dat er een probleem was met de bovenbuis van het frame, mij is toen een nieuw frame aan geboden door de firma Veltec en heb ik besloten een R3 SL te nemen, die een dezer dagen door mijn dealer wordt opgebouwd.
Mocht ik echter weer problemen krijgen met dit frame dan wordt de volgende toch echt een BMC SLC 01.
Mocht ik echter weer problemen krijgen met dit frame dan wordt de volgende toch echt een BMC SLC 01.
Ik was niet helemaal duidelijk, maar in je eerste post bracht je je oordeel over de R3 erg algemeen. En dat de BMC dus veel beter zou zijn. En dat is waar ik op reageerde (of wilde reageren). Je had er beter aan toe kunnen voegen dat er met de bovenbuis van de R3 iets mis was en dat het dus een particuliere kwestie was.
Beetje laat maar toch een reactie op de SLC01 Astana frameset. Ik heb er vorig jaar één uit de USA gehaald in maat 61. Na een seizoen met veel plezier op de fiets te hebben gereden kwam de Alu bracketbus los. Na wat mailtjes met de leverancier in de States en BMC in Zwitserland werd er zonder problemen een splinternieuw frame geleverd via Veltec in Nederland. Ik heb nu een 2009 uitvoering in Team Red kleurschema. Mocht ook nog een maatje kleiner nemen die me net wat beter past.
Het bleek dat het 2007 model, geldend voor alle frames in Astana kleuren, dit probleem heeft ivm de verlijming. Vanaf 2008 zou het probleem opgelost moeten zijn. Heb je toch hetzelfde euvel, weet dan dat dit garantie is.
Voor wat betreft de rij eigenschappen van het frame. Het klopt dat het frame wat 'wiebelig' aanvoelt aan de voorkant. Dit wordt veroorzaakt door de wat langere balhoofdbuis en de lichte voorvork (Easton EC90 SLx). Dit went echter snel en de fiets stuurt superstrak door elke bocht. Vorig jaar ook in de Alpen gereden en met 85 naar beneden is echt geen punt, nog nooit zo zeker naar beneden geknalt! Niet het stijfste frame dat er is maar een perfecte mix van stijfheid, gewicht en comfort!
Het bleek dat het 2007 model, geldend voor alle frames in Astana kleuren, dit probleem heeft ivm de verlijming. Vanaf 2008 zou het probleem opgelost moeten zijn. Heb je toch hetzelfde euvel, weet dan dat dit garantie is.
Voor wat betreft de rij eigenschappen van het frame. Het klopt dat het frame wat 'wiebelig' aanvoelt aan de voorkant. Dit wordt veroorzaakt door de wat langere balhoofdbuis en de lichte voorvork (Easton EC90 SLx). Dit went echter snel en de fiets stuurt superstrak door elke bocht. Vorig jaar ook in de Alpen gereden en met 85 naar beneden is echt geen punt, nog nooit zo zeker naar beneden geknalt! Niet het stijfste frame dat er is maar een perfecte mix van stijfheid, gewicht en comfort!
Sportieve groeten ROSIER