Gebruik van dicht achterwiel bij wind
of het een beperking is dat kun je alleen zelf bepalen. het gaat er maar net om wat jij fijn vind en hoeveel je weegt. gistere reed er in parijs nice ook iemand met een zeer hoog achterwiel.
de zijwind gevoeligheid licht wel aanzienlijk hoger met hoge velgen dus je zult wat sneller schuin hangen om je fiets recht te houden.
wat een discwiel betreft, met harde wind is het vrij lastig om daar goed mee door de bocht te komen omdat het werkt al een windzeil.
de zijwind gevoeligheid licht wel aanzienlijk hoger met hoge velgen dus je zult wat sneller schuin hangen om je fiets recht te houden.
wat een discwiel betreft, met harde wind is het vrij lastig om daar goed mee door de bocht te komen omdat het werkt al een windzeil.
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.
jaapie91 schreef: wat een discwiel betreft, met harde wind is het vrij lastig om daar goed mee door de bocht te komen omdat het werkt al een windzeil.
jes, maar vanaf welke windkracht wordt er doorgaans niet meer met een discwiel gereden?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
dicht-dicht? Dat zie ik haast niemand meer doen, en dan nog bij dit stormweer?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

Bij deze wind met een dicht voorwiel rijden op de dijk bij Enkhuizen??!! Dan heb je volgens mij binnen 100 meter een waterfiets.....
Bovendien zoals de zwarten al zegt: een dicht voorwiel zie je nog maar zelden, en dat heeft een reden, namelijk zijwindgevoeligheid.
Een dicht achterwiel is bij deze wind al tricky, maar een dicht voorwiel is echt niet verstandig bij windkracht 4/5 of meer.
Of je moet het fijn vinden om je stuur vast te houden als een wilde rodeostier...
Bovendien zoals de zwarten al zegt: een dicht voorwiel zie je nog maar zelden, en dat heeft een reden, namelijk zijwindgevoeligheid.
Een dicht achterwiel is bij deze wind al tricky, maar een dicht voorwiel is echt niet verstandig bij windkracht 4/5 of meer.
Of je moet het fijn vinden om je stuur vast te houden als een wilde rodeostier...

Gang is alles!!
Dichte wielen zijn een plus in veel gevallen. Een dicht voorwiel zie je echter bijna nooit meer, het is te gevaarlijk. Zelfs een lichte windvlaag kan je al tegen de grond parkeren. Zelfs op de baan is een dicht voorwiel steeds minder te zien. Zij rijden met een vijfspaaks voorwiel van Mavic etc.
Wanneer kies je nu wel of niet voor een dichtachterwiel? Dat is moeilijk te zeggen je moet het gewoon ondervinden. Het ligt ook aan het parcours. Veel testen en kijken wat je persoonlijk prettig vind.
Wat betreft het schuinhangen in de wind, dit kan nare gevolgen hebben voor de bandjes, vooral wat betreft de tubes. Enkele jaren geleden begon het hard te waaien op Hawaii tijdens de Wereldkampioenschappen Ironman. De beruchtte Cross Winds zorgde ervoor dat mensen van hun fiets werden geblazen. Tubes liepen door de wrijving los van het contactoppervlak en mensen crashten. Heel bizar en daar rijdt niemand met een dichtwiel alleen hoge velgen (58mm tot 85mm) Vaak 58mm voor en 85 achter.
Wanneer kies je nu wel of niet voor een dichtachterwiel? Dat is moeilijk te zeggen je moet het gewoon ondervinden. Het ligt ook aan het parcours. Veel testen en kijken wat je persoonlijk prettig vind.
Wat betreft het schuinhangen in de wind, dit kan nare gevolgen hebben voor de bandjes, vooral wat betreft de tubes. Enkele jaren geleden begon het hard te waaien op Hawaii tijdens de Wereldkampioenschappen Ironman. De beruchtte Cross Winds zorgde ervoor dat mensen van hun fiets werden geblazen. Tubes liepen door de wrijving los van het contactoppervlak en mensen crashten. Heel bizar en daar rijdt niemand met een dichtwiel alleen hoge velgen (58mm tot 85mm) Vaak 58mm voor en 85 achter.
Eat, Sleep, Train
Swim, Bike, Run
http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Swim, Bike, Run
http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bij de Ironman op Hawaii is er de NO-Disc rule.
Iemand van 85 kg kan een klap van zijwind beter opvangen dan een klimmertje van 55 kg. Als het rechtdoor rijden te veel moeite kost door een dicht achterwiel verlies je ook tijd.
Tubes die van een velg aflopen komt volgens mij maar door 1 ding en dat is door de tube slecht te kitten. Zo groot is de kracht van de wind op de tube niet in vergelijking met de kracht die er op komt in bochten.
Iemand van 85 kg kan een klap van zijwind beter opvangen dan een klimmertje van 55 kg. Als het rechtdoor rijden te veel moeite kost door een dicht achterwiel verlies je ook tijd.
Tubes die van een velg aflopen komt volgens mij maar door 1 ding en dat is door de tube slecht te kitten. Zo groot is de kracht van de wind op de tube niet in vergelijking met de kracht die er op komt in bochten.