Welk maat frame,
Hallo,
Ben nieuw op het forum en ben opzoek naar een nieuwe fiets. Rijd momenteel op een koga van 60 cm center-top en een bovenbuis van 58 cm. Mijn zadelhoogte is 83cm. Nu heb ik heb me op laten meten bij de fietsenmaker en daar komt naar voren dat ik frame hoogte moet hebben van 62cm en een bovenbuislengte van 57.5 a 58cm. Nu lees ik hier op het forum dat de lengte van de bovenbuis belangrijker is, maar dat zou betekenen dat ik bij een slooping frame een framemaat zou moeten hebben van 58 c-t, maar dan komt mijn zadel 25cm boven het frame is dat niet erg hoog??? Wie kan mij helpen of heeft nog tips...
Ik zelf ben 1.90 met een bbl 93
Bas
Ben nieuw op het forum en ben opzoek naar een nieuwe fiets. Rijd momenteel op een koga van 60 cm center-top en een bovenbuis van 58 cm. Mijn zadelhoogte is 83cm. Nu heb ik heb me op laten meten bij de fietsenmaker en daar komt naar voren dat ik frame hoogte moet hebben van 62cm en een bovenbuislengte van 57.5 a 58cm. Nu lees ik hier op het forum dat de lengte van de bovenbuis belangrijker is, maar dat zou betekenen dat ik bij een slooping frame een framemaat zou moeten hebben van 58 c-t, maar dan komt mijn zadel 25cm boven het frame is dat niet erg hoog??? Wie kan mij helpen of heeft nog tips...
Ik zelf ben 1.90 met een bbl 93
Bas
Ik zou gewoon kijken naar de fiets die je nu hebt.. vind je die te kort / te diep etc ? Never change a winning team
Al kan ik het advies wel begrijpen gezien je BBL...
/mierenneukmodus: 25cm is schuin gemeten, dus effectief zal het waarschijnlijk 24 zijn. Wat dat effectief voor de drop gaat betekenen hangt van balbuishoofd, etc af.
Al kan ik het advies wel begrijpen gezien je BBL...
/mierenneukmodus: 25cm is schuin gemeten, dus effectief zal het waarschijnlijk 24 zijn. Wat dat effectief voor de drop gaat betekenen hangt van balbuishoofd, etc af.
Bij een sloping frame steekt de zadelpen inderdaad wat verder boven je frame uit. Dit is geen enkel probleem, je zithouding is gelijk aan die op een klassiek frame (met gelijke bb en balhoofdsbuislengte) en een goede zadelpen is meer dan voldoende stevig.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Beste allen,
Ik wil graag binnenkort mijn eerste racefiets kopen. Ik twijfel enorm tuusen een Trek 1.7 met Shimano 105 voor en Ultegra achter del. & Specialized Allez Elit met Shimano 105. Welke merk is de betere met dezelfde groep en prijsclasse?
Waarom moet ik voor een specialized kiezen?
A.u.b. jullie reacties... tips en adviezen kan ik goed gebruiken.
Ik wil graag binnenkort mijn eerste racefiets kopen. Ik twijfel enorm tuusen een Trek 1.7 met Shimano 105 voor en Ultegra achter del. & Specialized Allez Elit met Shimano 105. Welke merk is de betere met dezelfde groep en prijsclasse?
Waarom moet ik voor een specialized kiezen?
A.u.b. jullie reacties... tips en adviezen kan ik goed gebruiken.
Hoi Soul,
gezien je aantal posts van 3 ga ik ervan uit dat je nieuw bent op dit forum, dus allereerst welkom! (er zijn topics om jezelf in voor te stellen overigens, da's misschien wel een goed idee)
Wat ik geen goed idee vind, is je post in dit topic: het betreft een geheel ander onderwerp! Ik zou zeggen: probeer eerst de zoekfunctie is om antwoord te krijgen op je vraag, en als dat niet voldoende is: open een 'eigen' topic ipv het hijacken van bas82's topic, is wel zo netjes lijkt me (overigens ga ik ervan uit dat je dit uit 'nieuw-lid-enthousiasme' gedaan hebt, dus vat het niet op als kritiek of zo)
gezien je aantal posts van 3 ga ik ervan uit dat je nieuw bent op dit forum, dus allereerst welkom! (er zijn topics om jezelf in voor te stellen overigens, da's misschien wel een goed idee)
Wat ik geen goed idee vind, is je post in dit topic: het betreft een geheel ander onderwerp! Ik zou zeggen: probeer eerst de zoekfunctie is om antwoord te krijgen op je vraag, en als dat niet voldoende is: open een 'eigen' topic ipv het hijacken van bas82's topic, is wel zo netjes lijkt me (overigens ga ik ervan uit dat je dit uit 'nieuw-lid-enthousiasme' gedaan hebt, dus vat het niet op als kritiek of zo)
Om in te haken op de reactie van Seger: ik denk ook dat de lengte van de balhoofdbuis gecombineerd met de lengte van de bovenbuis de belangrijkste maten zijn om je zit te bepalen. De gebruikte framematen tegenwoordig zijn niet meer eenduidig, want meestal niet gecorrigeerd naar (virtuele) horizontale bovenbuis...
