Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

kogafanaat
Forum-lid

kogafanaat 27 apr 2009 16:49

Afgelopen weekend twee tochten gefietst. zaterdag 160 km waarbij mijn 705 tot twee keer toe vastliep. Ik kon geen enkele knop meer bedienen en dan registreert hij ook niets. Heb hem uitgezet en direct weer aan en dan gaat hij gewoon weer werken. Zondag idem dito, maar toen gelukkig maar eenmaal. Herkent iemand dit en is dan de enige optie üitzetten"of doe ik iets verkeerd. De handleiding geeft me hierop geen antwoord.
fietsfanaat

caad8
Forum-lid

caad8 27 apr 2009 18:30

als je een route maakt (.crs) dan krijg je in je garmin een hoogteprofiel te zien.
Kan iemand mij vertellen hoe ik (horizontaal) kan inzoomen hierop?

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 27 apr 2009 18:42

[quote="caad8"]als je een route maakt (.crs) dan krijg je in je garmin een hoogteprofiel te zien.
Kan iemand mij vertellen hoe ik (horizontaal) kan inzoomen hierop?

[/quote]

horizontaal: het palletje links - rechts bewegen
verticaal: rechterkant de zoom knopjes aan de zijkant
Mijn trainingen op bikeplanner.com

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 27 apr 2009 21:46

Hallo kogafanaat,

Graag wat meer informatie over de ritten. Wat was de functie van het toestel tijdens de rit? Gebruikte u het als gps en werd de rit tegelijk opgeslagen? Of enkel de rit opslaan? Indien als gps, welke route volgde u da? Gpx, tcx, crs? Het hangt er wel allemaal vanaf. Bij mij is ie niet meer uitgevallen sinds de laatste update. Als ge een route volgde, vanwaar kwam die dan? Afgehaald van internet en is die dan wel volmaakt? Of een route zelf gemaakt op kaart?
Geef eens wat meer informatie. Welke update versie heb je? Hartslagmeter? Cadansmeter?

Mvg

Spirit
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

jeroen1234
Forum-lid

jeroen1234 27 apr 2009 22:42

[quote="kogafanaat"]Afgelopen weekend twee tochten gefietst. zaterdag 160 km waarbij mijn 705 tot twee keer toe vastliep. Ik kon geen enkele knop meer bedienen en dan registreert hij ook niets. Heb hem uitgezet en direct weer aan en dan gaat hij gewoon weer werken. Zondag idem dito, maar toen gelukkig maar eenmaal. Herkent iemand dit en is dan de enige optie üitzetten"of doe ik iets verkeerd. De handleiding geeft me hierop geen antwoord.
[/quote]

Ha Kogafanaat,
Ik heb iets soortgelijks nu 3 keer gehad in mijn langere ritten van de afgelopen 2 weken. In sommige gevallen staat het apparaat bij mij opeens ook gewoon uit. Ik rij altijd .tcx koersen en vind het leuk om mijn ritten bij te houden in SportTracks. Ellende van bovenstaand probleem is dat het bestand van de rit corrupt raakt en als je het wil inladen dmv een xmleditor (dankzij forumlid gebruik ik nu UltraEdit) dat moet fixen. Zoek in dat geval naar de tag , aangezien dit de tag is waar die mee begint als je je apparaat weer aanzet tijdens de rit. In mijn laatste geval kwam ik het volgende tegen:
"

"
Vervolgens plak je er dan een stuk tussen voor om de xml file weer correct te maken, bv:
"
ters>8384.345135118Present
"
Ik heb nu een bestand dat ik kan inlezen in SportTracks. Hoop dat je hier wat aan hebt en ik hoor ook graag van mensen die enig idee hebben hoe het komt dat de Garmin tijdens het rijden uitgaat of bevriest.

kogafanaat
Forum-lid

kogafanaat 27 apr 2009 23:17

[quote="SpiritWetteren"]Hallo kogafanaat,

Graag wat meer informatie over de ritten. Wat was de functie van het toestel tijdens de rit? Gebruikte u het als gps en werd de rit tegelijk opgeslagen? Of enkel de rit opslaan? Indien als gps, welke route volgde u da? Gpx, tcx, crs? Het hangt er wel allemaal vanaf. Bij mij is ie niet meer uitgevallen sinds de laatste update. Als ge een route volgde, vanwaar kwam die dan? Afgehaald van internet en is die dan wel volmaakt? Of een route zelf gemaakt op kaart?
Geef eens wat meer informatie. Welke update versie heb je? Hartslagmeter? Cadansmeter?

