Ketting vervangen
All,
Moet mijn ketting vervangen, heb op m-ginering al e.e.a. gelezen over hoe te vervangen. MAar...wat is jullie ervaring, is het een lastige klus? Wat zijn de valkuilen?
Hij moet namelijk picobello weer opzitten. Ik vervang de ene Ultegraketting door de andere, is het aantal schakels dan ook gelijk? Of moet ik er nog wat schakeltjes afhalen??
Moet mijn ketting vervangen, heb op m-ginering al e.e.a. gelezen over hoe te vervangen. MAar...wat is jullie ervaring, is het een lastige klus? Wat zijn de valkuilen?
Hij moet namelijk picobello weer opzitten. Ik vervang de ene Ultegraketting door de andere, is het aantal schakels dan ook gelijk? Of moet ik er nog wat schakeltjes afhalen??
Als de ketting goed was, kan de nieuwe even lang blijven. Wel even schakels tellen!
het is geen lastige klus:
1. Met een goede kettingpons de oude ketting loshalen.
2. De nieuwe op lengte brengen.
3. de ketting omleggen en met de bijgeleverde pin vast ponzen. Niet te ver doordraaien! Als het goed is hoor je een klik als hij goed zit. Daarna kan je de rest van de pin afbreken met een tangetje.
het is geen lastige klus:
1. Met een goede kettingpons de oude ketting loshalen.
2. De nieuwe op lengte brengen.
3. de ketting omleggen en met de bijgeleverde pin vast ponzen. Niet te ver doordraaien! Als het goed is hoor je een klik als hij goed zit. Daarna kan je de rest van de pin afbreken met een tangetje.
W0uter schreef:Als de ketting goed was, kan de nieuwe even lang blijven. Wel even schakels tellen!
het is geen lastige klus:
1. Met een goede kettingpons de oude ketting loshalen.
2. De nieuwe op lengte brengen.
3. de ketting omleggen en met de bijgeleverde pin vast ponzen. Niet te ver doordraaien! Als het goed is hoor je een klik als hij goed zit. Daarna kan je de rest van de pin afbreken met een tangetje.
Ok dank je. Maar nu had ik ook gehoord dat schakels tellen onbetrouwbaar kan zijn, want de oude ketting rekt na intensief gebruik wat uit...? Klopt dat?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
volgens mij zitten dr ook geen lagers in een ketting..
Je kunt de ketting ook op de juiste lengte instellen door hem voor over het grote blad te laten lopen en achter over het kleinste tandwiel. De derailleur wieltjes moeten dan loodrecht onder elkaar staan.
Voor het geval je geen zin hebt om schakeltjes te tellen....
Voor het geval je geen zin hebt om schakeltjes te tellen....
Wat ik altijd doe wanneer ik een ketting wissel is de nieuwe naast de oude leggen als hij eraf is. Zo zie je door naar de rolletjes te kijken gelijk of je de juiste lengte hebt. De beste manier om het pinnetje in te draaien is door HEEL voorzichtig aan de pons te draaien, elke keer en heel klein stukje, net zolang tot de geponste schakel vrij kan bewegen. Dan stoppen, breekpen afknakken en controleren of de pen evenwijdig is geponst, hij moet aan beide zijden van de schakel evenver uitsteken. De reden voor deze methode is dat Shimano kettingen pinnen hebben met een verjonging in het midden. De binnenste schakel valt hier precies in zodat deze vrij kan bewegen. Kan de schakel desondanks toch niet vrij bewegen, dan helpt het bij mij meestal om het pinnetje links of rechts nog een HEEL klein 'tikje' met de pons te draaien. Dit is om het braampje van binnen, wat door het ponsen kan zijn ontstaan, weg te drukken. en dan nog een keer controleren of de pin in het midden zit.
Belangrijk is ook het gebruiken van een goede kettingpons, dat werkt makkelijker bij deze methode. Bovendien draai je goedkope ponsen (Tacx bv) makkelijk kapot op Shimano kettingen.
Waar je ook nog op moet letten is de juiste positionering van de binnenste en buitenste schakel. Als ik me niet vergis moet de buitenste schakel aan de kant van je crank zitten als je 'm van onder ponst. Je kunt dit nakijken op de site van Shimano.
Belangrijk is ook het gebruiken van een goede kettingpons, dat werkt makkelijker bij deze methode. Bovendien draai je goedkope ponsen (Tacx bv) makkelijk kapot op Shimano kettingen.
Waar je ook nog op moet letten is de juiste positionering van de binnenste en buitenste schakel. Als ik me niet vergis moet de buitenste schakel aan de kant van je crank zitten als je 'm van onder ponst. Je kunt dit nakijken op de site van Shimano.
The only thing I like more than my Ti frame is my Chris King hubset!
Het ook belangrijk om op te letten dat de uiteinden precies 10" (20 schakels) vanaf het onderste tandje van je kleinste blad af zitten als je de ketting monteert. Niet vergeten de fiets horizontaal te zetten..................Je kan het ingewikkelder maken dan het is .
Gewoon een goede pons kopen (één van de weinige goede zaken van Shimano, bijv. de TL-CN27), en de originele pinnetjes van Shimano gebruiken. Breekpinnetjes voor de beginner, als gevorderde kan je gewoon de ketting demonteren en monteren door een willekeurige pin er uit en weer er in te drukken (Zolang de ketting niet versleten is, en dan is er toch geen reden meer om 'm weer te monteren................)
Gewoon een goede pons kopen (één van de weinige goede zaken van Shimano, bijv. de TL-CN27), en de originele pinnetjes van Shimano gebruiken. Breekpinnetjes voor de beginner, als gevorderde kan je gewoon de ketting demonteren en monteren door een willekeurige pin er uit en weer er in te drukken (Zolang de ketting niet versleten is, en dan is er toch geen reden meer om 'm weer te monteren................)