Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

sten2
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 18 apr 2006 17:54

sten2 06 mei 2008 01:20

Ik ben bijna zover dat ik een 705 koop. Overweeg deze overzees te kopen, dat scheelt veel. Ik zie dat veel City Navigator kaarten op MicroSD worden verkocht, andere weer op DVD. Wat is het verschil in gebruik? Kun je beide op je PC gebruiken om routes voor te bereiden? Is een DVD niet een betere backup voor het geval de Edge gestolen wordt? Andere verschillen...

Graag advies..
Sten

jimmie
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2007 23:49

jimmie 06 mei 2008 14:02

Besteld en bijna thuis een edge 705
Nu heb ik 1 vraag, ik heb met een vriend allebei een edge 705 gekocht. Is het ook mogelijk, dat hij topo België koopt en ik bijv. Nederland en dat wij dit onderling uitwisselen. Of kan je dit maar op 1 edge installeren?

Alvast bedankt

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 mei 2008 00:17

Ik heb een EDGE 305, maak mijn courses zelf inclusief elevation via mapsource + mb gravity of met bikeroutetoaster. Ik rij mijn courses dan met een aantal waypoints (bv Top van Col e.d.) kijkend naar het route scherm of naar het elevation profile.

Wat voor een voordelen heb ik dan met een 705 (behalve het kleuren scherm)?
Afbeelding

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 08 mei 2008 10:33

Heb nu ook de CN kaart, scheelt een stuk nu kun je ook gewoon naar elk willekeurig adres navigeren. Volgens Garmin komt er eind van het jaar een fietskaart voor nederland (dus niet de topo kaart die nu al beschikbaar is).
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

mitch
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 sep 2005 19:13

mitch 13 mei 2008 13:25

Wat een prachtig apparaat is het. Gisteren een rondje van 150 km (DTC) mee gereden. Het lukt me nu echter niet (meer) om de .tcx file om te zetten naar KMZ formaat. Ik heb www.gpsies.com en gpsvisualizer.com geprobeerd. Gpsies.com meld dat ik een lege file probeer te converteren (file is niet leeg, 3.7 Mb met xml velden), gpsvizualizer.com geeft een timeout.

Heeft iemand recente ervaringen met deze sites of ligt het aan mij?

En zijn er off-line tools in omloop voor het converteren van .tcx naar KMZ?

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 13 mei 2008 13:38

[quote="Mitch"]Wat een prachtig apparaat is het. Gisteren een rondje van 150 km (DTC) mee gereden. Het lukt me nu echter niet (meer) om de .tcx file om te zetten naar KMZ formaat. Ik heb www.gpsies.com en gpsvisualizer.com geprobeerd. Gpsies.com meld dat ik een lege file probeer te converteren (file is niet leeg, 3.7 Mb met xml velden), gpsvizualizer.com geeft een timeout.

Heeft iemand recente ervaringen met deze sites of ligt het aan mij?

En zijn er off-line tools in omloop voor het converteren van .tcx naar KMZ?
[/quote]

Ik heb gisteren met hetzelfde zitten worstelen met mijn nieuwe Edge705. De tcx file die jij probeert te converteren is de file met alle info (dus niet aleen de track, maar ook hartslag en cadans) en die lust de conversie tool van gpsies niet (vermoed ik).
Wat wel werkte: in traingscentre deze file openen als "course" (dan heb je alleen de track te pakken), ga daarvoor naar het tabje courses. Deze tcx file kun je vervolgens wel converteren met gpsies. Bij werkte dit in ieder geval zo.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

mitch
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 sep 2005 19:13

mitch 14 mei 2008 01:16

Ja, nu je het zegt, dat werkt voor GPSies. Wel vreemd, want het is nog steeds een .tcx file, er zit ook nog hartslag info in, en de file is 2 x zo groot. Lijkt er dus niet op dat er info uit is verdwenen.

Heb je zelf gpsvisualizer nog geprobeerd? Die heeft wel mijn voorkeur want daar zitten veel opties in om de hoogte of snelheid ook nog op kleurenschaal weer te geven. Maar bij mij werkt het niet, ook niet de simpele variant op hun homepage.

Overigens nog een andere vraag : Ik vind het ondoenlijk om me te orienteren op de topomap. Indien je ver uitzoomt staan alle plaatsnamen over elkaar, ook bij weinig details. Daarnaast is de stippellijn van de afgelegde (dus niet de te volgen) route nagenoeg onzichtbaar.

Hebben jullie dezelfde ervaring?

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 25 mei 2008 21:52

Heb ook de 705 met CN. Eerste 2 ritjes dit weekend gereden. Bevalt erg goed. Had de eerste rit m.b.v. knooppunten netwerk gemaakt. Niet zo handig op de racefiets want je rijdt dus temidden talloze toerfietsers die deze knooppunten ook aan het volgen zijn:D Ook kwam ik 2 keer een stuk zandweg tegen:D:D

Nu heb ik een vraag. Is het mogelijk om de gemiddelde snelheid in het hoofdscherm te zien tijdens het fietsen? Dit ben ik namelijk gewent van mijn Polar. Ook de cadans zou handig zijn, dit zie ik ook niet tussen de scherm opties.

Wat ik jammer vindt is dat de timer niet automatisch stopt net als bij Polar. Voor de rest top apparaat! Heb er geen spijt van...

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 25 mei 2008 22:11

serbak schreef:Nu heb ik een vraag. Is het mogelijk om de gemiddelde snelheid in het hoofdscherm te zien tijdens het fietsen?
ja, afhankelijk wat jij als " hoofdscherm" ziet ...

via " menu" > instellingen>gegevensvelden kan je per type "hoofdscherm" de veldopties instellen:
1 aantal (extra) gegevensvelden
2 (gevolgd door) wat jij per (extra) gegevensveld wilt zien, in jouw geval moet je dan kiezen voor " snelheid - Gemiddeld"
Dit ben ik namelijk gewent van mijn Polar. Ook de cadans zou handig zijn, dit zie ik ook niet tussen de scherm opties.
als je een cadansmeter hebt, is dit op dezelfde manier als veld toe te voegen, kies dan voor Cadans, Cadans gemiddeld en/of Cadans Ronde.
(wel uiteraard dan instellen dat de cadansmeter herkend wordt via " menu" > instellingen>ANT+sport> accescoires>cadanssensor=JA )
Wat ik jammer vindt is dat de timer niet automatisch stopt net als bij Polar. Voor de rest top apparaat! Heb er geen spijt van...
timer-gedrag qua afstand/gemiddelde snelheid kan je (uiteraard) ook instellen naar je eigen wens via " menu" > trainingen>autopauze/ronde>autotimer pauze

je zou ook gewoon de gebruikshandleiding kunnen lezen :p
(pag.47 en verder over gegevensvelden, pag.14 over autopause )

of NASLAGGIDS

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 26 mei 2008 16:28

Haha, zal ik voortaan eerst doen! Super bedankt, nu kan ik nog meer van het apparaatje genieten!

Gebruikersavatar
bianco
Forum-lid
Berichten: 586
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:29
Contact

Gebruikersavatar bianco 28 mei 2008 12:55

Misschien wel aardig voor bezitters van een Garmin:
Op de site http://www.garmin.it/giro/provaci.html kun je tcx bestanden downloaden van enkele renners van de Giro etappes. Het gaat om renners van Milram en Lampre.

Plaats reactie