Ik train selectief op mijn fietsjes. Op mijn trainingsfietsje slijt ik de boel af tot ze niet meer kunnen, ca. eens per anderhalf jaar nieuwe cassette, en ca 2 kettingen. Op mijn tt-fiets en cyclo-fiets rijdt ik niet zo vaak, en als ik er wel op rijdt alleen met droog weer....... scheelt enorm in slijtage. En hoeven dus minimaal vervangen te worden (om de 2 jaar)
Verder altijd goed je ketting vrijwaren van stof en zand (dus eerst met water vuil afspoelen, dan met katoenen doek schoonmaken) en vervolgens goed insmeren met pedros road rage oid doet ook wonderen.....
Als je alles met 1 fiets doet: goed onderhouden zowieso, en eerder je ketting vervangen dan je cassette. Schiet je ketting dan door dan kun je nog proberen hem lichtjes te laten inslijten door even geduld te tonen.
Je zou voor wedstrijden ook nog een duurder type ketting en cassette kunnen hanteren dan voor trainingen..... dan wel eens per 1/2 weken je ketting en cassette te wisselen.
doorfietsen met ketting en cassette
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Het is natuurlijk het goedkoopst om zo lang mogelijk met een en dezelfde ketting en cassette te rijden. Als ik echter sommige topics lees, worden er kleine fortuinen uitgegeven om een zo laag mogelijke rolweerstand (keramische lagers, dure (binnen)bandjes, lichte frames en onderdelen... te bereiken.
Nu ben ik er wel bijna zeker van dat een versleten ketting een veel groter vermogensverlies veroorzaakt dan je kan winnen met die dure ingrepen.
Dus ik zou zeker niet eindeloos met een versleten ketting blijven rondhossen.
Nu ben ik er wel bijna zeker van dat een versleten ketting een veel groter vermogensverlies veroorzaakt dan je kan winnen met die dure ingrepen.
Dus ik zou zeker niet eindeloos met een versleten ketting blijven rondhossen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 29 feb 2008 22:44
Met mijn ultegra heb ik inmiddels 11000 km gefietst zonder ook maar iets te vernieuwen.
Dat er nu slijtage is kun je zien.
Echter het schakelen gaat nog altijd zonder problemen.
Dus blijf ik doorfietsen tot de eerste problemen optreden.
Dan moet ik natuurlijk ketting,krans en de twee voorbladen venieuwen.
Dat er nu slijtage is kun je zien.
Echter het schakelen gaat nog altijd zonder problemen.
Dus blijf ik doorfietsen tot de eerste problemen optreden.
Dan moet ik natuurlijk ketting,krans en de twee voorbladen venieuwen.
Ik ben nu net begonnen met fietsen. Heb een relatief goedkope fiets; Gazelle V2 aluminium, full tiagra afmontage. Ik zit alleen met een cassette van 13-23. Ik wil graag een nieuwe cassette (12-25) erop zetten, is het dan van groot belang om de ketting mee te wisselen en eventueel de voorbladen ook? Ik ga na het verwisselen 2x de Alpe d'Huez achter elkaar op, dus moet uiteraard zonder overslaande kettingen rijden..
Ik blijf waarschijnlijk tot aan de zomervakantie met deze cassette rijden. Gewoon de standaard Tiagra afmontage dus! Ik verwacht in die tijd ongeveer 2500-3000 km te rijden, zowel vlak als heuvelachtig.
Ik blijf waarschijnlijk tot aan de zomervakantie met deze cassette rijden. Gewoon de standaard Tiagra afmontage dus! Ik verwacht in die tijd ongeveer 2500-3000 km te rijden, zowel vlak als heuvelachtig.
Als je de cassette nu verandert, maakt het niet uit. Als je eerst nog die 2500/3000 km gaat doen met de 13-23, zou ik toch een nieuwe ketting monteren voor op de 12-25.
Voorbladen hoef je (normaliter) nog niets aan te doen.
Voorbladen hoef je (normaliter) nog niets aan te doen.
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb bijna 8000km nu op mijn defy2 (tiagra) gefietst. En na de eerste 4000km heb ik het kransje waar ik vrij veel in fietste vervangen(en de ketting). Toen kwam de winter en kon ik beiden binnen de 2000km alweer vervangen. Nu liggen die er ook bijna 2000km op, en die moet ik ook vervangen. Voorblad heb ik nog nooit vervangen en geeft mijn inziens ook nooit zo snel problemen. Ketting is iets van 15,00 en het kransje 5,00.
MrBolshoi schreef:Voorblad heb ik nog nooit vervangen en geeft mijn inziens ook nooit zo snel problemen. Ketting is iets van 15,00 en het kransje 5,00.
Waar heb je dat kransje gevonden? Goedkoopste die ik kon vinden (bike-components) was 20,00..
Ik heb er nu 500km opzitten, verwacht tot aan eind carnavalsvakantie (13maart voor onbekenden met carnaval) niet meer te fietsen ivm rugproblemen. Met andere woorden, die 2500 km kan ik gewoon uitrijden, mits onderhoud goed is? Want dat houd in dat ik met nieuwe cassette de alpe d'huez op kan en dat idee bevalt me wel.. In ieder geval vast bedankt, elke info die nog binnenkomt over dit soort dingen is welkom!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Op de mtb rijd ik met vier kettingen en wissel bij normale omstandigheden elke 250km en bij slecht zo rond de 150km. Ik meet ook.
Op die manier rijd ik met vier kettingen, XTR en cassette en bladen nu al 15.000km en is het aan vervanging toe. De kettingen zijn dan niet meer te meten het parktool meteretje kan ik heen en weer halen.
Fiets het zwaarder mmmm ik voel er niets van. Als je af en toe maar de kransjes afbraamd. De voorbladen zijn nog erg goed, maar dat licht meer aan XTR bij andere groepen merken zijn die na 15K gewoon op. Het middenbald lijkt nog nieuw als ik hem op een andere leg.
Op de racer denk ik dat ik gewoon een ketting circa 2500km ga rijden en weggooi ook meten! Daar slijt de cassette en balden veel minder, zeker bij mij want bij regen pak ik de MTB.
Op die manier rijd ik met vier kettingen, XTR en cassette en bladen nu al 15.000km en is het aan vervanging toe. De kettingen zijn dan niet meer te meten het parktool meteretje kan ik heen en weer halen.
Fiets het zwaarder mmmm ik voel er niets van. Als je af en toe maar de kransjes afbraamd. De voorbladen zijn nog erg goed, maar dat licht meer aan XTR bij andere groepen merken zijn die na 15K gewoon op. Het middenbald lijkt nog nieuw als ik hem op een andere leg.
Op de racer denk ik dat ik gewoon een ketting circa 2500km ga rijden en weggooi ook meten! Daar slijt de cassette en balden veel minder, zeker bij mij want bij regen pak ik de MTB.