Mvg

Spirit[/quote]

Ik reed geen vooraf ingestelde route. Ik reed een tocht die wij jaarlijks rijden en wilde deze registreren zodat we volgende keer hem zo na kunnen rijden, zonder papier. Ik gebruikte wel een hartslagmeter maar geen cadans. En ik heb de laatste keer mijn toestel geupdated in maart jl.
fietsfanaat

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 28 apr 2009 00:44

Hallo kogafanaat,

Ik zou je aanraden het toestel om te ruilen. Enkel registreren en uitvallen is niet normaal. Garmin is daar zeer soepel in. Ik spreek van ondervinding. Het mijne is omgeruild alhoewel ik zeker ben dat het enkel softwarematig was dat er iets tekort was. Het nieuwe toestel vertoonde dezelfde gebreken maar is opgelost na verschillende updates. Moet wel zeggen dat bij enkel registreren het toestel niet uiviel, enkel bij volgen van routes (gpx) en tegelijk registreren.

Mvg

Spirit
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

moustache
Forum-lid

moustache 29 apr 2009 17:15

[quote="HenkV"]Ik herhaal het nog eens: om thuis routes te maken heb je geen garmin spul nodig. Gewoon www.gpsies.com gratis en het werkt goed, incl hoogteprofielen.

De route kopieer je vervolgens op de garmin. Ik prefeer dan een kaart op de garmin maar er zijn ook mensen die prima weten te rijden op bovenstaande route zonder dat er een kaart zichtbaar is op de garmin.[/quote]

Als welk type download je hem dan voor het beste resultaat op je 705?

- GPX Track
- GPX Route
- Garmin Course CRS
- Garmin Course TCX

????

floepert99
Forum-lid

floepert99 29 apr 2009 20:08

Probeer het eerst eens met een .tcx file, daar is de Edge een beetje voor gemaakt.
Een GPX track biedt wat minder mogelijkheden (alleen op kaart laten zien bijv.), bij een gpx route gaat de Edge navigeren en zou je volgens mij maximaal 100 punten moeten hebben om het goed te laten werken, maar dat heb ik nog niet helemaal goed getest.
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

moustache
Forum-lid

moustache 29 apr 2009 22:53

[quote="Floepert99"]Probeer het eerst eens met een .tcx file, daar is de Edge een beetje voor gemaakt.
Een GPX track biedt wat minder mogelijkheden (alleen op kaart laten zien bijv.), bij een gpx route gaat de Edge navigeren en zou je volgens mij maximaal 100 punten moeten hebben om het goed te laten werken, maar dat heb ik nog niet helemaal goed getest.
[/quote]

Kan ik dan nog wel bijvoorbeeld waypoints in de route zetten die onderweg in mijn scherm verschijnen met info als: "over 1km. klim van 12%"
Ik zie dat je met gpsies die kan maken, maar kan je die ook overnemen op je edge?

ps. zoals je leest heb ik de edge nog niet maar, komt aanstaande maandag naar me toe, vandaar de vragen

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 30 apr 2009 12:34

GPX route gaat dus mis als je van de route afwijkt. Dan slaat hij helemaal op hol. Zelfs als je de route weer hebt opgepikt.
Zoals al eerder beschreven hier: zaterdag een afslag voorbij gereden. Na paar 100m omgedraaid en juiste afslag gepakt. Heb hem moeten uitzetten om weer normaal te functioneren.....
Less is bore

roeieber
Forum-lid

roeieber 30 apr 2009 13:07

[quote="Floepert99"]Probeer het eerst eens met een .tcx file, daar is de Edge een beetje voor gemaakt.
[/quote]

Bij een course zie je alleen maar de route op de kaart.
Ik gebruik de GPX track, route op kaart + aangeven afslaan + evt. herberekening (maar die heb ik uitstaan). Geen waypoints nodig.
I Am SpeCiAliZed

Plaats reactie