Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

zitvlees steeds verder naar achteren verplaatsen....

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 14 apr 2008 23:20

Ik heb al geruime tijd de neiging om verder achterop te gaan zitten op mijn zadel.
Van achter gezien zie je dan zelfs mijn zadel niet meer...:-)

Wat zit hier achter? Naar mijn idee is de zadelhoogte ok.
BBL is 97 cm en zadelhoogte is 87,3 cm (hart bracket top zadel). Ik heb zelfs het idee dat het iets te hoog is aangezien ik het gevoel heb iets te overstrekken wat ik voel bovenin mijn kuiten (binnenzijde knie).

Ik ben erg benieuwd waar de neiging meer naar achteren te willen zitten vandaan komt. Overigens volg ik de zadelterugstand zoals die uit cyclefit is gekomen.

Graag jullie hulp/advies...
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

sirbas
Forum-lid

sirbas 14 apr 2008 23:21

Misschien zit je te kort op je stuur. Heb je al eens een langere stuurpen overwogen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 apr 2008 23:32

Hoever staat je zadel dan achter je bracket? En wat voor een zadel heb je er op zitten? En zoals Sirbas al aangaf heb je wel genoeg lengte in de fiets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 15 apr 2008 00:02

Mijn zadelterugstand is ca. 12 cm. De zitlengte volgens cyclefit is 59,3 cm (punt zadel tot center stuur) hier heb ik zelf inmiddels al 60,3 van gemaakt. Bovenbuislengte frame is 60,5 cm. Stuurpen heb ik gekort van 11 naar 10 aangezien ik het gevoel had mijn armen te overstrekken (pijn in ellebogen). Dit is nu goed voor mijn gevoel.....
Zadel zelf maakt volgens mij niets uit aangezien dit bij mijn regal, arione, flite, slr en sq lab
allemaal speelde. Eigenlijk mijn hele wielercarriere (zo'n 20 jaar) speelt dit al...:-(
Ik heb verder geen lichamelijke klachten behalve dat ik merk dat ik vaak tijdens het fietsen verder naar achter wil zitten dan mogelijk is op basis van mijn zadel.

Ik heb behoorlijk lange benen aangezien ik niet heel groot ben (1,93) mijn rug is relatief klein en mijn armen weer redelijk lang. Dat blijkt vaak lastig met het kiezen van de juiste geometrie. Qua geometrie komt mijn huidige fiets echter voor een standaardfiets goed in de buurt.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 15 apr 2008 00:09

Misschien je stuur iets lager, zodat je minder de neiging hebt om je hele lichaam naar achteren te kantelen zeg maar?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

kikkie
Forum-lid

kikkie 15 apr 2008 00:28

probeer anders eens een foto te posten van jou op de fiets (tegen een muurtje aan gaan staan oid)
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

berry2
Forum-lid

berry2 15 apr 2008 01:36

Bull schreef:Ik heb al geruime tijd de neiging om verder achterop te gaan zitten op mijn zadel.
Van achter gezien zie je dan zelfs mijn zadel niet meer...:-)

Graag jullie hulp/advies...

Ik heb dat zelfde probleem en ook ik ben 1.93 m.
Ga nu ook proberen mijn zadel nog een cm-tje naar achter te zetten en anders is het idee wat hier gemeld werd van en langere stuurpen wel een goed idee.
Bedankt voor de hulp.

erik_jan
Forum-lid

erik_jan 15 apr 2008 01:58

Interessante discussie. Ook ik ben aan het stoeien met de positie op mijn nieuwe fiets en denk juist dat de problemen komen door een te grote zadelterugstand. Ik ben 1.94m maar heb bbl van 92cm en dus een redelijk lang bovenlijf. Sinds een paar weken heb ook ik last pijn boven in de kuiten / onder in de knieholte. Het zadel aan twee keer laten zakken, zonder resultaat. Denk nu dat het ligt aan de te grote terugstand van 12 cm.

Ook jij stelde dat je last had van je kuiten. Ben niet overtuigd dat verder achterop gaan zitten de oplossing is.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 apr 2008 10:50

12 cm is idd wel heel erg ver. Maak eens een foto precies van de zijkant van de fiets, het liefst met jouw erop.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 15 apr 2008 10:59

Voor de typische 'euro' positie is 12 cm zadelterugstand niet eens uitzonderlijk hoor :p

Nu nog een 130 mm [correctie: 140] stuurpen monteren zonder spacers en knallen maar :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 15 apr 2008 14:15

Wat volgens mij belangrijk is dat een loodlijntje langs de buitenkant van de knie, terwijl de pedalen op gelijke hoogte staan, recht door de bal van de voet en de pedaalas gaat. Als ik deze criteria volg is mijn terugstand ok. Vergeet niet dat ik enorme benen heb en lange bovenbenen.

ariba
Forum-lid

ariba 15 apr 2008 14:24

Zou het kunnen liggen aan je toerental? wat rij jij normaliter?
Als ik een laag toerental ( 100) draai, dan zit ik meestal wat korter.
Afbeelding Kleur je dag met een rondje

Plaats reactie