syntace c2 of jammer GT opzetstuur voor triathlon
-
- Forum-lid
Ik ben voor mijn racefiets (Rose Pro-SL 3000) op zoek naar opzetstuur voor 1/4 en 1/2 triathlons (40-90 km), zonder dat ik daarbij iets aan mijn fiets wil veranderen (dus geen andere zadelpen of kortere voorbouw). Doelstelling is komen tot een meer aerodynamische houding (tegenwind!) en toch comfortabel zitten.
De meeste opzetsturen lijken me te dwingen tot een houding waarbij ik teveel naar voren ga leunen om nog prettig te zitten (te lange bars). Ik aarzel nu tussen de syntace c2 (nadeel: niet verstelbaar - dus of goed of fout) of de profile design jammer GT (nadeel: lijkt me wel erg kort).
Wie heeft er ervaring met één van beide opzetsturen?
Bedankt, Hans
De meeste opzetsturen lijken me te dwingen tot een houding waarbij ik teveel naar voren ga leunen om nog prettig te zitten (te lange bars). Ik aarzel nu tussen de syntace c2 (nadeel: niet verstelbaar - dus of goed of fout) of de profile design jammer GT (nadeel: lijkt me wel erg kort).
Wie heeft er ervaring met één van beide opzetsturen?
Bedankt, Hans
triathlon is 3x leuker
Heb ervaring met beiden. De jammer GT is bijna niet te vergelijken met de C2. De C2 is zoveeeeeel beter, vooral door de lengte en de kwaliteit van de pads. En het voordeel van het niet in lengte kunnen verstellen van de C2 is dat je er dan ook niet over hoeft na te denken ...... Maar je mag mijn Jammer wel kopen hoor! 20euro en verzendkosten en het stuurtje is voor jou.
Hoi, de enige echte oplossing (volgens mij) is de syntace xxl, anders zit je te ver gestrekt naar voren. Dit op aanraden van een specialst (Roefofs fietsen in Arnhem). Succes. Kost ong. 150 euri, maar dan kun je jaren vooruit. Lees alles maar over zitposities (google en www.bikesportmichigan.com). Heb in het verleden de C2, Profile sturen, en speciale zadelpennen geprobeerd etc. maar dit is de beste tussenweg. (Overigens profile heeft ook zgn. short aerobars) deze zijn de beste oplossing naar mijn gevoel. Maar dit is mijn persoonlijke ervaring. Succes, gr, Paul.
-
- Forum-lid
En als ik nu een C2 in de maat S koop? Zit ik dan nog gestrekt? (De xxs - die bedoel je denk ik - is 20 cm, de C2 in S is 23 cm). De Jammer GT is zo'n short Aerobar, maar ik weet de lengte niet... Auke, kun jij me vertellen wat de lengte van Jammer is? Op dezelfde manier gemeten als de C2, van midden stuurbuis tot einde greep?
triathlon is 3x leuker
Zou niet meteen voor een tussenweg gaan. Heb dit weekend de XXS binnengekregen en die gebruik ik als tussenvorm op mijn wegracefiets, voor korte stukje in triathlonhouding. Als je lange tijd in tt-houding wilt fietsen dan zou ik niet bezuinigen op de lengte. Hoe meer je op je ellebogen kunt steunen, in plaats van ergens halverwege op je onderarm, hoe beter. Ben zelf 1.90 en heb voldoende aan de L versie van de C2. De lengte van de Jammer GT zal ik eens voor je opmeten....(zie ook http://www.profile-design.com/nice_asse ... t08_sm.pdf), maar die is vergelijkbaar met de XXS, en bij lange na niet zo prettig als de C2 of C3, maar ja, wel iets goedkoper. Maar van goedkoop kun je lang niet zo lang nagenieten als van duurkoop....
