Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

smeren of niet smeren?

gene
Forum-lid

gene 28 mar 2008 18:45

Ik heb body gedemonteerd, palletjes eruit genomen en gekuist.
Moet ik er nu vet aan doen bij het opnieuw monteren? Heb ik dan nog het mooie getik tijdens het freewheelen? Anderzijds: geen vet=snelle slijtage?
Het is een Chorus naaf van 5 jaar oud.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 28 mar 2008 18:54

Doe maar gerust een deftige portie vet erop en errond. In het begin hoor je dan zo een pfrtpfrtprft geluid: dat is het 'overtollige' vet dat weggedrukt wordt. Na je eerste ritje ga je terug je originele getik terug hebben en is alles goed beschermd.
Ik heb vorige week zo mijn Vento's volledig gedemonteerd, palletjes verwijderd en gereinigd en opnieuw ingevet. Ze lopen terug als nieuw, echt waar. Kan ook niet anders want de lagering bestaat uit vaste lagers.
Weet niet of die Chorus-naven ook met vaste lagers gelagerd zijn. Systeem van freewheel zal echter hetzelfde zijn. Prachtig systeem van Campa trouwens. Italianen en techniek is doorgaans geen goede combinatie maar van fietstechniek hebben ze wel kaas gegeten.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Erik
Forum-lid

Erik 29 mar 2008 20:51

Ik zou ze toch liever licht invetten. Bij teveel vet heb je het risico dat de palletjes blijven kleven en dan heb u een serieus probleem...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 29 mar 2008 21:56

Nee, ze kunnen niet blijven kleven door het knappe systeem van Campa.
Het veerjte rond die palletjes zorgt daar voor.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

gene
Forum-lid

gene 30 mar 2008 19:40

Ijzeren Briek is voor mij een referentie op technisch gebied.
Ik heb de palletjes en de vertanding dus goed van kogellagervet voorzien.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mar 2008 21:17

Ik snap niet waarom je daar vet in zou doen, een beetje olie is meer dan genoeg. Van Campa mag je er volgens mij ook geen vet tussen doen en al helemaal niet de boel helemaal vol smeren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

renners
Forum-lid

renners 30 mar 2008 21:41

Vol vet steken is niet aan te raden. Tenzij je op je bek wilt gaan. :)

beukje
Forum-lid

beukje 30 mar 2008 23:52

Tijdens freewheelen lopen die palletjes met grote snelheid langs het getande huis. In een afdaling heeft dit echt wel wat te verduren. Ik denk daarom dat een goed lagervet dan beter is dan een dunne olie.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 31 mar 2008 00:23

Om de werking goed te begrijpen: doe je wiel eens volledig open en bekijk de werking van die palletjes en veertje eens goed. Duw eens op één palletje, kijk wat dat veertje doet en vooral wat die twee andere palletjes dan gaan doen. Zoals ik zei: knap systeem van campa en het werkt echt wel goed.
Olie: goed voor op een ketting maar niet voor in een lagerhuis of een freewheel. Dat zit daar mooi afgesloten van de buitenwereld (niet 100% want dat bestaat niet bij een draaiend iets) en dat blijft daar dan mooi op zijn plaats zitten en doen wat het moet doen: zorgen dat alles soepel loopt en blijft lopen.
Die palletjes lopen niet langs het getande huis maar omgekeerd, je body staat stil tijdens een afdaling en het getande huis van je naaf duwt die palletjes op hun bolle kant naar binnen. Pas als je terug begint te trappen duwt de rechte kant van je palletjes tegen je vertanding en doet zo je wiel draaien. Zeer moeilijk uit te leggen zonder dat je een gedemonteerd wiel naast je hebt maar zo is het echt wel.
Ik blijf er dus 100% achter staan: goed invetten, overtollige vet wordt weggedrukt en alles blijft gesmeerd lopen.
Ik doe al het onderhoud van mijn fietsen en die van kennissen zelf en tot op heden nog niemand op zijn bek gegaan. Ik rij een 12 to 15.000 km per jaar en heb dus een behoorlijke praktijkervaring. Als er iets niet zou lopen zoals het moet dan zou ik het wel ondervinden zeker.

gene
Forum-lid

gene 11 apr 2008 01:08

Na het terug monteren draait het freewheel vrij stroef.
Zo erg dat de ketting even slap gaat hangen als ik de pedalen stil hou.
Naaf en body lopen anders perfect. Het is wanneer ik de schroef waarmee de body vastzit de laatste halve draai geef dat hij stroef begint te draaien.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 11 apr 2008 14:39

Even denken en een wiel dat ik nog staan heb demonteren en kijken wat er eventueel kan verkeerd gelopen zijn.

gene
Forum-lid

gene 18 apr 2008 19:31

Ben een paar keer gaan rijden. Freewheel loopt weer soepel als voorheen.
Zo zie je maar, sommige problemen lossen zich vanzelf op.

Plaats reactie