Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

een groter frame

biostabil
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2006 19:39

biostabil 21 mar 2008 15:17

Vraagje:

Ik wil mijn frame (Bianchi SL Alu (sloping 55) vervangen voor een iets groter exemplaar. Waar moet ik op letten als ik verder alles wil houden en dus over wil zetten? (Campagnolo chorus (2003) groep, mavic ksyrium wielen (voorvorkje overzetten zal wel niet lukken?) Is het een probleem om van een 5 jaar oud frame naar een huidig frame over te stappen, qua maten? en zou ik eventueel ook een ander merk frame probleemloos in kunnen passen? Misschien heb ik wat langere bekabeling nodig, is dat lastig te vervangen?

MvG

mpol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 sep 2006 12:25

mpol 23 mar 2008 13:24

Zonder enige kennis van het betreffende frame wil ik wel een reactie geven. Er zijn een aantal dingen om op te letten, en die anders kunnen zijn. Niet echt onoverkomelijk meestal, maar het kan betekenen dat je nieuwe onderdelen mag kopen.
Ik gok dat je voorvorkbuis een diameter van 1 1/8e heeft, dit zou ik even opmeten voor de zekerheid. Deze zou dan op zich moeten passen op je nieuwe frame. Wel zou ik even kijken naar de lengte van de stuurbuis, en ervan uitgaan dat je nieuwe frame een langere balhoofdbuis kan hebben. Dit kan betekenen dat je vork niet gaat passen. Maar meestal zal dat wel meevallen. Opmeten van je huidige stuurbuis, en opletten bij aankoop is het devies.
Ik neem aan dat je je huidige zit, in ieder geval de hoogtes van zadel en stuur wilt meenemen naar je nieuwe fiets. Als dan je bottombracket net zo hoog staat bij je nieuwe frame, zal je zadel ook op dezelfde hoogte komen, en dus wil je je stuur ook weer op die hoogte hebben. Dus als de verschillen in balhoofdbuis niet te groot zijn, dan kan het gewoon.
De groep zal gewoon gaan passen. Het kan zijn dat je een ander trapaslager nodig hebt, omdat je van 68 naar 73 mm gaat, of andersom (meestal gewoon 68 mm), of omdat je van Italiaans draad naar Engels draad gaat, of andersom. Kost dus een paar tientjes in dat geval.
Wielen passen gewoon.
Zadelpen diameters willen nog wel eens afwijken, het ene frame heeft 31,6, de andere 27,2, en er zijn nog andere minder gangbare maten. Het kan je dus een nieuwe zadelpen gaan kosten.
En kabels zou ik na 5 jaar sowieso vervangen. Het afbreken en opbouwen moet toch gebeuren, dus het is weinig extra werk.
Maar als je al opziet tegen kabels vervangen, wat vind je dan van groep overzetten, voorvork wisselen, en trapas vervangen? Je hebt er wel wat sleutelervaring voor nodig lijkt me. Of laat je het door de fietsenmaker doen? Op zich is het wel een interessant project om wat sleutelervaring op te doen natuurlijk.

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 23 mar 2008 14:22

Als de fiets nu goed zit, wel je maten opnemen vóór het demonteren is het enige dat ik kan toevoegen.
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

biostabil
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2006 19:39

biostabil 25 mar 2008 11:37

Zeer bedankt voor de reacties. Meten is weten eens te meer. Ik was van plan het zelf (met wat hulp) te doen, maar werd een beetje bang gemaakt met allerlei spookverhalen van een fietsenmaker. Zo zou het afstellen van campagnolo shifters uit 2003 met wat nieuwere campagnolo derailleurs bijna onmogelijk zijn; dat kon alleen een mannetje in groningen. Maar volgens mij hoef ik mijn shifters niet uit elkaar te halen.

mvg

Plaats reactie