C2 is gemaakt voor een zgn. triathlonzit, de xxl is een doorontwikkeling specifiek voor gebruik op een racefiets (73 graden hoek). Ga maar eens in een aerozit op je racefiets zitten zonder aerobars, grijp de draden van (als je shimano hebt) je remmen dit is een natuurlijke houding. Denk maat eens aan de 3tt sturen die 13 jaar geleden in de mode waren ook profpeloton. De c2 is ook goed gaat denk ik om nuances, ik heb met een M gereden deze was nog te lang. 3 cm is veel als je comfortabel wil zitten. Kwestie van keuzes maken, na 15 jaar ervaring met diverse aerobars, en veel geld uitgegeven te hebben heb ik mijn keuze kunnen maken. Analyseer maar eens alle foto's van wedstrijden zij die goed zitten hebben een kortere stuurpen of zadel nog naar voren gezet. Succes.
-
- Forum-lid
Dus Auke, jij zou gaan voor de C2 en het zadel naar voren zetten? Ik wil echter goed kunnen wisselen tussen posities, vandaar mijn beeld om alles te laten staan waar het staat.
Paulz, hoe lang ben jij?
Het gaat me niet zozeer om de kosten (binnen grenzen...) maar ik wil gewoon 40-90 km comfortabel kunnen zitten. Ik ben inderdaad bang dat ik te gestrekt ga zitten, dat heb ik op de fiets al geprobeerd, dat gaat niet werken, dat voel ik meteen... Dus wat geeft het meeste comfort zonder te hoeven verstellen? Ben zelf 1.80, maar kom dan uit op een C2 medium, maar dat is 26 cm, en dan zit ik veel te ver naar voren. Vandaar mijn idee om een S te kopen. Die is 23 cm, een XXS 20 cm... Met een XXS kun je dus nog minder op je ellebogen steunen. Nadeel leek me dat ze niet verstellen zijn, vandaar de Jammer GT. Lees echter overal dat Syntace veel comfortabeler en kwalitatief beter is.... maar dat gaat me niet helpen als hij te lang is. Voordeel van C2 boven XXS lijkt me de vorm, geeft meer mogelijkheden.
Paulz, hoe lang ben jij?
Het gaat me niet zozeer om de kosten (binnen grenzen...) maar ik wil gewoon 40-90 km comfortabel kunnen zitten. Ik ben inderdaad bang dat ik te gestrekt ga zitten, dat heb ik op de fiets al geprobeerd, dat gaat niet werken, dat voel ik meteen... Dus wat geeft het meeste comfort zonder te hoeven verstellen? Ben zelf 1.80, maar kom dan uit op een C2 medium, maar dat is 26 cm, en dan zit ik veel te ver naar voren. Vandaar mijn idee om een S te kopen. Die is 23 cm, een XXS 20 cm... Met een XXS kun je dus nog minder op je ellebogen steunen. Nadeel leek me dat ze niet verstellen zijn, vandaar de Jammer GT. Lees echter overal dat Syntace veel comfortabeler en kwalitatief beter is.... maar dat gaat me niet helpen als hij te lang is. Voordeel van C2 boven XXS lijkt me de vorm, geeft meer mogelijkheden.
triathlon is 3x leuker
Ik had exact dezelfde gedachten als jij nu hebt. Daarom heb ik eerst een JAmmer gekocht omdat ik dacht dat het veel zou schelen, achteraf had ik beter direct de C2 kunnen kopen. Met de XXS kun je niet op je ellebogen steunen, maar steun je meer op je onderarm. Theoretisch zou de Jammer iets meer naar achteren kunnen met de steunen. In mijn praktijk maakt het dus niet uit en heb ik liever de langere reach van de C2. Je zou van Profile ook nog de T2 kunnen nemen, heb je een iets langere reach en meer flexibiliteit in voor/achter verstelbaargheid. De pads blijven echter niet zo duurzaam houdbaar als die van Syntace.
