Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano brakes 2009

geertjansen
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 26 apr 2006 21:16

geertjansen 22 mei 2008 20:15

Toch wel, je kunt overal een knopje op je stuur maken (klinkt makkelijker dan het is waarschijnlijk) en je kunt schakelen. Nu zit je met die draden, waardoor je maar vanaf één plek kunt schakelen. Doordat de elektronische groep grotendeels draadloos word (alleen bij de batterij niet geloof ik) kun je meerdere plekken schakelen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 mei 2008 20:23

De groepen worden niet draadloos, dat zou veel te storingsgevoelig zijn. Het is een eitje om met een zender een hele frequentie band weg te drukken en dan zou niemand meer kunnen schakelen.

Maar omdat je niet meer aan een kabel hoeft te trekken maar gewoon door middel van een stroompulsje (simpel gezegd) schakelt kun je gewoon meer sensoren toevoegen zodat je op meer punten kunt schakelen. Als Shimano en Campa niet met die slimmigheid komt dan maken we het toch gewoon zelf? De expertise is er wel voor.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ghisallo
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 17 jul 2007 10:27

ghisallo 22 mei 2008 23:33

ik heb het gezien en gehoord (mocht in de skil-shimano bus kijken) en het klonk ook geruidlooser en met een batterij kun je 1 jaar doen gewoon een kwestie van op tijd wisselen.
de profs rijden er toch niet voor niets op.

abacus
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 jun 2007 00:38

abacus 22 mei 2008 23:43

Ghisallo schreef: de profs rijden er toch niet voor niets op.


Profs rijden op wat de sponsor bepaalt, niet wat ze zelf zouden kiezen. Het feit dat profs er mee rijden zegt mij in dit verband helemaal niets.

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 23 mei 2008 00:11

Abacus schreef:
Ghisallo schreef: de profs rijden er toch niet voor niets op.


Profs rijden op wat de sponsor bepaalt, niet wat ze zelf zouden kiezen. Het feit dat profs er mee rijden zegt mij in dit verband helemaal niets.


Als de het materiaal niet deugt zullen ze er toch echt snel vanaf stappen of andere stickers op plakken. Volgens mij kun je je als prof ploeg niet verantwoorden naar de hoofdsponsor door te zeggen, tja als we betere banden hadden gehad dan hadden we ons wel meer in de kijker gereden. Een prof kan misschien niet elf kiezen, maar z rijden ook niet op alles wat maar door de sponsor aangedragen wordt.
Loeki Pro

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 mei 2008 01:01

Ghisallo schreef:ik heb het gezien en gehoord (mocht in de skil-shimano bus kijken) en het klonk ook geruidlooser en met een batterij kun je 1 jaar doen gewoon een kwestie van op tijd wisselen.
de profs rijden er toch niet voor niets op.


Dat geloof je toch zelf niet van die batterij? Als je er een heel jaar mee kan doen zonder op te laden is de batterij veel te groot en hadden ze een kleinere en lichtere moeten monteren. Maar goed iedere keer een actuator aansturen kost wel wat energie, dus daar is wel wat accu voor nodig. Ik denk eerder dat ze bedoelen dat de accu's zeker een jaar mee gaan, maar dat lijkt me wel erg kort. Een beetje Li-ion batterij kan je wel een paar honderd keer opladen voordat je de helft van de capaciteit kwijt bent. Je moet je fiets echter niet in de zon laten staan met een opgeladen accu, want dan gaat ie eerder stuk ;);)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 23 mei 2008 01:27

Amclassic-fan schreef:
Ghisallo schreef:ik heb het gezien en gehoord (mocht in de skil-shimano bus kijken) en het klonk ook geruidlooser en met een batterij kun je 1 jaar doen gewoon een kwestie van op tijd wisselen.
de profs rijden er toch niet voor niets op.