De hoogte van de balhoofdbuis bepaalt hoe diep je kunt gaan zitten. Bij sloping frames is dit de enige vastigheid door de verschillende mate van sloping die er links en rechts te vinden zijn. Bij een meer sloping frame zal je zadel verder uitsteken ja. Vind je dit er niet uitzien zoek dan naar een minder sloping model (of zelfs klassiek) met een zelfde balhoofdbuislengte en bovenbuislengte.
Ik zou me er overigens niet teveel aan storen....
De hoogte van de balhoofdbuis bepaalt hoe diep je kunt gaan zitten. Bij sloping frames is dit de enige vastigheid door de verschillende mate van sloping die er links en rechts te vinden zijn. Bij een meer sloping frame zal je zadel verder uitsteken ja. Vind je dit er niet uitzien zoek dan naar een minder sloping model (of zelfs klassiek) met een zelfde balhoofdbuislengte en bovenbuislengte.
Ik zou me er overigens niet teveel aan storen....
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
In de praktijk is 't nog ingewikkelder, aangezien de voorvork wel es net ergens anders het wiel uit komt, de stuurvorkaanhechting misschien net wat dikker is, etc. 't Gaat misschien om een paar cm, maar dat maakt best veel uit
M.i. mist de belangrijkste maat bij de gemiddelde racefietsenfabrikant en dat is het verschil tussen de bovenkant van de balhoofdbuis en de bovenkant van de zitbuis. Als je die maat weet kun je tot op de mm je drop uitrekenen (aangenomen dat je de c-t van de zitbuis kent).
M.i. mist de belangrijkste maat bij de gemiddelde racefietsenfabrikant en dat is het verschil tussen de bovenkant van de balhoofdbuis en de bovenkant van de zitbuis. Als je die maat weet kun je tot op de mm je drop uitrekenen (aangenomen dat je de c-t van de zitbuis kent).
Dit begrijp ik niet geloof ik.. je kunt toch gewoon je zadelpen hoger of lager zetten?Foosho schreef:M.i. mist de belangrijkste maat bij de gemiddelde racefietsenfabrikant en dat is het verschil tussen de bovenkant van de balhoofdbuis en de bovenkant van de zitbuis. Als je die maat weet kun je tot op de mm je drop uitrekenen (aangenomen dat je de c-t van de zitbuis kent).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Volgens mij zijn alle maten van het frame even belangrijk, het gaat om het gehele plaatje.
Kortom kijk naar de gehele geometrie van het frame, pas dan kan je kijken om met minimale aanpassingen zoals zadelpen en stuurpen en spacers tot een passend geheel te komen.
Zonder extremen van te korte/lange stuurpennen, zadelpenstand te hoog/laag, en spacertorens toe te hoeven passen!
Kortom kijk naar de gehele geometrie van het frame, pas dan kan je kijken om met minimale aanpassingen zoals zadelpen en stuurpen en spacers tot een passend geheel te komen.
Zonder extremen van te korte/lange stuurpennen, zadelpenstand te hoog/laag, en spacertorens toe te hoeven passen!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Heb inmiddels even een stuk gefietst op mijn vader fiets 63cm. Deze voelde veel te groot en grof aan. Denk dat ik bij dan een 61cm frame moet hebben,
dit is bij een slooping/semi slooping toch 58 c-t??????
Dan toch het zadel maar een stuk de lucht in...
dit is bij een slooping/semi slooping toch 58 c-t??????
Dan toch het zadel maar een stuk de lucht in...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
giph schreef:Heb inmiddels even een stuk gefietst op mijn vader fiets 63cm. Deze voelde veel te groot en grof aan. Denk dat ik bij dan een 61cm frame moet hebben,
dit is bij een slooping/semi slooping toch 58 c-t??????
Dan toch het zadel maar een stuk de lucht in...
Door even een stuk te fietsen op een fiets van een ander, kan je niet zomaar een conclusie trekken! Dat is te kort door de bocht.
Alleen door het zadel de lucht in, ben je er niet! Kijk naar de gehele geometrie en bedenk daar bij hoe je zelf op de fiets wil zitten.
Sportief of recreatief, met het zadel de lucht in kom je automatisch dieper te zitten op een kleiner frame!
Kijk daarom ook naar de balhhofdbuislengte, want als je niet diep wil zitten krijg je weer een spacertoren!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
LVGH schreef:Dit begrijp ik niet geloof ik.. je kunt toch gewoon je zadelpen hoger of lager zetten?Foosho schreef:M.i. mist de belangrijkste maat bij de gemiddelde racefietsenfabrikant en dat is het verschil tussen de bovenkant van de balhoofdbuis en de bovenkant van de zitbuis. Als je die maat weet kun je tot op de mm je drop uitrekenen (aangenomen dat je de c-t van de zitbuis kent).
Nee, er is maar 1 juiste/optimale zadelhoogte...
(ongeveer 1,08 * BBL - cranklengte)