[img=http://www.profile-design.com/nice_asse ... pu_800.jpg]
En misschien staat er hier ook nog wat voor je
http://pro-bikegear.com/publish/content ... ducts.html
Of oval-concepts
http://www.ovalconcepts.com/productsGen ... 99&idCat=1
[img=http://www.profile-design.com/nice_asse ... pu_800.jpg]
En misschien staat er hier ook nog wat voor je
http://pro-bikegear.com/publish/content ... ducts.html
Of oval-concepts
http://www.ovalconcepts.com/productsGen ... 99&idCat=1
-
- Forum-lid
Ja, die T2 had ik ook al naar gekeken, maar die lijkt me voor lange ritten te oncomfortabel voor mijn polsen.... Zou jij bij mijn lengte (180) dan een C2 M of S nemen? En verwacht je dan dat ik het zadel moet verplaatsen, of had jij dat niet nodig? (ik neem aan dat je geen triathlon frame hebt...)
triathlon is 3x leuker
Het hangt natuurlijk vooral van je armlengte af, dus dat moet je zelf even inschatten. En wat als je het zadel wel wat moet verplaatsen? Het enige wat ik doe is het zadel iets kantelen, omdat mijn bekken zich toch iets kantelt als je wat meer naar voren komt.
Heb recentelijk foto's van mijn fietsjes hier geplaatst:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=107&page=215
Heb recentelijk foto's van mijn fietsjes hier geplaatst:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=107&page=215
-
- Forum-lid
Helaas kan ik de foto's niet zien, is een Windows Vista probleem, jammer! Het geeft niets als ik het iets moet verplaatsen, zolang mijn gewone positie maar comfortabel blijft. Dat ik het zadel iets moet kantelen, dat gevoel kreeg ik al als ik erop ging zitten.... Lijkt me ook niet zo'n probleem, zolang het allemaal maar niet te veel is.
Klinkt alsof ik toch voor die C2 moet gaan, maar eens even op fiets uitproberen welke maat voor mijn onderarmen goed zou voelen....
Bedankt voor de tips!
Klinkt alsof ik toch voor die C2 moet gaan, maar eens even op fiets uitproberen welke maat voor mijn onderarmen goed zou voelen....
Bedankt voor de tips!
triathlon is 3x leuker
Mijn zadel(pen) en stuurpen bleven ongemoeid, Hans. Wel zal je moeten bedenken welke maat je wilt hebben: small, medium of large. Op de C2-doos staat de bijbehorende lichaamslengte vermeld:
- S: tot 170cm
- M: 170cm tot 182cm
- L: vanaf 182cm
Maar die maten zeggen eigenlijk weer niet alles. Ik heb zowel op m'n race- als m'n pekelfiets een C2-medium, terwijl mijn lengte 1m88 is. En waarschijnlijk zou een C2-small me nog beter 'liggen'.
En je kunt nog kiezen voor z.g. tussenstukjes waardoor de C2 ongeveer 2cm hoger komt te zitten.
De C2 geeft inderdaad meerdere mogelijkheden om je handen te plaatsen. Maar als je comfortabel en niet al te gestrekt wilt liggen, is de C2-small waarschijnlijk de beste keuze. En wellicht kan je later nog die tussenstukjes aanschaffen, waardoor je een fractie hoger gaat liggen.
Overigens rij ik heel wat kilometers -- heerlijk -- languit liggend, als ik in m'n uppie train (en in een trainingsgroep alleen wanneer ik op kop rij).
- S: tot 170cm
- M: 170cm tot 182cm
- L: vanaf 182cm
Maar die maten zeggen eigenlijk weer niet alles. Ik heb zowel op m'n race- als m'n pekelfiets een C2-medium, terwijl mijn lengte 1m88 is. En waarschijnlijk zou een C2-small me nog beter 'liggen'.
En je kunt nog kiezen voor z.g. tussenstukjes waardoor de C2 ongeveer 2cm hoger komt te zitten.
De C2 geeft inderdaad meerdere mogelijkheden om je handen te plaatsen. Maar als je comfortabel en niet al te gestrekt wilt liggen, is de C2-small waarschijnlijk de beste keuze. En wellicht kan je later nog die tussenstukjes aanschaffen, waardoor je een fractie hoger gaat liggen.
Overigens rij ik heel wat kilometers -- heerlijk -- languit liggend, als ik in m'n uppie train (en in een trainingsgroep alleen wanneer ik op kop rij).