Crank lengte
Hallo,
Ik kwam vandaag met het schoonmaken van me fiets erachter dat er 170mm crankarmen opzaten nu is de framemaat 58, word dit wel vaker zo gedaan vanaf de fabriek want op zo'n maat hoort toch minimaal 172,5?
het gaat om een:
Cube Agree GTC
Framemaat 58(56 als je meet)
Crankset: Shimano FC-R600
Ik kwam vandaag met het schoonmaken van me fiets erachter dat er 170mm crankarmen opzaten nu is de framemaat 58, word dit wel vaker zo gedaan vanaf de fabriek want op zo'n maat hoort toch minimaal 172,5?
het gaat om een:
Cube Agree GTC
Framemaat 58(56 als je meet)
Crankset: Shimano FC-R600
Cube Agree GTC
bassie10 schreef: als je er pas achter kwam bij het poetsen wil toch zeggen dat je bij het
fietsen niet tot de conclusie gekomen bent dat je cranks te kort zijn, toch?
Geweldig!
Sheldon weet altijd raad trouwens
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Een rouleur heeft baat bij een kortere cranck. Een stoemper meer bij een langere. Dat bepaald meer de keuze van de lengte, dan de grootte van je frame.
Frankvanboven schreef:Een rouleur heeft baat bij een kortere cranck. Een stoemper meer bij een langere.
Nee, da's een oudewijvenverhaal.
Bij een (te) hoge trapfrequentie ben je beter af met korte cranks, en bij een (te) lage trapfrequentie heb je beter langere, maar dat betekent nog niet dat een spinner met korte en een masher met lange cranks moet rijden, bijna eerder in tegendeel
Inderdaad, het klinkt tegenstrijdig, maar denk er maar eens over na, en lees dat artikel van sheldon maar eens. Bij dat het bekende spinner/masher verhaal wordt altijd vergeten dat de cranklengte weliswaar invloed heeft op de gain ratio, maar dat op een fiets met versnellingen de gain ratio toch vrij te kiezen is door te schakelen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Ik kan het mij niet voorstellen. Met een korte cranck, heb je een kleinere cirkel te draaien. Ook voor mijn gevoel lijkt het dan wel te kloppen dat een rouleur baat heeft bij een kortere cranck. Ik zal het artikel van Sheldon eens gaan lezen.
Frankvanboven schreef:Ik kan het mij niet voorstellen. Met een korte cranck, heb je een kleinere cirkel te draaien.
Inderdaad, en dus kun je met kortere cranks een hogere trapfrequentie draaien.
Maar wát is nou een 'spinner'? Eigelijk is dat iemand die een hoge baansnelheid van het pedaal en dus hoge gewrichtshoeksnelheden aan kan!
Met 180mm cranks ben jij bij 110 rpm in feite meer aan het 'spinnen' dan met 170mm cranks bij dezelfde trapfrequentie.
It's all about gain ratio
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 15 feb 2007 19:45
- Locatie: Bergschenhoek
- Contact
Crancklengte heeft meeste te maken met de lengte van je benen (binnenbeen lengte) en het hefboomeffect.
Bij een korte cranck en lange benen kan het voorkomen dat je je benen nooit voldoende kunt strekken. Wellicht kan dit door je zadel hoger te zetten maar dat is dan weer erg lastig wanneer je stil staat en een voet op de grond moet zetten.
Dan hefboom. Hoe verder het punt ligt van de pedaalas t.o.v. de trapas hoe meer kracht er wordt uitgeoefend bij een zelfde druk van de benen. Denk maar aan een bout die vast zit en met een normale sleutel niet los te krijgen is. maak de sleutel langer met een pijp en de bout is los (of alles is kapot) Uiteraard maakt 2,5 mm niet veel verschil.
Beste is om frame af te stemmen op lichaam en ook alle losse onderdelen, want mensen zijn verschillend. 2 mensen van 180 cm kunnen heel verschillende been, arm en bovenlichaamlengte hebben. Dit opmeten kun je vaak bij fm goed laten doen of met wat hulp van anderen.
zie ook: http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm
Bij een korte cranck en lange benen kan het voorkomen dat je je benen nooit voldoende kunt strekken. Wellicht kan dit door je zadel hoger te zetten maar dat is dan weer erg lastig wanneer je stil staat en een voet op de grond moet zetten.
Dan hefboom. Hoe verder het punt ligt van de pedaalas t.o.v. de trapas hoe meer kracht er wordt uitgeoefend bij een zelfde druk van de benen. Denk maar aan een bout die vast zit en met een normale sleutel niet los te krijgen is. maak de sleutel langer met een pijp en de bout is los (of alles is kapot) Uiteraard maakt 2,5 mm niet veel verschil.
Beste is om frame af te stemmen op lichaam en ook alle losse onderdelen, want mensen zijn verschillend. 2 mensen van 180 cm kunnen heel verschillende been, arm en bovenlichaamlengte hebben. Dit opmeten kun je vaak bij fm goed laten doen of met wat hulp van anderen.
zie ook: http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets
zomerfietser schreef: Bij een korte cranck en lange benen kan het voorkomen dat je je benen nooit voldoende kunt strekken. Wellicht kan dit door je zadel hoger te zetten maar dat is dan weer erg lastig wanneer je stil staat en een voet op de grond moet zetten.
Mwa, dat zal wel meevallen, gaat maar over een paar mm.
zomerfietser schreef:Dan hefboom. Hoe verder het punt ligt van de pedaalas t.o.v. de trapas hoe meer kracht er wordt uitgeoefend bij een zelfde druk van de benen.
Inderdaad, maar de gain ratio kun je ook aanpassen door te schakelen, dus dat hefboomverhaal gaat niet op.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 15 feb 2007 19:45
- Locatie: Bergschenhoek
- Contact
Het laatste dat hefboon effect niet op gaat is niet geheel waar. Klopt dat je uiteraard gain ratio kan aanpassen door te schakelen, maar dan wordt je trapfrequentie om dezelfde snelheid te houden ook hoger.
Belangrijkste is dat de fiets goed is afgestemd op de berijder er van. Dit is voor iedereen net even anders.
Belangrijkste is dat de fiets goed is afgestemd op de berijder er van. Dit is voor iedereen net even anders.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets