Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

derailleurprobleem

berthje
Forum-lid

berthje 29 mar 2008 09:58

Ik heb een hybride fiets van het merk Oxford Greenland.
Vooraan 1 kettingblad met 42 tanden en achteraan 7 speed.
Mijn schakelaar is een een Shimano Revoshift 7-speed.
Ik rijd gemiddeld 220 km per week (44 km per dag).
Oorspronkelijk had ik achteraan een 7-speed cassette gaande van 11 tot 28 tanden.
Vermits ik dus veel kilometers doe, moet ik mijn ketting en dus ook cassette regelmatig vervangen.
Toen die onderhoudswerken weer eens nodig waren besloot ik achteraan een 7-speed cassette (CS-HG70) te steken gaande van 12 tot 21 vermits de overgangen tussen de verschillende kransjes dan minder groot zijn.
Heb dus die vervangingswerken uitgevoerd maar naderhand werkte de derailleur niet meer naar behoren (wat hij daarvoor wel deed).
Ik kan de stelschroef aan de derailleur zo draaien zodat opschakelen goed gebeurt, maar dan verloopt het afschakelen niet goed (altijd 1 versnelling te ver draaien en dan terug voordat de ketting naar het gewenste kransje springt). Of ik kan de stelschroef zo regelen dat het afschakelen goed gebeurt, maar dan verloopt het opschakelen niet meer goed (zelfde probleem als hierboven).
Heb ook de derailleurkabel al vervangen, maar dat heeft niet geholpen.
Heeft er iemand een ideetje wat het probleem kan zijn

chevalier
Forum-lid

chevalier 30 mar 2008 00:16

Uit je verhaal kan alleen opmaken dat het mischien aan de cassette ligt als de derailleur voorheen wel goed werkte.
Heb je de oude tandwielen nog en de cassette, mischien is die nieuwe wel iets breder.

Lees hier ook even , maar dat heb je waarschijnlijk zelf ook al gedaan.

http://www.adrenalinsports.nl/mountainb ... ersnelling

Op de foto bij stap 1 staan zie je de stelschoefjes, als je eens stel schroefje A deze zit in je frame, neemt en daar aan gaat draaien dan kun je de hoogte van de ketting naar de tandwielen bepalen mischien is die wel te hoog omdat je van 28 naar 21 bent gegaan als grootste tandwiel.

allaplaya
Forum-lid

allaplaya 30 mar 2008 15:57

welke achterderailleur heb je?, Shimano heeft nl 2 mogelijkheden, bij sommige moet de binnen kabel aan de achterzijde van de borgbout lopen op de derailleur en bij sommige aan de voorzijde, dat scheelt enorm en inderdaad slaat ie constant over als de kabel aan de verkeerde zijde ligt!
succes...
mooi/goed hoeft niet altijd duur te zijn!!!

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 31 mar 2008 18:58

Bovenstaande onderschrijf ik ook volledig. Verder kan het ook van groot belang zijn de derailleur wieltjes eens te vervangen. schakelt hij ook weer veel beter door

Plaats reactie