Dat geloof je toch zelf niet van die batterij? Als je er een heel jaar mee kan doen zonder op te laden is de batterij veel te groot en hadden ze een kleinere en lichtere moeten monteren. Maar goed iedere keer een actuator aansturen kost wel wat energie, dus daar is wel wat accu voor nodig. Ik denk eerder dat ze bedoelen dat de accu's zeker een jaar mee gaan, maar dat lijkt me wel erg kort. Een beetje Li-ion batterij kan je wel een paar honderd keer opladen voordat je de helft van de capaciteit kwijt bent. Je moet je fiets echter niet in de zon laten staan met een opgeladen accu, want dan gaat ie eerder stuk ;);)



Ik denk wel dat die batterij lang mee gaat, alleen een jaar is idd overdreven. Gezien de impulzen die de batterij moet geven zal dat niet veel van een batterij elke keer vergen. Dus afhankelijk of je iemand ben die veel schakeld of juist niet zal de batterij wel aardig lang meegaan ( Denk vooral aan toerfietsers als het op de markt komt)

Daarnaast ander puntje, hoe zit het met valpartijen, en de batterij/accu beschadigd raakt en niet meer volledig/goed functioneerd? reserve batterij of wat?
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 mei 2008 11:05

Je moet gewoon iets heen en weer bewegen, 't ding is feitelijk gewoon een electromotor. Die dingen verbruiken veel energie, dat is geen led-lampje wat je weken kan laten branden. Ik ga ervan uit dat alleen het schakelen energie kost, maar het zou ook wel eens zo kunnen zijn dat het vasthouden van een versnelling ook energie kost, doordat het netzo werkt als bijvoorbeeld microstepping van een stappenmotor. Maar goed als de 1e modellen leverbaar worden weten we het snel genoeg.

Nu zit de accu onder de bidonhouder, daar kan dus al weinig mee geboren. Je gaat geen reserve accu meenemen. 2 18650 cellen extra wegen weer 100 gram extra. Daarvoor staan de reserve fietsen op het dak.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28011
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mei 2008 11:33

Precies, in de huidige fietsen kan ook en shifter de geest geven. Voor profs met volgauto's ook niet echt een probleem, voor toeristen die 53x11 staan en die net de Redoute op willen rijden in een toertocht een iets groter probleem :D

Overigens zit er wel een grens aan waar profs (gesponsord) op rijden. De Roval cranks en de Specialized vorken zijn mooie voorbeelden (toevallig allebei van QSI). Ook herrineren we ons nog wel de Cristallo frames bij Rabobank. Als het echt brol is dan kiezen ze gewoon iets anders, of de sponsor het nu leuk vindt of niet.

ghisallo
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 17 jul 2007 10:27

ghisallo 23 mei 2008 18:23

Amclassic-fan schreef:
Ghisallo schreef:ik heb het gezien en gehoord (mocht in de skil-shimano bus kijken) en het klonk ook geruidlooser en met een batterij kun je 1 jaar doen gewoon een kwestie van op tijd wisselen.
de profs rijden er toch niet voor niets op.


Dat geloof je toch zelf niet van die batterij? Als je er een heel jaar mee kan doen zonder op te laden is de batterij veel te groot en hadden ze een kleinere en lichtere moeten monteren. Maar goed iedere keer een actuator aansturen kost wel wat energie, dus daar is wel wat accu voor nodig. Ik denk eerder dat ze bedoelen dat de accu's zeker een jaar mee gaan, maar dat lijkt me wel erg kort. Een beetje Li-ion batterij kan je wel een paar honderd keer opladen voordat je de helft van de capaciteit kwijt bent. Je moet je fiets echter niet in de zon laten staan met een opgeladen accu, want dan gaat ie eerder stuk ;);)


haha okee had het zeker verkeerd begrepen maar dan gaat die accu een jaar in ieder geval een jaar mee;)

bassie10
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 10 jun 2005 18:03

bassie10 23 mei 2008 19:36

Hm, accu's, derailleur met motortje, ik zie het niet zitten...

Ga denk ik uit protest weer op zoek naar zo'n kilometertellertje met een wieltje tegen de band en een wijzertje!:p
diessens fietserke

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 23 mei 2008 20:38

Idd een lekkere grote dynamo op je achterwiel laten drukken...en maar trappen

Plaats reactie